aprilie 2008
Cât de nonşalantă e iubirea? E mai degrabă nonşalantă decât generoasă? E mai degrabă generoasă decât dureroasă? Nişte întrebări pe care nu mi le-am pus niciodată. Până să văd Les chansons d'amour, un musical în regia lui Christophe Honoré. Dar să nu credeţi că filmul va lansa întrebările sau va răspunde la ele. El doar va rula, simplu şi firesc, fără să încerce să demonstreze ceva.

O poveste bizară, dar care se petrece natural, veselă şi tristă, melancolică, dar şi frivolă, despre dragoste, o dragoste împărţită la doi, la trei, chiar la mai mulţi. Un cuplu (Ismael şi Julie) intră dintr-o relaţie de dragoste într-un ménage à trois în care este implicată şi Alice, colega de serviciu a lui Ismael. Scena statică, cu cei trei împărţind acelaşi pat devine laitmotiv. Julie, Alice şi Ismael, înghesuiţi într-un pat în care evident nu au loc, se zbat, se tachinează, depind unul de altul, fac schimb de roluri şi improvizează. Jocul actorilor menţine jocul în trei, naiv, de un umor sănătos, lipsit de orice tentă subversivă, ba chiar cu o notă romantică. Luaţi câte doi, par perechi normale, toţi trei... par un triunghi normal. Până şi mama Juliei acceptă acest triunghi amoros ca pe un fapt natural. Ba chiar cu o curiozitate vie vizavi de detaliile picante.

Dar Julie are un atac de cord brusc. Mă aşteptam la o întrerupere de bandă, asemenea casetofoanelor vechi care rămâneau fără baterii. Dar ritmul filmului se păstrează şi nu mai ştiu la ce să mă aştept. Ismael îşi găseşte alinarea în braţele unui înger de băiat (da, chiar un băiat cu chip angelic). Şi încă o scenă de dragoste suavă, de o suavitate dulce, diabetică. Pe tonurile muzicii de dragoste, pe o terasă, lângă un balcon cei doi se sărută încet şi adânc, îndelung.

Durerea, tristeţea, bucuria simplă, dragostea naivă, toate au câte o melodie, căci muzica este prezentă peste tot în film. Nu este permis nici un moment de tensiune sau de aşteptare, fiindcă cineva începe să fredoneze un cântecel. O melodie joasă, înceată, cu un tempo aşezat (un ritm poate chiar prea monoton pentru unii) care pare o adiere de vânt pe străzile Parisului. "Recunosc strada, pe aici mă plimbam în 2003" îmi şopteşte cel de lângă mine.

Filmul curge, fără să încarce prea mult, fără să vrea să "dea pe spate", parcă fără să-i pese. O producţie cu buget redus care a redus drama şi tensiunea prin cântecele suave, amuzante, nostalgice şi fermecătoare în acelaşi timp. "Să nu vă luaţi prea în serios", respiră întregul film. Rămân în minte străzile Parisului, ploile, cafelele, cafenelele şi ţigaretele, discuţiile despre dragoste. Dacă filmul ar putea transmite un miros, ar fi acela al ploii pariziene. Dacă filmul transmite o stare, aceasta este nonşalanţa, nonşalanţa dragostei generoase... ca o plimbare printr-un parc, într-un sfârşit de săptămână. "Le parc de la pépinière / À la fin de la semaine / Encore une heure, encore une heure à peine / Encore une heure, encore une heure / Et la nuit vienne / Et depuis, rien." Îndeajuns de curioşi să ascultaţi cântecelul?

Sageata Vedeţi trailerul filmului Les chansons d'amour:


Sageata Vedeţi Je n'aime que toi din filmul Les chansons d'amour:


Sageata Vedeţi sărutul băieţilor din filmul Les chansons d'amour:


Sageata Vedeţi De bonnes raisons / Inventaire din filmul Les chansons d'amour:


Sageata Vedeţi As-tu déjà aimé? din filmul Les chansons d'amour:

Regia: Christophe Honoré Cu: Louis Garrel, Ludivine Sagnier, Chiara Mastroianni, Clotilde Hesme, Gregoire Leprince-Ringuet

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus