mai 2004
Pentru prima dată în România, Janelle Reinelt, Preşedinta International Federation of Theatre Research (FIRT/IFTR), Professor la University of California Irvine, va susţine în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu o conferinţă cu titlul

Teatralitate şi performativitate în discursul contemporan american.

Termenii "teatralitate" şi "performativitate" au constituit, în ultimii zece ani, subiectul unei prolifice explorări şi re-evaluări de către teoreticieni ai teatrului şi spectacolului. În vreme ce conceptul de teatralitate are o lungă istorie în teatrul occidental, mergînd înapoi în timp pînă la Platon, performativitatea este un concept mai recent, în genere identificat cu filosoful şi lingvistul J. L. Austin, care a lansat conceptul în anii 1950. Teoreticienii spectacolului au investigat istoria modului în care aceşti termeni au fost întrebuinţaţi de-a lungul vremii, şi, totodată, i-au adaptat pentru a putea fi folosiţi corespunzător în contextul contemporan. În prelegerea ei, Janelle Reinelt explică evoluţia acestor termeni în uzajul recent, citîndu-i pe acei teoreticieni care au abordat subiectul, şi, în acelaşi timp, descrie modalităţi în care aceşti termeni pot fi profitabil folosiţi pentru a clarifica practicile artistice şi, deopotrivă, discursul public.

Conferinţa va avea loc luni, 31 mai orele 11:00, la Maison d'Ille-et-Vilaine,
Strada Konrad Haas nr. 14, Sibiu.

***


Tot pentru prima dată în România, Bryan Reynolds (Associate Professor la University of California, Irvine) autorul controversatei şi extrem de proaspetei "teorii a transversalităţii", va susţine în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu o conferinţă cu titlul

Putere transversală, sau Despre modul cum teatrul schimbă lumi

În această prelegere, Bryan Reynolds caută o explicaţie pentru rezonanţa, forţa, miracolul şi misterul teatrului. El speră să arate cum pasiunea pentru teatru reflectă exuberanţa vieţii în măsura în care conştiinţa face posibilă procesarea pozitivă de experienţe şi ocazii de devenire şi transversalitate. Pentru Reynolds, conştiinţa este teatru manifestat fenomenologic şi artistic, şi, în egală măsură, expresia teatrală este la rîndul ei simptomatică pentru conştiinţa conceptual-emoţională. Mai mult, inteligenţa este, astfel, echivalentul capabilităţii teatrale în măsura în care imaginaţia – şi în special abilitatea de a crea şi a împărtăşi convingător ficţiuni – contribuie la punerea în valoare a evoluţiei artistice. Pentru a ilustra acest aspect, Reynolds dezbate din punct de vedere teoretic modul în care oamenii sînt transformaţi în subiecţi; de ce experimentăm diferite lumi în felul în care o facem; care sînt relaţiile dintre a părea, a fi, şi spectacol; cum putem să canalizăm prin teatru puterile din jurul nostru şi afinităţile noastre lăuntrice care permit subiectivitatea mişcării, transformării şi iniţiativei; cum se înrudesc ingenuitatea şi decepţia, ca principii ale dezvoltării cu potenţial pozitiv; şi, una peste alta, cum teatrul schimbă lumi.

Prelegerea va avea loc la Sibiu, miercuri, 2 iunie orele 11:00, la Maison d'Ille-et-Vilaine (Strada Konrad Haas nr. 14), şi va fi reluată la Bucureşti (4 iunie, ora 12:00, British Cultural Studies), Cluj (8 iunie, ora 11:00, Facultatea de Litere) şi Tîrgu Mureş (10 iunie, ora 11:00, Universitatea de Artă Teatrală). Prelegerea va fi tradusă în limba română.

***


Bryan Reynolds se va afla în România într-un dublu turneu: ca profesor, cu "turneul" prelegerii Putere transversală, sau Despre modul cum teatrul schimbă lumi – şi, totodată, în calitate de scriitor, ca autor al piesei Unbuckled, producţie UCI (spectacol în limba engleză), prezentată în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, (3 iunie, la miezul nopţii, la Clubul Veneţia), la Cluj (8 iunie, ora 19:00, Teatrul Naţional Cluj), Tîrgu Mureş (10 iunie, ora 19:00, Universitatea de Artă Teatrală, la invitaţia Teatrului "Ariel") şi Sfîntu Gheorghe (12 iunie, ora 17:00, Teatrul Andrei Mureşanu, în cadrul Festivalului de Teatru "Atelier"). Piesa Unbuckled (Descheiat la cataramă) este publicată bilingv (engleză şi română) în Antologia anuală de texte dramatice contemporane a Festivalului de la Sibiu, şi va fi produsă ca spectacol-lectură în 4 iunie, ora 11:00, la Sala Thalia, de către studenţii Facultăţii de Teatru din Sibiu.

Unbuckled (Descheiat la cataramă) este o comedie traumatică psihosexuală din Los Angeles despre amor, dorinţă sexuală şi prejudecăţi sociale referitoare la sex şi sexualitate, infuzată de controversata "teorie transversală" a lui Reynolds – care explică maşinăriile organizaţionale pe care societatea le creează pentru a-i face pe oameni conştienţi de mijloacele ideologice şi materiale prin care se dezvoltă subiectivităţile lor, ceea ce atrage după sine încurajarea experienţelor în afara parametrilor stabilimentelor de orice tip. Producerea unor astfel de tipuri de gîndire, sensibilitate şi spectacol alternativ, care îşi propun să creeze indivizi mai cognitivi cu iniţiativă mai pronunţată, este unul dintre principalele scopuri vizate de combinaţia de epic şi spectacular care caracterizează teatrul transversal în genere, şi piesa Unbuckled în particular. Teatrul transversal motivează spectatorii să se aventureze investigativ şi expansiv în dimensiuni spaţiale şi temporale care constituie provocări la adresa determinărilor, structurilor, dispoziţiilor convenţionale şi sistemelor, şi care, totodată, inspiră aventura, învăţarea, compasiunea şi evoluţia.

Notă: accesul persoanelor sub 18 ani la spectacol nu este permis.



***

Despre conferenţiari


Janelle Reinelt, Preşedinta International Federation of Theatre Research, este Associate Dean şi Professor of Drama la Claire Trevor School of the Arts, University of California Irvine. Este Preşedinta International Federation for Theatre Research, şi Vice-preşedinta pentru cercetare şi publicaţii a Association for Theatre in Higher Education. A fost editoarea revistei Theatre Journal, şi este în boardul editorial al cîtorva reviste teatrale din Canada şi Marea Britanie. Ariile ei de cercetare sînt teoria spectacolului, politică şi spectacol, feminism şi post-marxism. Este autoarea a numeroase articole pe aceste teme, publicate în reviste internaţionale. Între cărţile a căror autoare sau editoare este se numără After Brecht: British Epic Theatre, Crucibles of Crisis: Performance and Social Change, Critical Theory and Performance (coeditată cu Joseph Roach), The Performance of Power (co-autor împreună cu Sue-Ellen Case), şi The Cambridge Campanion to Modern British Women Playwrights (coeditată cu Elaine Aston). În prezent finalizează volumul Public Performances: Race and Nation in the Theatre of Our Time.


Bryan Reynolds, Associate Professor şi Head of Doctoral Studies in Theatre and Drama la University of California Irvine, specialist în teorie critică şi literatură dramatică (cu accent pe literatură renascentistă engleză), explorează teatrul şi spectacolul din perspective interdisciplinare infuzate de semiotică socială, antropologie culturală, feminism, stiinţe politice şi filosofie. Studiile lui pun accentul pe expresia şi spectacolul diferenţelor socioculturale, mai ales pe ideologiile şi pasiunile care le definesc, atît pe scenă cît şi în afara scenei. Este autorul volumelor Performing Transversally: Reimagining Shakespeare and the Critical Future (New York: Palgrave MacMillan, 2003), Becoming Criminal: Transversal Performance and Cultural Dissidence in Early Modern England (Baltimore: John Hopkins University Press: 2002) şi co-editor (împreună cu Donald Hedrick) al volumului Shakespeare Without Class: Misappropriations of Cultural Capital (2000), şi autorul a numeroase articole despre Shakespeare, Deleuze, Guattari, de Certeau, Brecht, Rousseau, Cixous, Polanski şi Robert Wilson. În prezent scrie o carte despre articularea emoţiilor. Următoarea lui carte, Transversal Enterprises in the Drama of Shakespeare and his Contemporaries: Fugitive Explorations, este în curs de apariţie la Palgrave Macmillan. Este, de asemenea, co-General Editor, împreună cu Elaine Aston, a unei noi colecţii de studii de teatru şi spectacologie, Performance Interventions, la editura Palgrave Macmillan. Printre cele mai recente piese de teatru ale lui Reynolds se numără It's A Mystery, Gotta Like 'Em şi Unbuckled. Filmul al cărui scenariu l-a scris, Lion Dance, este în pre-producţie la Waverly Place Entertainment.

Două dintre cărţile lui Reynolds, Performing Transversally: Reimagining Shakespeare and the Critical Future şi Becoming Criminal: Transversal Performance and Cultural Dissidence in Early Modern England, sînt în curs de traducere şi vor apărea pînă la sfîrşitul acestui an şi în România.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus