Bucureştiul cultural / aprilie 2008
Festivalul Internaţional Shakespeare 2008
Doina Papp: La sfîrşitul lunii aprilie şi în prima parte a lunii mai 2008 va avea loc la Bucureşti şi Craiova cea de a VI-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare. Cum şi cînd a luat naştere acest, de acum, celebru festival?
Emil Boroghină: După participarea Teatrului Naţional din Craiova la Festivalul Internaţional de la Edinburgh, din 1991, cu spectacolul Ubu Rex cu scene din Macbeth în regia lui Silviu Purcărete, unde a obţinut două distincţii de mare strălucire, pe adresa Naţionalului craiovean au început să vină alte invitaţii. Primul turneu a fost la Festivalul Theaterformen '91 de la Braunschweig, un festival selectiv cu spectacole semnate de Lev Dodin, Andrej Waida, George Tabori şi Silviu Purcărete. Acolo mi-a încolţit în minte, ca director al Teatrului Naţional din Craiova, ideea organizării unui festival internaţional, considerînd că acest teatru trebuie să fie nu numai exportator de spectacole, ci şi importator şi organizator al unei manifestări teatrale de care oraşul şi România să-şi lege numele.

Participarea, succesul de la Festivalul Shakespeare de la Tokyo, alt pol al excelenţei în teatrul lumii, cu Titus Andronicus, şi încurajările regretatului mare critic teatral Valentin Silvestru ne-au dat cutezanţa ca acest festival să-l dedicăm creaţiei celui mai mare dramaturg al lumii din toate timpurile, William Shakespeare. Acolo, în îndepărtata Japonie, în ziua de 6 mai 1992, am dezvăluit intenţia organizării în România a Festivalului Shakespeare de la Craiova. În 1994 avea să aibă loc prima ediţie a acestuia, cu titlul Craiova Shakespeare Festival, care s-a desfăşurat programat pînă la ediţia a V-a, cea din anul 2006, din trei în trei ani. După aceea a devenit bienal.

D.P.: Cînd, de ce şi cum a trecut de la Craiova la Bucureşti? Cine a susţinut ideea?
E.B.: Un preludiu a fost în 1994. Datorită sprijinului acordat de British Council, spectacolul Cum vă place în regia lui Declan Donnellan, realizat de celebra companie Cheek by Jowl, a putut fi jucat şi la Bucureşti. Sigur, Craiova Shakespeare Festival devenise o manifestare apreciată în ţară, cunoscută şi peste hotare, dar o eventuală extindere a lui şi în Bucureşti sporea considerabil şansele de a fi cu adevărat un festival european important. Povestea acestei extinderi a Festivalului Shakespeare şi în Capitala României poate părea una banală. Întîmplarea (sau poate destinul) a făcut ca, la un festival al teatrelor de păpuşi desfăşurat la Bucureşti, regretatul teatrolog Patrel Berceanu, secretar literar al Teatrului Naţional din Craiova şi director al Teatrului de Copii şi Tineret "Colibri", să se întîlnească cu directorul Direcţiei pentru cultură a Primăriei Municipiului Bucureşti, Marius Păuniţă, şi cu Romeo Pop, preşedintele Comisiei de cultură din cadrul Consiliului General al Primăriei Bucureşti, şi, vorbind despre "epoca de aur" a Naţionalului craiovean şi despre Emil Boroghină, să-i informeze despre organizarea ediţiei a V-a a Festivalului Shakespeare. Romeo Pop, impresionat de program, l-a întrebat dacă nu am fi de acord ca unul sau două dintre spectacole să fie prezentate şi la Bucureşti.

A urmat o vizită urgentă la Bucureşti, la Direcţia pentru Cultură, şi decizia comună de a face ca Festivalul Internaţional Shakespeare să aibă, începînd cu anul 2006, două locuri de desfăşurare, Craiova şi Bucureşti, idee îmbrăţişată după aceea şi de Mihaela Păun, directoarea Centrului de Proiecte Culturale ArCub. Bineînţeles că aceştia s-au bucurat de înţelegerea şi sprijinul primarului general al Capitalei, Adriean Videanu, şi au avut suportul Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Am fost şi suntem impresionaţi de modul în care Romeo Pop, Marius Păuniţă, Mihaela Păun şi întreaga echipă de la ArCuB, coordonată şi de directoarea artistică Irina Cornişteanu, s-au implicat în realizarea acestui proiect cultural de anvergură europeană.

D.P.: Cine face selecţia?
E.B.: Selecţia este asigurată, firesc, de directorul Festivalului. Dacă, la unele dintre ediţiile de pînă acum, aceasta a fost şi rodul unor consultări, ediţia din acest an, desfăşurată sub genericul Mari regizori, mari spectacole, mari teatre ale Europei şi ale lumii, una extrem de selectivă, cerînd rigori sporite, a impus necesitatea unui selecţioner unic, principiu respectat de toţi organizatorii principali ai Festivalului: Fundaţia William Shakespeare, Teatrul Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, prin directorul general Mircea Cornişteanu, de Ilarian Ştefănescu, directorul executiv al Festivalului, şi ArCuB, prin Mihaela Păun şi Irina Cornişteanu.

D.P.: Vă rugăm să faceţi pe scurt o trecere în revistă a ediţiilor trecute, pentru a evidenţia participările importante.
E.B.: Sigur, de-a lungul întregii sale desfăşurări, au fost prezenţe de marcă în Festival. Începînd cu spectacolul inaugural al celebrei companii britanice Cheek by Jowl, Cum vă place, în regia lui Declan Donnellan, de care am vorbit mai înainte, apoi Troilus şi Cresida de la Teatrul Dramatic Iugoslav din Belgrad, pus în scenă de Dejan Mijac, Hamlet de la Teatrul Naţional Sloven Drama din Lubljana, montat de Janez Pipan, A douăsprezecea noapte de la Limelight Theatre din Moscova, în regia tinerei Nina Cusova, spectacol prezentat în limba engleză, Richard III de la Teatrul Naţional din Vilnius, regizat de Rimas Tuminas, Visul unei nopţi de vară de la Teatrul Naţional Nova Gorica, din Slovenia, montat de Janusz Kica, A douăsprezecea noapte, realizat de Declan Donnellan pentru Festivalul Cehov de la Moscova şi Compania Cheek by Jowl din Londra, Poveste de iarnă de la Teatrul Ryutopia din Niigata, Japonia, în regia lui Yoshihiro Kurita, Macbeth, acel spectacol atît de special în viziunea lui Marc Becker de la Teatrul Noord Nederland Toneel din Groningen, Olanda, Visul unei nopţi de vară, pus în scenă de Oskaras Korsunovas la Teatrul Municipal din Vilnius, Hamlet de la Teatrul Cameri din Tel Aviv, în regia lui Omri Nitzan, spectacol introdus în program după vizionarea şi recomandarea lui de către Mircea Cornişteanu, Troilus şi Cresida de la Teatrul "Katona Jozsef" din Budapesta, în direcţia de scenă a lui Silviu Purcărete, Titus Andronicus şi Cum vă place sau Noaptea de la spartul tîrgului, puse în scenă de acelaşi Silviu Purcărete la Teatrul Naţional Craiova, Hamlet în regia lui Tompa Gábor şi Timon din Atena în cea a lui Mihai Măniuţiu, tot de la teatrul craiovean, Poveste de iarnă, în regia lui Alexandru Darie, de la Teatrul Bulandra, A douăsprezecea noapte a lui Victor Ioan Frunză de la Teatrul Maghiar din Cluj, Romeo şi Julieta de la Teatrul "Tamasi Aron" din Sf. Gheorghe, pus în scenă de László Bocsardi, sau acel memorabil spectacol-testament Hamlet, realizat de Vlad Mugur la Teatrul Naţional din Cluj. Credem însă că această ediţie din anul 2008 este una în totalitate de o foarte ridicată valoare artistică, girată de faima mondială a regizorilor ale căror spectacole au fost invitate în România, Peter Brook, Robert Wilson, Declan Donnellan, Eimuntas Nekrosius, Lev Dodin, Robert Sturua, la care-l adăugăm şi pe Silviu Purcărete.

D.P.: Ce stimulent reprezintă pentru teatrul românesc această confruntare cu montările shakespeariene din întreaga lume?
E.B.: Considerăm că întîlnirea oamenilor de teatru din România cu spectacolele regizorilor enumeraţi mai sus, unele văzute în premieră absolută, este mai mult decît benefică pentru teatrul românesc şi creatorii săi. În egală măsură, ea este importantă şi pentru festivalurile membre ale Reţelei Europene a Festivalurilor Shakespeare.

D.P.: Această reţea s-a constituit de curînd într-o asociaţie. Se pare că aţi contribuit la acest lucru.
E.B.: A fost o idee mai veche a noastră, aceea de a constitui o asociaţie a Festivalurilor Shakespeare din Europa. Materializarea ei s-a produs la ediţia trecută a Festivalului Shakespeare de la Craiova, a continuat apoi cu întîlnirile de la Gdansk şi Gyula. Din această reţea fac parte deocamdată Festivalurile Shakespeare din România, de la Craiova şi din Bucureşti, de la Bath, din Marea Britanie, Gdansk din Polonia, Gyula din Ungaria şi Neuss-Düsseldorf din Germania. Sperăm să adere cît de curînd şi alte Festivaluri Shakespeare din Europa. Obiectivele acestei reţele sunt multiple, pornind de la informarea reciprocă şi pînă la proiecte colective, coproducţii, alte activităţi comune.

D.P.: Ce ne recomandaţi din programul ediţiei curente?
E.B.: Am înscris ediţia din 2008 sub genericul Mari regizori, mari spectacole, mari teatre ale Europei şi ale lumii, deci spectacole exemplare ale unora dintre cei mai faimoşi regizori ai lumii.

Regizorul britanic Declan Donnellan se va prezenta cu celebra sa Companie Cheek by Jowl, jucînd în premieră la Bucureşti Troilus şi Cresida; genialul regizor lituanian Eimuntas Nekrosius, cu marele proiect Trilogia shakespeariană, cuprinzînd antologicele sale spectacole Hamlet, Macbeth şi Othello, realizate la Vilnius; Lev Dodin va aduce Regele Lear, de la Teatrul Maly din Sankt Petersburg; gruzinul Robert Sturua va prezenta A douăsprezecea noapte realizat la Teatrul Şota Rustaveli din Tbilisi. Am fi vrut să avem şi Poveste de iarnă în regia lui Robert Wilson, realizat de faimosul regizor la Berliner Ensemble, dar nu s-a putut, aşa că celebrul regizor va fi la Bucureşti, pentru prima oară, cu Femeia mării de Ibsen, un spectacol de la Milano, realizatorul costumelor nefiind altul decît celebrul Giorgio Armani. (Am făcut o derogare de la profil, meritată însă, credem). Silviu Purcărete va prezenta recenta montare de la Craiova cu Măsură pentru măsură, o coproducţie a Naţionalului craiovean cu Fundaţia Shakespeare. Tot din România vor fi prezentate spectacolele bucureştene Eduard al III-lea de la Teatrul Naţional, Doi tineri din Verona de la Teatrul de Comedie şi opera Macbeth de Giuseppe Verdi, în regia lui Petrică Ionescu.

Va fi prezentat la Bucureşti şi recitalul extraordinar Nobile William al marelui actor britanic Michael Pennington, cunoscut drept unul dintre cei mai mari interpreţi ai lui Hamlet din toate timpurile, într-un clasament în care, spre lauda sa, teatrul românesc figurează prin Ion Caramitru. Vor fi şi proiecţii precum Tragedia lui Hamlet, pus în scenă de Peter Brook la Teatrul Bouffes du Nord, iar cunoscutul regizor îşi va prezenta în Festival, ca invitat special, Marele Inchizitor.

În Bănie, Filarmonica de Stat "Oltenia" urmează să prezinte în 9 mai 2008, cu prilejul Zilei Europei, concertul simfonic Shakespeare în muzică, avîndu-l la pupitru pe Alan Tongue din Marea Britanie, iar în ziua de 5 mai, la Cetate Port, un concert coral de muzică renascentistă.

Festivalul Internaţional Shakespeare este un proiect cultural de rezonanţă europeană, în care, pe lîngă spectacolele care alcătuiesc fundamentul Programului, sunt găzduite nenumărate alte activităţi, precum o sesiune de shakespeareologie, simpozioane teoretice, lansări de carte, printre care reeditarea lucrării Introducere în shakespeareologie de Dan Amedeo Lăzărescu, DVD-uri, casete cu cele mai însemnate creaţii shakespeariene. Toate cu aportul unor instituţii naţionale şi internaţionale de prestigiu. Printre oaspeţi Ian Herbert, preşedintele Asociaţiei Internaţioale a Criticilor de Teatru, Stanley Wells, profesor emerit, eminentul director al Trustului Casa lui Shakespeare de la Stratford upon Avon, sediul shakespeareologiei mondiale, Don Rubin, editor al Dicţionarului universal al teatrului mondial contemporan.

În colaborare cu Romfilatelia va fi editat şi lansat Întregul poştal "Festivalul Internaţional Shakespeare - ediţia a VI-a". Din dorinţa de a continua şi amplifica componenta de formator, de şcoală pentru tinerii din teatru a Festivalului Shakespeare, vor fi organizate în paralel trei workshop-uri de regie-teatru conduse de regizorul şi profesorul universitar David Esrig, însoţit de Margareta Soerenson, unul dintre cei mai cunoscuţi teatrologi din Suedia şi din Europa, în colaborare cu Catedra UNESCO-ITI de la Bucureşti. Tema: Romeo şi Julieta. Începînd cu ediţia din 2008, Festivalul şi-a propus să instituie, cu contribuţia unuia sau mai multor sponsori, o foarte înaltă distincţie: Premiul Internaţional Shakespeare, ce va fi acordat o dată la doi ani unei personalităţi exponenţiale din lumea teatrului sau a scrisului, cu contribuţii majore în promovarea şi afirmarea operei shakespeariene, laureatul urmînd a fi decis de un juriu internaţional condus de istoricul şi criticul George Banu, profesor al Universităţii Sorbona din Paris.

D.P.: Cum convingeţi forurile să investească atîţia bani în acest Festival, avînd în vedere dificultăţile financiare ale economiei româneşti? Merită efortul financiar pe care-l presupune acest eveniment? Şi de ce?
E.B.: Cred că dificultatea cea mare nu este aceea de a convinge forurile că un astfel de eveniment merită un efort financiar deosebit, ci aceea ca aceste foruri să dispună de atîţia bani încît să-şi permită să susţină manifestări de cultură de amploare, ca aceasta.

Cu siguranţă că acest proiect cultural european de o excepţională valoare care este Festivalul Internaţional Shakespeare, ediţia a VI-a, nu putea fi realizat pe măsura aspiraţiilor şi a eforturilor noastre de pînă acum, dacă nu ar fi fost susţinut la timp şi pînă la capăt de Guvernul României, Ministerul Culturii şi Cultelor, Primăria şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, Primăria şi Consiliul Local Craiova, Prefectura şi Consiliul Judeţean Dolj, Institutul Cultural Român, Uniunea Teatrală din România, dar şi de un mănunchi de generoşi sponsori, între care şi Banca Comercială Română, sponsorul principal tradiţional al Festivalului Shakespeare. Suntem convinşi că, dacă tot ce am gîndit şi proiectat va fi realizat, se va vedea că efortul pe care l-a presupus acest eveniment a fost pe deplin meritat.


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus