O continuare poate chiar mai bună decît filmul iniţial, Naşul 2 nu a mai beneficiat de prezenţa lui Marlon Brando, al cărui personaj, "naşul" Vito Corleone, murea de moarte bună în finalul primei părţi. Greul a rămas pe umerii tînărului Al Pacino, care s-a achitat cu brio de greaua moştenire. În a treia parte, el interpretează un naş îmbătrînit, într-o lume schimbată, care îşi reorientează afacerile ilegale spre... curtea Vaticanului.
Această frescă a lumii mafiote de origine italiană din New York, care ecranizează romanul lui Mario Puzo, s-a izbit de mefienţa adevăraţilor naşi, îngrijoraţi ca nu care cumva filmul să le strice imaginea publică! Aceştia au supervizat scenariul şi realizarea filmului, în aşa fel încît, pînă la urmă, totul a fost OK. Nici nu este de mirare, pentru că filmul oferă o viziune romantică şi idilică a lumii pe care o pune sub obiectiv, totul fiind ghidat de codurile onoarei, fidelităţii şi al respectului faţă de cuvîntul dat.
În al doilea film, găselniţa care i-a asigurat succesul a fost adăugarea unor secvenţe plasate în anii \'30, cu Vito Corleone tînăr, în care se arată cît de mult a tras din greu pentru a-şi asigura succesul. Interpret, un tînăr actor, la acea vreme: Robert De Niro. Forţa şi desăvîrşita realizare artistică ale celor două saga cu mafioţi nu au trecut neobservate, ele fiind răsplătite de membrii Academiei Americane de Film: Naşul 1 a primit Oscarurile pentru cel mai bun film şi scenariu, iar Naşul 2 premiile pentru film, regie, scenariu şi cel mai bun rol secundar, acordat lui De Niro. În acest fel, Coppola a stabilit un record greu de egalat.
Filmul face parte din perioada fastă a filmografiei lui Francis Ford Coppola, cea a anilor \'70, cînd a realizat cîteva filme care cu greu pot fi depăşite: după aceste două Naşuri, au urmat Conversaţia (1974) şi Apocalipsul acum (1979). Din păcate, spre deosebire de Scorsese, Spielberg sau De Palma, Coppola nu şi-a mai regăsit niciodată forma din acea perioadă. În anii \'80, au urmat peliculele mai mult sau mai puţin slăbuţe, faţă de nivelul pe care singur şi-l ridicase: One from the Heart, The Outsiders, Rumble Fish, Cotton Club, Peggy Sue Got Married, Gardens of Stone, Tucker. După un aparent reviriment cu Naşul 3 (1990) şi Dracula (1992), Coppola a eşuat în penibilele Jack şi The Rainmaker.
Fişa tehnică :
The Godfather, SUA, 1972
Regia : Francis Ford Coppola
Cu : Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Robert Duvall, Diane Keaton, Talia Shire