octombrie 2023
Festivalul Internațional de Teatru Tânăr Excelsior, X-FEST 2023
X-Fest 2023, prima ediție a festivalului organizat de Teatrul Excelsior (cel mai viu și relevant teatru bucureștean al anului), a început într-un mare fel. Premiera Excelsior Două ore cu pauză este primul spectacol montat în București de Gianina Cărbunariu din 2016 încoace, când Artists Talk-ul ei de la ARCUB a fost nominalizat pentru cel mai bun spectacol în cadrul Galei UNITER 2017.

Cu 7 ani în urmă, dramaturga și regizoarea punea reflectoarele / tunurile pe lumea artistică și poziționarea acesteia în raport cu marile teme (sociale, morale și politice) ale prezentului. Două ore cu pauză, primul dintr-o serie de spectacole pe aceeași temă, vorbește despre sistemul educațional românesc. Direct. Fără ipocrizii. Fără false așteptări sau inutile pudre aplicate pe oglindă. Cu umor. Cu foarte mult umor. Bașca ceva disperare și oleacă de speranță.

Șase actrițe și actori din trupa Excelsior (Mihaela Coveșeanu, Cosmina Drobotă, Andreea Hristu, Annemary Ziegler, Alex Călin, Alex Popa), o colaboratoare constantă (Ioana Niculae, de admirat și în Punk Rock) și un guest-star (István Téglás), bașca Andrei Ionescu în rol de operator video live, interpretează, pe durata a, desigur, două ore cu o pauză de 10 minute, o trupă de actori (cu aceleași prenume și nume) ce încearcă să construiască un spectacol despre, desigur, sistemul educațional românesc. Materialul de pornire: o seamă de întâmplări recente, mai mult sau mai puțin popularizate, culminând cu greva personalului didactic din primăvara-vara lui 2023. Tot la capitolul material de pornire: povestirea Domnu' Trandafir de Mihail Sadoveanu, publicată în 1905.


De-a lungul celor două ceasuri, cei opt sunt, pe rând, regizori și actori de teatru, directori, profesori, părinți, avocați, elevi. De asemenea, cei opt sunt pe scenă, în fața scenei, pe staluri, la balcoanele sălii. Vorbesc publicului, își vorbesc unul altuia, vorbesc camerei. Dau replici, spun versuri, dansează, cântă. Ce cântă? Cum, ce? Manele, desigur. De ce desigur? Pentru că e un spectacol despre sistemul educațional. De azi. Din 2023. Din România bogată și din România săracă. Din România cu fițe și România fără șanse. Acolo, aici, maneaua e (încă) la putere. Iar Gianina Cărbunariu a avut dintotdeauna o capacitate remarcabilă de a identifica, înscena și demasca puterea.

(O variantă extinsă a acestui text poate fi citită în Numărul 9-10 / 2023 al revistei Teatrul Azi, care va fi lansat în cadrul FNT 2023.)



0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus