BeWhere! / iunie 2012
Festivalul TIFF 2012
Tradiţionalele 3 Zile ale Filmului Românesc au avut o zi în plus la ediţia din 2012. Cu 11 lungmetraje şi 16 scurtmetraje, între 6 - 9 iunie 2012, cele mai recente producţii româneşti au putut fi vizionate la TIFF. 
 
Deşi numărul de zile în care se pot vedea filme româneşti a crescut, despre producţia autohtonă a anului 2012 nu se poate spune acelaşi lucru. E vorba despre doar 5 premiere, printre care nu se numără, din păcate, filmul După dealuri, al lui Cristian Mungiu, recent premiat în Competiţia oficială de la Cannes 2012, premieră pe care o va avea în toamna lui 2012.

Pe lângă filmele care au intrat deja în circuitul cinematografelor, Undeva la Palilula, Din dragoste cu cele mai bune intenţii, Toată lumea din familia noastră (înscrise în competiţia lungmetrajelor autohtone) şi Crulic - drumul spre dincolo, cele mai multe titluri au fost în premieră, la TIFF au putut fi văzute în premieră un documentar şi patru ficţiuni.

Printre acestea, ultimul film al lui Tudor Giurgiu, comedia Despre oameni şi melci, redescoperă atmosfera anilor '90 din jurul unei fabrici în prag de faliment, dar pentru salvarea situaţiei, liderul de sindicat are o propunere îndrăzneaţă. Florin Piersic Jr., în triplă ipostază, de regizor, scenarist şi actor, îşi aduce al doilea lungmetraj, Killing Time, o parodie a filmelor noir cu asasini plătiţi, în care doi ucigaşi îşi aşteaptă victima, însă aşteptarea este lungă şi situaţia se complică.

O altă premieră a fost cea a filmului Şi caii sunt verzi pe pereţi, regizat de Dan Chişu, în care  două cupluri trăiesc iluzia îmbogăţirii peste noapte. Unul are un bilet câştigător la loterie, însă cu un alt nume scris pe el, iar celălalt cade în plasa loteriilor online false. Regizorul Radu Gabrea prezintă docu-drama Ultimele zile din viaţa Elenei şi a lui Nicolae Ceauşescu (interpretaţi de Valeria Cociaş şi Constantin Cojocaru), în care regizorul combină scene filmate cu actori, interviuri cu martori direcţi şi imagini de arhivă.

În 2012, juriul care a decis câştigătorii Premiilor Zilele Filmului Românesc pentru Cel mai bun film, res­pectiv Cel mai bun Debut, a fost format din Michel Ciment, celebrul critic de film al revistei Positif, autor a peste 15 cărţi de cinema, Guilhem Caillard, critic de film pentru publicaţia canadiană Panorama-cinéma şi selecţioner pentru Cinemania Film Festival din Montreal, şi Vincenzo Rossini, director artistic al Festivalului Internaţional de Film de la Milano.

În secţiunea de scurtmetraje, au fost prezente foarte multe regizoare, spre deosebire de anii trecuţi, în care existau cel mult două nume. Iulia Rugină a avut două filme: Sink, parte dintr-un proiect al Şcolii de actorie de film înfiinţate de Dragoş Bucur, Dorian Boguţă şi Alexandru Papadopol, şi un segment din tripticul 30-40-50, regizat alături de Eva Pervolovici şi Stanca Radu, despre oameni şi visele lor la cumpăna dintre ani. Andra Chiriac a prezentat Reflex, o poveste despre un fotograf şi o vedetă de telenovelă, Rodi Cotenescu a vorbit despre imigraţie în Grand Hotel Italia, Cristina Iacob - despre birocraţie în comedia În film la Naşu', iar clujeanca Cecilia Felméri a adus puzzle-ul Minute Infinite.

Juriul care a acordat premiul pentru cel mai bun scurtmetraj românesc a fost format din regizorul Bogdan Mirică, al cărui film, Bora Bora, a obţinut în 2011 această distincţie, Tihomir Rachev, fotograf bulgar şi autor de videoclipuri, şi Nora Lakos, regizoare maghiară şi directoare a unui festival de scurtmetraje.

Pe lista de scurtmetraje s-au regăsit deja premiatele De azi înainte, regizat de Dorian Boguţă, desemnat Cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalul NexT, The Scream, regizat de Sebastian Cosor, votat Cea mai bună animaţie românească la Anim'est, dar şi titluri care au participat în mai toate festivalurile româneşti, ca de pildă Chefu' lui Adrian Sitaru sau Hello Kitty, povestea băieţilor plecaţi la mare, regizată de Millo Simulov. Acesta din urmă a prezentat, în cadrul Proiecţiilor speciale Kiddo, primul film interactiv din România, şi a testat reacţia publicului din Cluj, în timpul proiecţiei spectatorii puteau decide soarta protagoniştilor în momentele-cheie ale acţiunii, din variantele oferite de realizatori. Kiddo (Anamaria Maier) este o tânără cu o viaţă dificilă, care-şi revarsă furia pe ringul de box.

O proiecţie specială la TIFF a avut şi filmul care documentează povestea răvăşitoare a cailor din zona Letea, Gone Wild, realizat pentru canalul franco-german Arte de regizorul Dan Curean de la TVR Cluj, documentar dezvoltat în cadrul Discovery Campus MasterSchool. Direct de la Cannes 2012, unde figurează în selecţia Semaine de la Critique, din partea Suediei, a venit la Cluj şi scurtmetrajul regizorului stabilit la Stockholm, Ştefan Constantinescu - Family Dinner. Protagonista filmului este o femeie care schimbă sms-uri deocheate pe telefon, din baie, în timp ce soţul şi fiica pregătesc cina.

Documentarele au fost prezente în secţiunea Ziua HBO, în care au putut fi revăzute filmele Vorbitor, al lui Radu Munteanu şi Alex Baciu, şi Doina Groparilor, în regia lui Pavel Cuzuioc. Pe lista de documentare s-a numărat şi Turn Off the Lights, regizat de Ivana Mladenović, în care trei foşti deţinuţi tineri sunt urmăriţi imediat după eliberare, film proiectat şi la Festivalul de Film Tribeca de la New York. Anca Hirte a venit cu Păcătoasa Teodora, un film emoţionant şi atent despre o tânără care urmează să se călugărească, iar Bogdan Ilie-Micu a refăcut călătoria cu motorul a fotografului Mihai Barbu, cale de 26.000 de kilometri, în Un gând, un vis, Doyle... şi-un pix.


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus