Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Artist, The

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Ca o cometă - The Artist


Marian Rădulescu

februarie 2012
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
În sala de cinema - în rarele ocazii în care, exclusiv datorită repertoriului oferit, o vizitez - mă simt tot mai stingher. Am ajuns iar, ca spectator, în faţa unui "mare ecran" din elegantul multiplex local, abia după trei ani. În "completare" am văzut reclame şi trailere de la câteva producţii populare (toate americane, evident) ce-şi aşteaptă premiera: o "supercomedie", un thriller, un film de "superacţiune", un fantasy. Apoi a început filmul pentru care am simţit că s-ar putea să merite să mă reîntorc, pentru o dată, la cinema. Şi a meritat.

Artistul e mut (cu multă muzică şi o coloană sonoră inteligent concepută) şi alb-negru. Opţiunea regizorului se justifică dramaturgic: suntem în America de la sfârşitul anilor 20, în lumea filmului, când sonorul abia începea să-şi facă apariţia. Filmul conţine o serie de provocări pentru spectatorul obişnuit de cinema. Prezenţa lui pe ecrane este asemenea unei comete. Pentru unii, Artistul e desuet-bizar, pentru alţii e salvator. Mulţi vor strâmba din nas, neînţelegând de ce ar fi nevoie de un film alb-negru şi mut în mileniul trei, când ecranele din întreaga lume găzduiesc acum producţii color şi "vorbite". Vor fi însă şi din cei care ştiu să-i salute entuziast viziunea insolită. Mulţi nu vor gusta citatele discrete din filme de referinţă ca The City Lights, Citizen Kane, Umberto D. Multora le vor scăpa trimiterile la Rudolph Valentino, Douglas Fairbanks, Gene Kelly. În fine, nu toţi sunt pregătiţi să primească un "altfel de film" ce mizează pe expresie (cu adevărat se spune că nu nu există frumuseţe adevărată fără expresie), atmosferă de tip retro, personaje ce împrumută din bonomia poveştilor melodramatice "de suflet", necontaminate de violenţă şi senzaţionalism.

Artistul este, într-adevăr, un film "altfel". Dar numai în raport cu repertoriul tot mai uniformizant, mai banal pe care - de aproape 20 de ani - "împărăţia producătorilor" de la Hollywood îl impune unui public din ce în ce mai globalizat, mai spălat pe creieri. Mai rar aşa un tip de entertainment rafinat şi inteligent (deşi povestea păstrează datele melodramei) unde cuvântul vorbit e aproape inexistent (în filmele de tip mainstream se vorbeşte mult, chiar dacă nu e nimic de spus - ori poate tocmai de aceea). Mai rară preocuparea de a analiza relaţia dintre artă şi viaţă, de a conferi imaginii de film o neobişnuită forţă de sugestie. Culoarea şi "vorbirea" Artistului, deşi par că lipsesc, sunt doar bine camuflate în forme şi sunete ce aşteaptă să fie descoperite de spectatorul atent şi fără prejudecăţi.




 Toate articolele despre Artist, The


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

Sageata Alte linkuri: imdb.com
 Alte articole de Marian Rădulescu


Alte articole

 The Artist şi Tabu sau ce se poate face cu trecutul, Irina Trocan
 Acesta nu este un film mut - The Artist, Doinel Tronaru
 Artistul, emoţia şi americanii - The Artist, Ileana Bîrsan
 Vremuri - The Artist, Lucian Maier
 Pastişorul - The Artist, Andrei Gorzo
 Toate articolele despre Artist, The


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer