Apoi a fost luată în primire grădinița. Aici, domnul și doamna Paruschi, de la parter, au amenajat un mic paradis. Au plantat viță-de-vie, roșii, trandafiri, au amenajat un colț pentru copii, cu nisip, au instalat o oaie mare din ceramică și o ciupercă în alb-roșu alături, să-i țină de urît. Au pus două măsuțe. Grădinița blocului i-a adăpostit pe membrii echipei de filmare în zilele grele, cînd vipia șfichiuia mințile. Șoferii au jucat table de dimineața pînă seara, ceilalți au stat la umbra pomilor, aerisindu-se în pauze. Le-au ținut tot timpul companie fie domnul, fie doamna Paruschi. Ei s-au descoperit a fi nu numai gazde bune, dar și susținători ai unui act artistic. De altfel, blocul 22A nu e la prima întîmplare de acest gen. Nu de mult, în fața lui s-a filmat o ediție întreagă din Arca Marinei....
Scenariul la Niki Ardelean, colonel în rezervă a fost scris anul trecut de Cristi Puiu și Răzvan Rădulescu. A ajuns la Lucian Pintilie, căruia i-a plăcut foarte mult și l-a convins pe tînărul regizor să i-l cedeze.
Filmul este produs de FILMEX și îi are în distribuție pe Victor Rebengiuc, Coca Bloos, Micaela Caracaș, Răzvan Rădulescu. Imaginea a fost realizată de Silviu Stavilă, montajul îl va face Nița Chivulescu. După cum se vede, e vorba în linii mari de oameni cu care Pintilie a mai lucrat. Cînd După-amiaza unui torționar a ieșit pe ecrane, cineastul era deja în filmări. La blocul din Crîngași s-au filmat săptămîna aceasta ultimele cadre din film și chiar sfîrșitul filmului: crima.
"Nicolae Ardelean, colonel de artilerie la pensie. Corect, demn, ordonat, își exteriorizează greu emoțiile. S-a obișnuit cu inactivitatea vieții de pensionar cu rigoarea cu care și-ar fi îndeplinit o sarcină de serviciu" - așa sună prezentarea eroului din scenariu. Victor Rebengiuc pare, de departe, cea mai bună alegere pentru rol. Filmul e o poveste a zilelor noastre, cu părinți pensionari, ai căror copii fie mor, fie pleacă din țară, și cărora existența nu le mai aduce decît evenimente bifate sumar (Paștele), marile dureri fiind ascunse sub acoperișul rutinei. O mare dramă macină și viața colonelului Ardelean, deznodămîntul tragic nefiind decît descărcarea instantanee a unor energii acumulate în timp.
Săptămîna trecută, tocmai crima cu pricina s-a filmat în Crîngași. O femeie (Micaela Caracaș) urlînd disperată nu era tocmai ușor de îndurat pentru locatari. "De dimineață urlă așa - spune o vecină. Dacă n-am ști că e vorba de un film, am fi crezut că o omoară cineva". Însă tot blocul era la curent cu filmul. Un pensionar era vădit nemulțumit de hărmălaia de pe hol. "În altă parte nu puteau filma?", spune cu năduf, agitîndu-și plasa cu cumpărături. Dacă nu l-ai cunoaște, ai spune că joacă și el un rol în film. Un alt locatar e satisfăcut de gloria în care va intra blocul după ce a servit drept cadru pentru film și pentru Arca Marinei. Un altul ne semnalează un fapt curios. În momentul în care s-a instalat echipa de filmare, s-a oprit și apa caldă. Acum curge numai apă rece, și aia abia țîrîie. La avizier nu s-a anunțat nimic despre film, dar s-a scris că nu se dă drumul la apă caldă pînă ce restanțierii la întreținere nu-și achită datoriile. După cum se vede, blocul era împărțit între latura artistico-mondenă a existenței și cea socială. E puțin probabil, însă, că oamenii nu se vor duce anul viitor în bloc la cinematograf, să-și vadă casa în Niki Ardelean, colonel în rezervă.