Filmul are un intro fascinant, care discută magicul cinematografic, pe mai multe niveluri: ca istorie a cinematografiei, prin inserţia animată, prin amintiri ale expresionismului german şi prin trimiteri la filmele bufe ale acelor epoci. În formă sensibilă, printr-o suită de săgeţi violente - o violenţă prezentă atît fizic - sacrificarea unei oi, cît şi psihic, ca un fel de coborîre în subconştient, - imaginea unei tarantule care bate în retragere; în contrast cu această suită de imagini e banda sonoră: o muzică săltăreaţă însoţeşte ironic aceste cadre şi se opreşte brusc în cel mai intens moment al intro-ului - cuiul bătut în mînă, unde e şi primul sincronism sonor. Şi într-o formă critică: mîinile copilului, precum ale unui magician, se agită şi moşesc imaginile, lampa se aprinde, filmul porneşte, un flash cu un penis, pelicula se rupe, sublinieri ale capacităţii artistului de a prelucra tehnic şi de a manipula ceea ce devine pentru spectator o realitate vizibilă - cea a ecranului în sala de cinema. Apoi e mîna copilului care şterge interiorul ecranului pe care spectatorii-l privesc, în finalul intro-ului, într-o încercare de a limpezi ceea ce urmează a fi povestea din film: pentru copil, ecranul aduce o suită de cadre în care două figuri feminine se succed, aproape unindu-şi contururile într-un singur chip - avem o singură persoană văzută prin multiple persona (măşti cotidiene), sau multiple personaje care pot fi reduse la un numitor comun - măştile mincinoase?
Lipsa afecţiunii materne l-a închis pe copil într-un incubator-morgă. Dacă acceptăm trezirea lui şi apropierea de ecran ca un punct cheie al filmului (e reluat şi în finalul poveştii, pentru a rotunji expunerea), atunci putem avea un sens al întregii istorisiri a filmului. Din incubatorul-morgă, copilul cercetează ecranul luminos pentru a desluşi răspunsuri plauzibile şi momentan tămăduitoare pentru situaţia sa. Ecranul devine o suprafaţă semnificantă în care putem citi simptomele dublei anestezii sufleteşti vizibile pe ecran: lipsa iubirii materne l-a purtat pe copil într-un spaţiu rece, aseptic, şi a închis-o pe mama sa în afara lumii (căci singura lume comună e lumea pe care o putem exprima în cuvinte - după cum ştim de la bătrînii Heraclit şi Gorgias). Mama sa, o actriţă celebră, Elisabeth Vogler (Liv Ullman), refuză să(-i) mai vorbească. Filmul ia forma unei terapii psihanalitice. Copilul îşi pune mama faţă în faţă cu un alter-ego propriu, sora medicală Alma (Bibi Adersson), conştiinţă şi terapeut, iar jocul lor devine o neobosită încercare de a domina cealaltă parte sau de a suge existenţa unei părţi în cealaltă. Răspunsul, simplu şi amar, este rostit de Alma, într-o secvenţă în care, precum într-un tribunal, lui Elisabeth îi este citită sentinţa (de două ori): copilul era nedorit, a ajuns pe lume după repetate tentative de avort, fusese doar un proiect sugerat într-o dimineaţă, după o petrecere, de cineva din mulţime. S-a urît pe sine pentru că iniţial a voit sarcina, apoi pentru că nu a putut scăpa de ea; într-un final, fiindcă a rămas în viaţă, l-a urît pe copil!