decembrie 2009
Umor negru, spontan şi coroziv plus o trinitate ce a devenit brand la Luis Buñuel: erotism-religie-moarte. Sau, pe scurt, Viridiana (1961) - semnul conştiinţei poetice a regizorului spaniol. Puternic înrădăcinat în cultura clasică a Spaniei (Cervantes, El Greco, Lorca şi Picasso, Salvador Dali şi Arrabal, romanul picaresc şi Galdos), acest apolog al ascensiunii către omenesc evocă un evantai de stări sufleteşti: cruzime, excentricitate, blasfemie, necrofilie şi un dram de fetişism.

Povestea este doar în aparenţă iconoclastă: Viridiana - o tânară pioasă, pe punctul de a deveni calugăriţă - respinge avansurile perverse şi propunerea de căsătorie a unchiului său, care, deprimat, se sinucide. Transformă apoi proprietatea defunctului într-un azil de vagabonzi, iar violenţa acestora o determină să abandoneze devoţiunea caritabilă şi să devină amanta vărului ei. Antologică rămâne scenă a ospăţului orgiastic din Viridiana lui Buñuel, în care - parodiind sardonic Cina Cea de Taină a lui Leonardo, pe fundalul oratoriului Mesia de Händel - un cerşetor orb stă în centrul imaginii. Se îmbuibă, alături de o bandă grotescă de paria ai societăţii, din bucatele puse la dispoziţie de bunătatea Viridianei. Ca răsplată, aceşti ticăloşi o vor batjocori, siluind-o.

Cum era de aşteptat, ca în cazul lui Nazarin (1959), Buñuel a fost din nou citit cu precădere printr-o grilă "iluministă", anti-clericală, critica punând prea uşor accentul pe "negarea tuturor tabuurilor şi perceptelor creştine" care ar sufoca personalitatea omului, pe "eşecul dogmatismului vechii Spanii" etc. Dar există şi o altfel de abordare. Artistul plastic George Tomaziu (citat de Steinhardt în Dumnezeu în care spui că nu crezi) remarcă "lucrul cel mai exact şi mai adânc" (scrie Monahul de la Rohia) referitor la acest film: "Viridiana nu arată zădărnicia jertfei Mântuitorului, ci greutatea pe care o întâmpinăm noi, oamenii, de a ne asuma jertfa Sa, nimicnicia noastră când e vorba să pornim pe calea Crucii." Observaţia este valabilă şi pentru Simón del Desierto, realizat de Buñuel în 1964.

Considerat blasfemiator, Viridiana declanşează un puternic scandal în structurile cinematografiei franchiste. Este interzis de către cenzura spaniolă timp de 16 ani şi e aspru condamnat de Vatican. La centenarul Buñuel din anul 2000, Viridiana se afla pe primul loc în topul celor mai bune filme ale regizorului, alcătuit prin votul a 94 de oameni de artă spanioli.
Regia: Luis Buñuel Cu: Silvia Pinal, Francisco Rabal, Fernando Rey, José Calvo, Margarita Lozano

1 comentariu

  • Viridiana
    Dragomara, 10.08.2010, 20:40

    Ştiu că nu contează prea mult, însă unde am văzut filmul acum două zile, mă văd nevoită să vă corectez un picuţ, şi anume: filmul nu prezintă un act de necrofilie, Viridiana era doar adormită de la somniferele pe care însuşi unchiul "dornic" de un viol i le administrase. Faptul că el se sinucide după plecarea fetei, mă face să cred că nu este chiar atât de imoral pe cât ne lasă Buñuel să credem.
    Şi, din fericire este vorba doar de-o tentativă de siluire, Viridiana fiind salvată de la viol de către vărul său, cel care-i oferă unuia dintre probabilii posibili violatori o importantă sumă de bani, drept care vagabondul îl ucide pe cel care tocmai ce încerca să o necinstească pe binefăcătoarea lor. În rest sunt întru totul de-acord cu dumneavoastră. Absolut minunată coloana sonoră, şi interesant jocul lin al camerei pe detalii aparent insignifiante, cum ar, de exemplu, picioarele fetiţei care sare coarda.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus