Fascinant la demersul Jessicăi Hausner e modul opac în care îşi surprinde personajele. Nu le conferă niciun fel de complexitate la nivelul reprezentării ideilor sau al trăirilor, actorii fiind ghidaţi spre interpretări monocorde şi statice, devenind elemente în decorul somptuos în care gravitează, dar sugerează prin mici indicii că viaţa lor interioară este infinit mai bogată. Spre exemplu, imediat după ce von Kleist îi declară Henriettei iubirea lui, aceasta cade la pat, suferind de o boală care iniţial e pusă de doctori pe seama unei dezechilibrări spirituale, pentru ca diagnosticul să fie schimbat ulterior, în mod eronat, într-o tumoare la nivelul stomacului, ce ar urma să-i fie fatală pacientei. Actriţa Birte Schnoeink, interpreta protagonistei, rămâne până în final reţinută emoţional, deşi evoluţia manifestărilor sale somatice îi evidenţiază tulburarea. La fel, Christian Friedel, interpretul lui von Kleist, e constant declamativ, exprimându-şi la un moment dat vanitatea de a o elibera pe această femeie din corsetul familiei şi al constrângerilor în care fusese îngrădită până când a început el să-i acorde atenţie.
Iubirea nebună la care face referire titlul filmului nu e ceea ce ar putea să pară la prima vedere, adică nu e una pasională, ci calculată şi rece. Niciunul dintre personaje nu face o clipă vreun gest romanţios, şi nici nu îl atinge pe celălalt, nici măcar ca formalitate. Iar singura dată când e menţionată partea senzuală a iubirii e atunci când doctorul le interzice Henriettei şi soţului ei să "se împreuneze", deoarece pacienta nu are voie să facă efort fizic. De altfel, decizia lui Henriette de a-şi părăsi familia pentru a fugi cu von Kleist vine tot în urma unui raţionament, exprimat de ea într-una dintre întâlnirile lor: având în vedere că nu mai are mult de trăit, îşi poate permite să iasă din rutina de până atunci. Odată decizia luată, gândirea continuă să funcţioneze, protagonista chestionându-şi permanent, până în ultima clipă a vieţii, propriile decizii.
Filmul Jessicăi Hausner nu aduce niciodată sentimentele în prim-plan, deoarece - pare să considere realizatoarea - acestea sunt o nebuloasă imposibil de exteriorizat. Însă, deşi ideile şi gesturile care ascund trăirile, mai curând decât să le exprime, sunt cele aparent explorate în Amour fou, nu există dubii că resorturile lor nu se află la nivelul raţiunii. E fix situaţia opusă universului lui Eric Rohmer - în filmele cineastului francez, personajele vorbesc încontinuu despre sentimente, dar de multe ori e cert că sunt sterpe emoţional; în cazul de faţă, ocolesc cu abnegaţie subiectele de acest fel, dar tocmai pentru că sunt copleşite de trăiri pe care societatea le-a obişnuit să fie ignorate. Până acum nu am văzut un film mai impresionant la această ediţie a Festivalului de la Cannes.
Amour fou
Austria, Luxemburg, Germania 2014
regie, scenariu: Jessica Hausner
imagine: Martin Gschlacht
montaj: Karina Ressler
cu: Birte Schnoeink, Christian Friedel.