noiembrie 2010
Peste o lună, Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu va inaugura cea de-a cincea ediţie a Festivalului de Film Românesc organizat de Institutul Cultural Român din New York în parteneriat cu Festivalul Internaţional de Film Transilvania şi Tribeca Cinemas. Evenimentul din decembrie 2010 va încheia o serie impresionantă de manifestări artistice de toate genurile pe care ICRNY le-a dedicat promovării culturii româneşti în Statele Unite de-a lungul întregului an.

Implicarea constantă şi activă a Institutului Cultural Român din New York în promovarea şi popularizarea  cinematografiei româneşti în Statele Unite s-a concretizat de-a lungul anului prin nu mai puţin de 22 de proiecte din zona filmului, printre care: prima difuzare pe un canal american de televiziune, Link TV, a unui ciclu intitulat Romanian New Wave, constînd în 15 filme de ficţiune, documentare şi scurtmetraje; programul paralel de filme noi, dar şi de arhivă, din cadrul spectaculoasei expoziţii The Lost World of Old Europe: The Danube Valley, 5,000 - 3,500 BC organizată la Institutul pentru Studiul Lumii Antice din cadrul New York University; participarea regizorilor, actorilor şi a producătorilor români la cîteva dintre cele mai importante manifestări de profil din America: regizorul Călin Peter Netzer la Festivalul de la Palm Springs, regizorul Andrei Dăscălescu la MoMA's Documentary Fortnight, producătorul Ada Solomon la New Films /New Directors, regizorul Nae Caranfil la seria Romanian Contemporary Cinema găzduită de UCLA Television and Film Archive, actorii Clara şi Vlad Vodă la Aspen Shortsfest, actorul Andi Vasluianu la South East European Film Festival din Los Angeles, regizorul Radu Gabrea şi producătorul Victoria Cociaş la Festivalurile de Film Evreiesc din San Francisco şi Washington D.C., regizorii  Florin Şerban şi Alexander Nanău la Festivalul de Film de la Telluride, regizorul Radu Muntean la Festivalul de Film de la Chicago - la toate acestea adăugîndu-se prezenţe notabile ale filmului românesc la Washington D.C. Film Festival, Toronto International Film Festival şi Margaret Mead Film & Video Festival din cadrul Muzeului American de Istorie Naturală.

  (Actorul Andi Vasluianu primind premiul pentru Cel mai bun film de lungmetraj de debut (Best First Feature Film Award) acordat filmului Cealaltă Irina, regia Andrei  Gruzsniczki, de către Filmmakers Circle SEE Fest, în cadrul celei de-a cincea ediţii a Festivalului de Film Sud-Est European (Los Angeles, 29 aprilie - 3 mai 2010), din partea regizorilor Elizabeth Henderson şi Rich Sturdevant. Credit foto: South East European Film Festival Los Angeles)
 

(Raluca Gold, actriţa Anda Onesa, regizorul Cristi Puiu şi Elena Buruiană la petrecerea de bun venit în onoarea invitaţilor români ai New York Film Festival (27 septembrie 2010). Credit foto: ICR New York)

Interesul ICRNY pentru filmul românesc a culminat în 2010 cu organizarea primei delegaţii de profesionişti americani din domeniu (directori de festival, programatori şi distribuitori) la cea de-a noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania; selecţionarea unui număr record de trei filme româneşti la prestigiosul New York Film Festival şi susţinerea prezenţei la festival a regizorilor Radu Muntean, Cristi Puiu şi Andrei Ujică, a actorilor Mirela Oprişor şi Mimi Brănescu; şi, nu în ultimul rînd, cu anticipatul Festival al Filmului Românesc din decembrie de la Tribeca Cinemas, aclamat deja la ediţia anterioară de influentul cotidian The New York Times.
 
Un total de 21 de proiecte au fost dedicate în 2010 promovării literaturii şi dramaturgiei româneşti în America, prin participări ale autorilor Peca Ştefan, Dan Sociu, Filip Florian, Ruxandra Cesereanu, Andrei Codrescu, Corin Braga, Lucian Dan Teodorovici, Florin Lăzărescu, Marius Conkan, Bogdan Odăgescu, Norman Manea şi Gabriela Adameşteanu la hotINK - International Festival of Play Readings; Ledig House International Writers Residency; PEN World Voices Festival; Gold Mine Saloon & University of New Orleans; Martin E. Segal Theatre Center @ the Graduate Center CUNY; Bard College NY şi New Literature from Europe Festival din New York. Un capitol aparte a fost destinat atelierelor şi lecturilor dramatice: Nina Cassian şi Călin-Andrei Mihăilescu au conceput un program de  incursiuni ludice în traducerea unor texte poetice, iar regizoarea Ana Mărgineanu a coordonat o serie de spectacole performative ale unor texte dramatice semnate de Andreea Vălean, Gabriel Pintilei, Ioana Păun, Maria Manolescu, precum şi Panait Istrati.

 
(Scriitorii Ruxandra Cesereanu şi Andrei Codrescu la Gold Mine Saloon în prima seară a festivalului literar româno-american 1001 de nopţi în New Orleans (22-24 septembrie 2010). Credit foto: Florin Lăzărescu)

Spectrul muzical a fost, şi el, generos acoperit în 2010 prin următoarele prezenţe şi evenimente: trupa Nightlosers la globalFEST de la Webster Hall; DJs Petre Inspirescu şi Cosmin TRG la Unsound Music Festival; interpretarea Cvintetului pentru pian al lui George Enescu de către ansamblul american Colorado Quartet şi pianista Emma Tahmizian la festivalul Wall to Wall găzduit de prestigiosul Symphony Space din New York; Maria Răducanu, una dintre cele mai originale artiste din istoria jazz-ului românesc, împreună cu redutabilii instrumentişti Krister Jonsson (chitară) şi Chris Dahlgren (contrabas), la festivalul Wall to Wall şi la Joe's Pub, unul din cele mai importante cluburi new-yorkeze; violonistul Şerban Lupu şi pianista Martha Locker la Merkin Hall; şi, nu în ultimul rînd, turneul de debut al electrizantei trupe Mahala Rai Banda în opt oraşe din America şi Canada, incluzînd concertul din cadrul Black Sea Roma Festival de la SummerStage din Central Park, New York.

  (Concert Maria Răducanu (voce), Krister Jonsson (chitară) şi Chris Dahlgren (contrabas) la Joe's Pub (New York, 16 mai 2010). Credit foto: Elmar Lemes)

(Concert Mahala Rai Banda la SummerStage din Central Park, New York(26 septembrie 2010). Credit foto: Oana Radu/ ICR New York)

În trena succesului internaţional din ultimii cinci ani, artele vizuale din România au avut un spaţiu privilegiat în activităţile ICRNY din 2010, care au numărat 11 proiecte de anvergură: Galeria Sabot la Independent Artfair din New York; prima expoziţie personală de pe coasta vest-americană a lui Dan Perjovschi, la San Francisco Art Institute; Seducţia intervalului, proiectul care a reprezentat România la Bienala de la Veneţia din 2009, a fost integral reconstruit la Renaissance Society din cadrul Universităţii din Chicago; Lia Perjovschi a făcut parte din Jamaica Flux Workspaces & Windows, proiect al Jamaica Center for Arts & Learning, din New York; Bucharest Biennale 5 a avut parte de o prezentare la Art in General din New York; rezidenţa şi expoziţia personală ale pictorului Leonardo Silaghi de la Hudson Valley Center for Contemporary Art din New York - la care se mai adaugă şi participările lui Marius Bercea, Adrian Ghenie, Ion Grigorescu, Ciprian Mureşan şi Şerban Savu la expoziţia After the Fall: 18 Artists from Eastern and Central Europe organizată la anterior-menţionatul HVCCA.

  (Lucrarea video Troleibuzul 92 de Ştefan Constantinescu în cadrul Seducţiei intervalului, proiectul care a reprezentat România la Bienala de la Veneţia din 2009, reconstruit integral la Renaissance Society din cadrul Universităţii din Chicago(2 mai - 27 iunie 2010). Credit foto: Cătălin Rulea)

Două evenimente majore au ţinut afişul scenei academice în 2010. Simpozionul After Communism: Achievement and Disillusionment since 1989, organizat de Institutul Harriman al Universităţii Columbia în parteneriat cu numeroase instituţii, printre care şi ICRNY, a strîns laolaltă intelectuali de marcă, profesori universitari, politicieni, dizidenţi şi scriitori din Europa şi din SUA: Adam Michnik, Alfred Gusenbaur, Archie Brown, Erhard Busek, Ira Katznelson, Katherine Vedery, Stephen Kotkin, Stephen Sestanovich, alături de Vladimir Tismăneanu, Horia-Roman Patapievici, Mircea Mihăieş, Paul Dragoş Aligică, Angelo Mitchievici şi Vlad Mureşan. Cel de-al doilea proiect, expoziţia şi seria de evenimente găzduite de Ambasada României în Washington DC sub titulatura TRANSILVANIA: Patrimoniu şi Viitor, a fost organizat de Mihai Eminescu Trust, în colaborare cu Ambasada României în Statele Unite, ICRNY, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi Fundaţia Raţiu.
 
Un accent special a fost pus pe scena de dans contemporan din România prin proiectul MOVING DIALOGUE: A Bucharest/New York Dance Exchange, iniţiat şi organizat de Movement Research, ICRNY, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, Dance Theater Workshop şi Fundaţia Gabriela Tudor. În octombrie 2010, coregrafii români Mădălina Dan, Mihaela Dancs, Paul Dunca, Vava Ştefănescu, şi criticul de dans Gina Şerbănescu s-au întîlnit şi au lucrat cu confraţii americani, într-un schimb mediat de artiştii Cosmin Manolescu şi Levi Gonzalez, în vreme ce producătorul american de dans David White a fost invitat de ICRNY să participe la Festivalul de Dans eXplore din Bucureşti. Proiectul MOVING DIALOGUE continuă pînă în iunie 2011, între New York şi Bucureşti.

 (Coregrafa Mihaela Dancs la Judson Church din New York, spectacol în cadrul proiectului Moving Dialogue: schimburi culturale între Bucureşti şi New York în domeniul dansului contemporan (25 octombrie 2010). Credit foto: Ian W. Douglas /  ICR New York şi Movement Research New York)

În iulie 2010, Teatrul Luni de la Green Hours a revenit în New York cu spectacolul Concreţii, în regia lui Alexandru Mihăescu, la invitaţia Festivalului de Teatru Experimental undergroundzero şi cu sprijinul Programului Cantemir al ICR şi al ICRNY. Artiştii Bogdan Georgescu şi Maria Drăghici şi-au împărtăşit experienţa celor două iniţiative bucureştene din domeniul teatrului comunitar, Ofensiva Generozităţii  şi laBOMBA, în cadrul conferinţei Acting Together on the World Stage despre teatru şi rolul său în dezvoltzarea comunitară şi în zonele de conflict, organizată de Theatre without Borders, în parteneriat cu Brandeis University şi Teatrul La MaMa.

Mai multe detalii despre toate aceste proiecte în pagina web www.icrny.org.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus