Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Gala Tânărului Actor HOP 2013

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Jurnalul unei Gale la prima ediţie (XVI) - HOP, 2013


Gabriel Sandu

septembrie 2013
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Se întâmpla după ce jucasem la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu prin luna iunie 2013, când, la terasa festivalului fiind, cineva mi-a spus ca Radu Afrim, cel care se va ocupa din 2013 de Gala Hop a Tânărului Actor a dat tema: Sunt actor, sunt spectaculos!

M-am amuzat, amintindu-mi experienţa din 2012, când toată lumea ne-a blamat pentru că am venit cu texte intimist-plictisitoare, că ba unii dintre noi au forţat realismul până la irealism, ba au stat agăţaţi de ştăngi tot momentul. Profesorii noştri, săracii, erau blamaţi pe la colţuri de blog şi Mangalie. Era cert, nu mai sunt actori ca altădată... Vorbirea nu mai era vorbire, ţinuta nu mai era ţinută. O sală plină de cronicari şi directori de teatre ne zâmbeau ironic din scaunele lor (când erau in sală), ne ignorau total la terase şi dădeau interviuri pentru site-uri, pe care noi le citeam emoţionaţi la 7 dimineaţa, ca mai apoi să ne anunţăm la micul dejun: Ai văzut că te-a plăcut nu-ştiu-cine... Dar cine e? Cum arată?

Înarmat până în dinţi cu experienţa de mai sus şi convins că nu o să mai particip vreodată într-o competiţie de genul acesta, am fost surprins să aflu că acest program de promovare pentru actori i-a fost dat pe mână lui Radu Afrim.

Eram sigur că tema Sunt actor, sunt spectaculos!, venea exact pe fondul experienţelor pe care Radu le avea fiind în juriu şi văzând momente care poate funcţionau foarte bine în săliţa cu patru oameni în care concurenţii au câştigat selecţia, dar erau cu totul înghiţite într-o sală cu 2-300 de oameni.

Zile de selecţie

Am fost programat pe 18 iulie 2013, în ultima zi, care nici măcar nu era în planul iniţial, dar pentru că se înscriseseră foarte mulţi actori s-a extins timpul de preselecţii. Pentru prima oara selecţiile au fost deschise publicului, puteai să asişti la momentele colegilor şi totodată a fost pentru prima oară când juriul dădea feedback.

În sală erau oameni faini, iar cei din juriu erau chiar deschişi să ne asculte şi să se amuze, dacă era cazul. Cristina Rusiecki, Nicu Mihoc şi Radu Afrim, juriul de la individual, îţi spuneau care sunt plusurile şi minusurile momentului tău în contextul competiţiei, al spaţiului de desfăşurare şi al temei date. Fair play.

Au fost anunţate rezultatele selecţiilor şi m-am bucurat ca fac parte dintre cei care urmau să meargă la Costineşti. Radu Afrim a spus că ne consideră pe toţi cei selectaţi actori de top.

În perioada următoare am ţinut legătura strâns într-un grup pe facebook (o altă premieră pentru Gala HOP), am fost anunţaţi de momentele impuse şi ne-am consultat pentru opţiunile făcute timp de câteva săptămâni. Tot în perioada pre-gală a venit şi vestea că atelierul din 2013 va conduce spre un show tribut adus Mariei Tanase, cu ocazia celor 100 de ani pe care îi sărbătorim de la naşterea ei.

M-am bucurat foarte tare, pentru că ştiam ce lucrează Vlaicu Golcea şi cum poate să sune în final ceva coordonat şi remix-at de el. Şi ştiam şi cum poate să arate toată treaba în viziunea lui Radu Afrim.

Am avut la dispoziţie câteva săptămâni să ne hotărâm asupra melodiilor pe care am vrea să i le propunem lui Vlaicu în perioada galei. Şi aşa am ascultat eu toaaată discografia Mariei Tănase.

Partea ciudată când participi la individual, spre deosebire de grup, pe lângă faptul că eşti un sfert de ora singur-cuc pe scenă, este că îţi joci, practic, momentul doar de două ori. O data când treci de selecţie în iulie şi o dată în septembrie. Dacă la grup mai mergi cu colegii tăi prin tot felul de locuri să jucaţi şi mai rodaţi spectacolul, când eşti singur te gândeşti că oricât ai repeta cu amicii tăi în sufragerie... Nimic nu se substituie contactului direct cu publicul.

În prima zi de concurs a Galei Hop, în discursul de deschidere, Radu Afrim a spus că e inutil să ne mai lamentăm pe la colţuri că nu se mai nasc mari actori ca maeştrii noştri, că ei s-au născut, sunt aici şi cresc. M-am gândit că e prima oară în viaţa mea când am auzit public pe cineva spunând lucrurile astea.

Ok. A început competiţia.
Tot în prima zi, după un anumit text, înainte de a prezenta un alt candidat, Radu a intervenit la microfon în scopul de a relaxa publicul, care poate ar fi avut tendinţa să se crispeze. A spus, cu alte cuvinte, că un text clasic, antic şi adorat conţine la fel de multe trimiteri sexuale (sau mai multe, uneori?) ca textul bun, contemporan, abia auzit, doar că de cele mai multe ori nu ştim să-l citim şi rămânem criptaţi în ceea ce ne place să credem că s-a scris de fapt.
Pentru intervenţia asta a primit aplauze din partea noastră şi publicul s-a relaxat vizibil.

Am avut nişte emoţii uriaşe înainte să joc la Costineşti. Aveam senzaţia că nu mai ţin minte nimic din ceea ce făceam. Partea bună e că atmosfera a fost atât de prietenoasă, încât odată ce te urcai pe scenă, îţi venea grea să te mai dai jos:)
Juriul te urmărea cu ochii mari şi zâmbetul până la urechi.

Oana Pellea a fost un preşedinte de juriu cu totul atipic. Amuzată şi emoţionată de fiecare dintre noi, a fost un spectator extrem de generos. În timpul momentului meu şi nu numai al meu, râdea extrem de sonor:), ceea ce-mi dădea un soi de încredere necesară. Lucrul ăsta mi-a amintit ulterior de ceva ce mi-a spus prin clasa a XII-a, după spectacolul Mă tot duc..., de la Teatrul foarte Mic, pe care îl vedeam, cred, a zecea oară: Ţi-am recunoscut râsul din sală.

Aş fi vrut să-i spun doamnei Oanei Pellea acelaşi lucru: V-am recunoscut râsul din sală, dar nu am mai apucat să o fac, pentru că Gala Hop 2013 a fost un maraton de evenimente care te ţineau în priză.

Nivelul participanţilor din 2013 fost uluitor. Nu numai că nu au fost momente dezastruoase, dar chiar a existat concurenţă reală. Şi constructivă.

Mi-am urmărit cu sufletul la gură colegii şi m-am bucurat enorm să fac parte, cum a zis Ioana Cheregi, dintr-o familie atât de valoroasă: Gala Hop 2013.

O lungă poveste pe scurt, printre plusurile Galei aş trece şi activitatea mult mai intensă a presei în perioada evenimentului. După ce am jucat, am dat vreo trei interviuri. Promovarea e importantă în zilele noastre de freelancing-uială.

Despre atelierul Hai iu iu Nu Hi you you

Vlaicu Golcea a compus şi remixat pasaje instrumentale, pornind de la muzica Mariei Tănase, care mi-au distrus inima în bucăţi:).

Serios, pe lângă faptul că a fost ceva pe gustul meu, este inspirator faptul că s-a folosit de vibraţia sunetului pe care îl recunoaştem noi, cei pentru care e gândită gala, şi îmbinat cu muzica populară şi versurile Mariei Tănase.. A ieşit ceva... Mă rog, cuvintele pe hârtie sunt insuficiente în cazul acesta. Am văzut deja pe youtube o înregistrare cu un moment excelent din preview-ul show-ului, în cazul în care vreţi să vă faceţi o idee.


Sper ca Teatrul Naţional din Bucureşti să se ţină de promisiune şi să preia spectacolul pe care îl va concepe Afrim toamna asta. Şi nu doar pentru noi, cei implicaţi, pentru că ar fi un obiectiv (de UNITER şi de Gală) împlinit să rămânem jucând într-un spectacol după experienţa asta, dar şi pentru existenţa show-ului care va fi ceva atât de necesar în România (trecând peste aspectul că Maria Tănase merită să fie celebrată la o sută de ani de la naşterea ei de contemporanii noştri).

Sper ca următorul articol pe care-l voi scrie pentru LiterNet să fie, în octombrie-noiembrie 2013, despre cum a fost experienţa finalizării proiectului Hai iu iu Nu Hi you you, împreună cu Vlaicu, Radu şi colegii mei (atât de faini, trebuie să vă convingeţi, aşa că ţineţi-ne pumnii!). La TNB, nu?

În ultima zi am avut o discuţie liberă cu juriul, pe terasa de la Vox Maris, care a pus punctul pe i, în privinţa modalităţii prin care teatrele pot lua colaboratori tineri. La discuţie a luat parte şi Miki Bacs, deosebitul profesor de actorie de la Cluj al multor prieteni de-ai mai, actori foarte buni. Din ce am înţeles, Oana Pellea va face o hârtie din partea Galei prin care sperăm să avem un impact în problema remunerării şi susţinerii tinerilor actori la început de carieră.

În ultima dimineaţă, Ada Milea a împărţit ultimele premii unor oameni care i-au plăcut, însă nu au fost premiaţi. Le-a denumit: Premiile de Rahat: )) Lăsând libertatea laureaţilor să aleagă un alt titlu pentru premiul lor, dacă vor.

Tot draga de Ada Milea a invitat participanţi de la Gala Hop în următoarele ei concerte, cu momenţelele care i-au plăcut ei în mod deosebit. Ce frumos!

Gala de Premiere a fost precedată de momentul tribute adus Mariei Tănase, la care au luat parte şi Maia Morgenstern, Dorina Chiriac, Ada Milea.

Programul artistic efectiv al zilei începea cam pe la ora 17 şi dura până după miezul nopţii. Eu nu-mi amintesc prea clar la câte din spectacolele văzute în 2013 nu m-am uitat la ceas de minim trei ori. E imaginaţi-vă că în fiecare din cele patru zile, timp de vreo 7-8 ore, nu m-am uitat la ceas deloc. Se-ntâmplă la Gala Hop 2013.

Aş vrea să-mi menţionez toţi colegii care m-au emoţionat în concurs, dar ar însemna să îi menţionez măcar pentru un motiv pe toţi. Aşa că cel mai bine, luaţi lista cu câştigătorii preselecţiei şi, uitându-vă la ea, imaginaţi-vă că vizualizaţi numele unor mari actori.

Nu ne ferim de cuvinte mari, poate prea mari, când vorbim de oameni consacraţi, hai să nu ne ferim de ele nici când e vorba de o generaţie hulită până acum câteva minute, care are mare nevoie de susţinere. Şi asta pe drept.

În prima zi, domnul Ion Caramitru a spus că tinerii actori se bat să joace în spectacolele lui Radu Afrim. Partea frumoasă, după cele 4 zile, a fost să-mi dau seama că nu doar tinerii actori se bat să joace într-un spectacol de-al lui, ci şi actorii consacraţi cu care am vorbit şi o recunoşteau deschis:)

Într-un mod ciudat, aceasta experienţă pozitivă, despre care mă tot chinui să-mi adun gândurile de aproape o săptămână, mi-a crescut puţin încrederea în sistemul bolnav, bătrân în care se învârt ideile şi finanţările în România. Asta pentru că a fost posibil să i se dea pe mână un asemenea organism unui om care ţine la tânăra generaţie şi face parte din ea. Aşteptăm cu interes refresh-ul altor evenimente de amploare. Refresh de care avem nevoie. Şi pentru care vă rugăm.

În dimineaţa plecării (programul festivalul s-a încheiat la orele dimineţii, urmat de un pahar de vin şi cina matinală), îmi întrebam colegii cum erau anumite pasaje din textul tragi-comic al Ruxandrei Maniu, câştigătoarea Marelui Premiu al Galei. Am şi sunat-o.

Era aşa:

Aş vrea să mai fiu măcar o dată la fel de fericită ca în acele 10 minute din vara dinainte să înnebunesc.
Râdeţi, râdeţi cât sunteţi împreună... După, oricum veţi plânge
.

Piele de găină (n-am cum să vă fac să mă credeţi în scris cât de curat şi frumos a spus cuvintele astea)

Cred că este pentru prima oară în istoria acestei manifestaţii când juriul, presa, oamenii invitaţi sau spectatorii simpli vorbesc despre noi ca o generaţie de actori puternici şi talentaţi, nu lipsiţi de prestanţa actorilor de altă... dată. Suntem aici. Şi mă bucur că de data asta sunteţi de partea noastră.

A fost Gala Hop 2013, by Radu Afrim.
Mulţumim juriului format din Oana Pellea, Ada Milea, Radu Macrinici, Marius Manole şi  Ion Rizea pentru că tinereţile noastre s-au dublat cu ale lor:)



 Toate articolele despre Gala Tânărului Actor HOP 2013


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Gabriel Sandu


Alte articole

 Aida de Teatru - Aida Avieriţei, Mihai Brezeanu
 Maria Tănase 2.0 - Hai Iu Iu Nu Hi You You - Concert remix-uri Maria Tănase la FNT, 2013, Mihai Brezeanu
 Iar isprava - Hai Iu Iu Nu Hi You You - Concert remix-uri Maria Tănase la FNT, 2013, Vlad Galer
 Gala Tânărului Actor HOP, 2013, se mută În Pod la Historia, Comunicat de presă
 Jurnal de hop-şi-eu - Gala HOP, 2013, Aida Avieriţei
 Toate articolele despre Gala Tânărului Actor HOP 2013


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer