iulie 2019
Festivalul de teatru tânăr Ideo Ideis, 2019
Tu cât poluezi pe net? este întrebarea prin care cea de-a 14-a ediţie a festivalului IDEO IDEIS (06-12 august 2019, Alexandria) propune responsabilitatea ca temă de gândire pentru publicul adolescent, dar nu numai. Adolescenţii din România sunt nativi digital şi petrec mult timp pe reţelele de social media, motiv pentru care campania IDEO IDEIS se referă în mod specific la responsabilitatea online, care îi priveşte în mod direct pe aceştia. Fie ca utilizatori activi ai reţelelor de social media, care creează sau dau mai departe conţinut, fie ca utilizatori pasivi, fiecare persoană din online are un cuvânt de spus în propagarea unor fenomene ca fake news, revenge porn sau hate speech, pe care IDEO IDEIS îşi propune să le explice tinerilor, pentru ca aceştia să se poată proteja de ele.

Am provocat adolescenţi din comunitatea IDEO IDEIS să se filmeze vorbind despre comportamentele online care li se par nocive. Adolescenţii au invocat trolling-ul, comentariile negative (bullying sau hate speech) şi ipocrizia de a te prezenta altfel în mediul online decât eşti în realitate, sau de a adera unor cauze pe care nu le susţii decât virtual.

86% dintre tinerii din România cu vârste cuprinse între 14 şi 17 ani intră pe net de pe telefonul mobil, iar 74% dintre ei au smartphone - procentul creşte la 80% după vârsta de 18 ani. 81% dintre ei stau pe Facebook, iar Instagram este reţeaua socială care are cea mai mare creştere la acest segment de vârstă: 40% în 2018, faţă de 15% în 2014. Acestea sunt câteva dintre cifrele pe anul 2018 ale unui studiu de monitorizare a comportamentului media în România care pune în cifre clare obiceiurile online ale tinerilor. Conform acestui studiu, adolescenţii de azi nu mai sunt influenţaţi doar de familie, prieteni şi colegi, ci foarte mult de informaţiile din mediul online, la care au acces de mici. Crescuţi în faţa ecranelor digitale, adolescenţii sunt conştienţi de faptul că şi ei pot avea un impact asupra altora în acest mediu, dar în acelaşi timp experienţa social media le dă tendinţa să caute gratificări imediate şi să gândească mai puţin lucrurile dintr-o perspectivă pe termen lung.

Studiul a fost realizat de Starcom România şi poate fi consultat aici.

Conform aceluiaşi studiu, 32% dintre tinerii între 14 şi 17 ani din România au încredere în influenceri. Cu aproape 400.000 de followeri pe Instagram şi YouTube, Magdyz este una dintre cele mai cunoscute vloggeriţe în acest segment de vârstă şi s-a alăturat campaniei IDEO IDEIS cu un mesaj faţă de responsabilitatea influencerilor.

"O greşeală foarte mare pe care o fac creatorii de conţinut: nu se afişează aproape de realitate şi vă fac să credeţi că vieţile lor sunt perfecte. Sau se iau de aspectul vostru fizic reacţionând la clipuri în care voi apăreţi, fără să se gândească. Aşa că dacă vreodată ai râs de altă persoană sau te-ai luat de ea pentru că nu avea aceleaşi principii pe care tu le ai, vreau să te întreb: Tu cât ai poluat pe internet?"


***

Înţelege mai multe:

Fake news: înseamnă ştiri false sau care conţin informaţii false, inserate cu intenţia de a dezinforma. Există în presa din toată lumea, sunt folosite ca instrument politic şi distribuite prin toate reţelele de social media. Mai multe, aici.

Revenge porn: este un caz extrem de violare a intimităţii care poate intra şi în categoria pornografie. Porneşte cu publicarea sau distribuirea de imagini cu conţinut sexual mai mult sau mai puţin explicit, fără acordul persoanei din imagini, cu scopul de a se răzbuna sau de a o umili. Capătă amploare atunci când cei la care ajung aceste poze le dau la rândul lor mai departe. Exemple de revenge porn în România, aici şi aici.

Hate speech: este orice formă de discurs intolerant, care instigă la ură împotriva unor minorităţi sau categorii vulnerabile (comunitatea LGBTQ+, minorităţi etnice sau sociale). Conform studiului realizat anual de Active Watch, în România ne întâlnim mai ales c-un discurs naţionalist îndreptat împotriva minorităţilor etnice rome şi maghiare, cât şi împotriva comunităţii LGBTQ+. Mai multe, aici.

***

IDEO IDEIS se desfăşoară între 06 şi 12 august 2019 la Alexandria. Este un festival cultural pentru comunitate şi, în acelaşi timp, un eveniment dedicat procesului de educaţie non-formală pentru tinerii liceeni din România. Structura festivalului este unică în peisajul festivalurilor de teatru din ţară şi are rolul de a-i ajuta pe participanţi să-şi îmbunătăţească abilităţile de comunicare, să capete încredere în ei înşişi şi să interacţioneze cu tipuri de modele relevante pentru dezvoltarea lor personală şi profesională.

ideoideis.ro // facebook.com/ideoideis

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus