Propun introducerea unei noi referinţe pentru perfecţiunea pământească. Alături de "perfect ca un ceas elveţian", "perfect ca o maşină japoneză", "perfect ca o femeie venezueleană", să adăugăm "perfect ca o orchestră londoneză". Din lipsă de superlative, îl aleg pe cel mai uzitat, atât pentru London Philarmonic, cât şi pentru Academy of Saint Martin in the Fields.
Aş fi fost tentat să spun că prima a fost ghiuleaua, a doua ceaşca de porţelan a unui five o' clock tea fără fisură. Dar filarmonicii nu i-au lipsit tandreţea, volatilul, plutirea (ca în preludiul actului al III-lea din Tristan şi Isolda), după cum nici ansamblul din Trafalgar Square nu a dus lipsă de forţă, de avânt.
Eu cred că Academy of Saint Martin in the Fields repetă într-o sală numai cu oglinzi, dotată cu senzori de zâmbet. Altfel nu îmi pot explica o asemenea sincronizare supraomenească inclusiv la nivel de gestică şi de facies. Haide, domnule, că am mai văzut noi şi alte orchestre, în care instrumentiştii se canonesc şi oftează... Adevărul e că de unde atâtea motive de fericire când cânţi Egmont şi Simfonia a V-a de Beethoven şi Concertul pentru vioară de Bruch cu de-alde Joshua Bell? Deci e ceva fishy cu londonezii ăştia, care se aştern în muzică precum într-o albie încăpătoare şi unde, fireşte, se simt ca peştele în apă. Egmont a fost atât de... definită în toate cotloanele ei, încât, vorba unei prietene, "putem închide Festivalul aici şi pleca acasă cu toţii".
Joshua Bell sau exerciţiu de seducţie cu el însuşi, în care inclusiv impetuozitatea cu care s-a înfipt în căluşul viorii (făcând-o să sune, pentru o fracţiune de secundă, ca o ladă de mere) a fost parte din farmec. Imperturbabil, a făcut schimb de instrument cu concertmaestrul şi a continuat ca şi când nimic nu s-ar fi întâmplat. După ce acesta din urmă i-a recalibrat instrumentul, căznindu-se să îl acordeze fără să strice Feng Shui-ul concertului, schimbul s-a repetat, spre deliciul unei săli care a răspuns la zâmbet cu iubire şi la excelenţă cu aplauze vii. Cum a cântat Joshua Bell? Parcă fiind el însuşi o vioară mânuită de Joshua Bell.
Puntea între cele două concerte de ieri, Ateneu şi Sala Palatului, a fost Bach, ales pentru bis atât de Joshua Bell, cât şi de Christian Tetzlaff, ca pentru a nu uita de unde începe totul.
(acest text este publicat şi pe enescu.tvr.ro)
Descarcă programul Festivalului Enescu, 2017 aici..