Cu: Ben Kingsley, Jamie Foreman, Harry Eden, Leanne Rowe, Edward Hardwicke, Ian McNeice, Mark Strong, Barney Clark
Regia: Roman Polanski
Scenarist: Ronald Harwood (după romanul lui Charles Dickens)
Â
SinopsisÎntr-un orfelinat din perioada victoriană a Angliei, Oliver Twist supravieţuieşte printre camarazii săi nefericiţi. Prost hrănit, exploatat, este plasat
într-o fabrică de pompe funebre unde, şi acolo, are parte de maltratare. Oliver îndură totul, până în ziua în care o mare provocare îl împinge să plece către Londra.
Epuizat şi înfometat, este recuperat de o bandă de tineri, hoţi, care lucrează pentru bătrânul Fagin. Printre Dodger, Bill, Nancy şi ceilalţi, Oliver descoperă o lume crudă în care tot ce contează sunt doar şmecheriile şi forţa.
Arestat pentru o tentativă de furt, pe care nu
l-a comis, asupra dlui. Brownlow, Oliver nu îşi trădează gaşca şi cucereşte bunăvoinţa acestuia. Însă, Fagin şi Bill nu întârzie să pună mâna din nou pe Oliver, pe care îl obligă să participe la spargerea locuinţei binefăcătorului său. Oliver este angrenat
într-o serie de evenimente tragice care îl vor face să descopere adevărata natură a celor care îl înconjoară, fiind obligat
să-şi aleagă destinul...
Â
Note de producţieÎn 2002, Roman Polanski este unanim aclamat pentru
Pianistul. După terminarea acestui film cu conotaţii personale,
s-a decis să treacă la un alt proiect, complet diferit. Dorea, în mod special, să facă un film adresat publicului tânăr. Împreună cu asociaţii săi, Robert Benmussa şi Alain Sarde, Roman Polanski începe să citească cărţi pentru copii, în căutarea poveştii ideale. Roman Polanski îşi aminteşte: "
Mi-a fost greu să aleg un proiect după ce am realizat
Pianistul, doream să fac un film pentru copiii mei pentru că se interesau de munca mea şi pentru că subiectele abordate anterior nu le spuneau mare lucru.
Le-am citit poveşti în fiecare seară înainte de culcare şi am ştiut ce îi face să viseze. Am reflectat, astfel, la o poveste care
să-i seducă,
să-i captiveze."
Soţia lui Roman Polanski a fost cea care
i-a sugerat acestuia o nouă versiune a lui
Oliver Twist. Polanski a descoperit repede că povestea lui Dickens nu a mai fost spusă pe ecrane din 1948, de la filmul lui David Lean şi de la comedia muzicală a lui Carol Reed,
Oliver, douăzeci de ani mai târziu. Trecuseră, astfel, aproape 40 de ani, două generaţii... Sosise timpul. Realizatorul explică: "Oliver Twist comportă mai multe nivele de lectură. Este un parcurs iniţiatic, învăţarea vieţii, o saga romanescă care se derulează în inima unei epoci fascinante, în care răul însoţea binele. Ca în toate romanele sale, Dickens amestecă umorul cu tristeţea. Sunt foarte receptiv la ironia lui Dickens, la gustul său de gradul II, foarte britanic. Şi copiilor le place acest lucru. Pentru mine, partea sumbră a lui Oliver Twist nu
mi-a creat niciodată probleme
vis-à-vis de cei mai tineri. Este o parte inerentă pentru toate poveştile, fie cele de Perrault, fie cele de Fraţii Grimm, iar copiii o adoră!". "Copil fiind, romanele lui Dickens mă fascinau. Mai îmi plac şi reprezentările literare şi cinematografice din perioada victoriană."
"Filmul urmăreşte parcursul aventuros al lui Oliver, un tânăr orfan. În roman, intrigile secundare sunt numeroase, iar stilul este mai lent decât cel adoptat în film.
Ne-am concentrat asupra intrigii principale, pe care am
redat-o puţin ca în tragediile greceşti, în cele trei unităţi de timp. Una dintre forţele operei lui Dickens rezidă în complexitatea personajelor sale, pline de culoare şi foarte detaliate. Pentru film, am vrut ca fiecare personaj să fie unul marcant. Ronald Harwood, scenaristul, a fost total de acord cu ideea multitudinii de personaje care permit suprimarea intrigilor secundare. Nu căutăm să fim realişti, mai degrabă contrariul. Am încercat să accentuăm umorul şi partea lor excentrică. Este o poveste dickensiană în cel mai pur sens al termenului, ceea ce înseamnă că este exuberantă, intrigantă, atemporală şi plină de reveniri surprinzătoare."
Ronald Harwood, scenaristul premiat cu un Oscar pentru
Pianistul: "
L-am descoperit pe Dickens când mă aflam
într-o şcoală englezească din Africa de Sud.
L-am considerat întotdeauna unul dintre cei mai mari romancieri ai literaturii engleze, iar acum, că am adaptat una dintre operele sale, ştiu că este adevărat! A lucra pe un roman de un geniu asemănător este mai mult de cât captivant. Talentul lui Dickens constă şi în capacitatea lui de a ţine cititorul cu sufletul la gură. Dickens mai era şi un mare actor. Avea obiceiul
să-şi declame textele în săli mari, având ca singur accesoriu un birou pe care se sprijinea şi unde îşi ţinea manuscrisul. Nu îl citea niciodată pentru că îl ştia pe de rost. Publicul său era total cuprins de şarmul său. Roman ştie
să-şi spună poveştile cu aceeaşi forţă. Ar putea să vă recite
Oliver Twist aşa cum o făcea Dickens,
adăugându-i, poate, câteva detalii. (...) Adaptarea romanului nu
l-a intimidat pe Roman Polanski. Totul
s-a desfăşurat foarte repede. Ştiam că singura chestie pe care trebuia
s-o facem era să decidem pasajele care trebuiau eliminate. Romanul are 350 de pagini iar filmul trebuia să aibă două ore. Trebuia să ne concentrăm asupra esenţialului.
După ce Roman a citit scenariul, era mulţumit. Nu a mai adus decât anumite modificări la sfârşit pentru
a-l face mai dur decât îl făcusem eu.
Ne-am decis să prezentăm povestea din momentul intrării lui Oliver la orfelinat până la sfârşit, eliminând intrigile secundare. Am adoptat şi punctul de vedere al lui Oliver. El este cel care duce naraţiunea. Dacă ar trebui să rezum romanul în câteva cuvinte, aş spune pur şi simplu că este povestea unui băieţel care reuşeşte
să-şi ia destinul în mâini în ciuda încercărilor pe care le întâmpină."
Â
PersonajeleBarney Clark: Oliver
Roman Polanski: "Găsirea actorului potrivit pentru rolul lui Oliver era primordial pentru reuşita filmului. Directoarea de casting, Celestia Fox, cu care am lucrat şi pentru
Pianistul,
l-a selectat în cele din urmă pe Barney Clark, după ce se prezentaseră sute de copii. Vroiam un copil care să te emoţioneze la prima privire. Proba înregistrată cu Barney
mi-a părut imediat cea mai interesantă. Aveam nevoie de un băiat care să fie drăguţel, inteligent şi puţin melancolic: Barney are toate aceste calităţi."
Ronald Harwood: "Barney Clark
ne-a impresionat imediat. Are o expresie a feţei foarte sugestivă. Poate juca orice scenă din momentul în care îi explici foarte clar ce se aşteaptă de la el. Eram sigur că o să se înţeleagă de minune cu Roman."
Barney Clark: Pe Roman
l-am întâlnit la Praga, unde am fost invitat să filmez câteva scene de probă, împreună cu ceilalţi băieţi: Harry Eden (Dodger), Lewis Chase (Charley Bates)...
Roman
ne-a invitat să luăm loc pe canapea în camera lui de hotel şi am început să discutăm. Am abordat tot felul de subiecte, fără nici o legătură cu personajele. Numai după aceea am aflat că obţinusem rolul. (...) Roman
m-a ajutat enorm la filmări. Îmi arăta ce vroia de la mine, mă ghida. Ştie ce vrea. Nu ezită. (...) Să vorbesc cu accent de Birmingham, acela al lui Oliver, a fost o adevărată provocare pentru mine."
Ben Kingsley: Fagin
Roman Polanski: "Pentru alegerea celui care avea
să-l joace pe Fagin,
m-am întrebat mai întâi ce actor ar corespunde cel mai bine din punct de vedere fizic.
M-am gândit imediat la Ben Kingsley, al cărui talent de a se transforma fizic este incredibil."
Ben Kingsley: "Eu şi Roman ne cunoaştem bine. Am filmat sub indicaţiile sale acum zece ani pentru
Death and the Maiden. O experienţă imensă!
(...) Pentru a pregăti rolul acesta,
m-am afundat în roman dar, în final, nu
m-am inspirat prea mult. Am citit, însă, de mai multe ori şi cu mare plăcere scenariul lui Ronnie Harwood. Cu fiecare lectură, descopeream mai multe aspecte. Epoca victoriană mă fascinează. Este pentru a doua oară când joc
într-o adaptare după opera lui Dickens, prima fiind
Nicholas Nickleby pentru Royal Shakespeare Company. Atunci
m-am documentat avid despre perioada asta. Am mai făcut şi 15 ani de teatru clasic.
Într-un fel,
m-am pregătit pentru rolul ăsta timp de 20 de ani."
Jamie Forman: Bill Skyes
Jamie Forman: "Bill este un catalizator. Se distinge prin forţă şi instinctul de supravieţuire. Din multe puncte de vedere, mă face să mă gândesc la un rechin, ceea ce încerc să traduc
printr-o privire vidă şi inexpresivă, cu riscul de a părea ciudat pentru că privirea serveşte, de obicei, la comunicarea emoţiilor!
(...) Când am început să studiez acest rol,
mi-a fost dificil
să-i redau o dimensiune umană,
să-i descopăr o faţetă a personalităţii care
să-l redea ataşant. Pentru a fi convingător, un actor are nevoie să simtă aproape de personajul său, oricât de monstruos ar fi acesta. Bill nu se reduce, totuşi, la un animal agresiv. Este şi un bărbat care visează să simtă în siguranţă."
Leanne Rowe: Nancy
Ronald Harwood: "Printre cele câteva personaje feminine din Oliver Twist, Nancy este de departe cea mai fascinantă. Are între 19 şi 21 de ani. Dickens nu ne dă vârsta ei exactă. Noi nu am vrut ca ea să fie vulgară, ci sexy, aşa cum este interpreta ei, Leanne Rowe. Nancy are mult şarm şi se foloseşte de el pentru a supravieţui mediului ei."
Leanne Rowe: " A fost foarte amuzant să preiau accentul lui Nancy. A trebuit să mă îndepărtez total de maniera mea naturală de a vorbi, mai ales pentru pronunţarea sunetului "t", pe care trebuia
de-abia s-o auzim. Persoana care se ocupa de dialoguri se asigura ca, atunci când vorbeam, să mă fac înţeleasă. Trebuia să se asemene cu accentul londonez fără să fiu din Cockney."