În seara de 27 iulie 2010, s-a desfăşurat la Ateneul Român al treilea concert din ciclul Serate muzicale în Bucureşti. Concertul duo-ului Liviu Prunaru (vioară) - Dana Protopopescu (pian) face parte dintr-o serie de 20 de astfel de manifestări, majoritatea camerale.
Ca iniţiativă privată (deşi cu o semnificativă finanţare publică, după cum spune afişul), această serie de concerte camerale care începe în plin sezon estival este cu totul originală şi reflectă o oarecare atracţie pentru aventură a organizatorilor, Lanto Arte, combinată cu o doză semnficativă de idealism. De la concertele ocazionale cu accesul liber sau pe bază de invitaţii, aceştia trec la un sezon de 20 de concerte, majoritatea camerale, cel puţin în cursul verii, la care biletul va fi plătit.
Cine vine la concerte în Bucureşti în lunile iulie şi august? - iată o întrebare al cărei răspuns îl putem afla de-abia după primele şase-şapte concerte ale seriei de miercuri de la Ateneul Român. Este adevărat că nu există concurenţă. E la fel de adevărat că pot fi ascultaţi în recitaluri şi muzicieni români din afara Bucureştiului (cvartetul Ad libitum, cvartetul Transilvan) sau interpreţi din diaspora care au mai cântat la Bucureşti, dar numai ca solişti ai orchestrelor bucureştene, şi nu în recital. Programele pornesc de la opusuri esenţiale ale muzicii camerale şi ajung la piese de virtuozitate ale repertoriului.
Un cuplu cameral
După concertele susţinute până acum de Mihaela Martin şi de Ad libitum, miercuri, 28 iulie 2010, au putut fi ascultaţi la Ateneul Român violonistul Liviu Prunaru şi pianista Dana Protopopescu, consacraţi în formula de cuplu cameral şi printr-un album lansat acum câţiva ani de Editura Casa Radio. După două sonate de Schumann şi Grieg, cei doi vor trece la repertoriul de popularitate al viorii, precum Massenet - Meditaţie (din opera Thais), Brahms - Kreisler - Dans ungar în fa diez minor, Kreisler-Heurenberger - Midnight Bells, Mendelssohn- Pe aripile cântului, Wieniawski - Polonaise brillante.
Nume grele de interpreţi
Reperele camerale ale lunii august sunt Cvartetul de coarde Transilvan (4 august 2010), cu programul "De la divertismentul clasic la folclor", cu care i-am putut asculta şi vara trecută la Sinaia; apoi o formulă mixtă de muzicieni români din ţară şi din diaspora (11 august 2010) cu un program intitulat "Capodopere ale muzicii de cameră"; apoi violonistul Gabriel Croitoru şi pianistul Valentin Gheorghiu (25 august 2010), cu un program urmărind punerea în valoare a viorii lui George Enescu Guarneri "del Gesù"; şi, în sfârşit, Romanian Piano Trio (8 septembrie), cu un program în care cei trei instrumentişti (Alexandru Tomescu, Horia Mihail şi Răzvan Suma) cântă fie în trio, fie în duo, fie solo, în toate combinaţiile posibile, încheind programul cu Astor Piazzolla - Las Cuatro Estaciones Portenas sau Anotimpurile.
Între primele nouă concerte care se desfăşoară sub acest generic la Bucureşti sunt şi două orchestrale, dar majoritatea fiind camerale putem spune că ideea pe care încearcă să o susţină organizatorii este aceea a valorii discursului cameral. Seratele muzicale din Bucureşti vor continua miercurea la Ateneu până la 30 noiembrie, dar concertele de după deschiderile de stagiune au deja altă miză.
Interesant este că, alături de coproducătorii care contribuie la buna desfăşurare a acestor concerte prin înregistrările video şi audio (TVR şi Radio România) sau prin facilităţile legate de sală (Filarmonica George Enescu), unul dintre susţinători este (alături de cei privaţi) Primăria Capitalei, care trece în această perioadă (ca orice primărie), prin avatarurile rezolvării problemelor legate de desfiinţarea sau de reducerea personalului teatrelor şi al instituţiilor de spectacol din subordine, conform Ordonanţei 63. Este, evident, mai simplu să susţii mici iniţiative private decât instituţii publice de anvergură, totuşi nu trebuie să uităm că fiecare îşi are raţiunea de a exista.