Marţi, 30 noiembrie 2010, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare "Carol I", a avut loc a patra conferinţă din seria Cultura bate criza (CuBaCri). Invitat a fost istoricul şi filosoful Hayden White, de la University of California, Santa Cruz; tema discuţiei a fost anunţată de titlul: History and Fiction: The Practical Past.
În prima parte a întâlnirii, Hayden White, pornind de la diverse cărţi, printre care Survival in Auschwitz, de Primo Levi, a reliefat forţa evocativă a unor momente personale, pe fundalul istoric al persecuţiilor antisemite naziste. Chiar dacă amintirile nu aduc informaţii noi cu privire la istoria acelor ani, valoarea lor emoţională este imensă pentru înţelegerea acesteia. Putem astfel distinge între "trecutul istoric" al unei naţiuni sau stat, construit de savanţi potrivit unor ipoteze ştiinţifice, şi "trecutul practic" al unui individ sau al unei comunităţi, legat de amintiri personale şi de afirmarea propriei identităţi. Potrivit istoricului englez Michael Oakeshott, citat de White, primul "trecut" este adesea configurat ideologic şi politic, în timp ce al doilea rămâne un teritoriu (mai) liber al individului.
Sorin Alexandrescu, profesor la Universitatea din Bucureşti, moderator şi iniţiator al seriei de conferinţe CuBaCri, a semnalat diverse studii şi cărţi ale lui Hayden White, mai ales din ultimii ani, precum Figural Realism, 2000, şi The Fiction of Narrative, 2010, în care cele două forme de existenţă a trecutului sunt analizate în paralel. Istoriografia şi romanul au cunoscut moduri de compoziţie comparabile în secolul al XIX-lea şi al XX-lea. Potrivit lui White, mult mai important decât decalajul dintre realitate şi ficţiune este modul de a trata evenimentele narate, "adevărate" sau "imaginare", conform unui anumit gen: tragedie sau, dimpotrivă, comedie. Interpretarea evenimentelor este mai importantă decât adevărul lor. Sorin Alexandrescu a subliniat apoi faptul că Hayden White depăşeşte vechea dilemă dintre "explicarea" ştiinţifică a faptelor şi "înţelegerea" lor intuitivă, prin recursul la "împlinirea" treptată (fulfillment) a sensului evenimentelor: în viaţa publică, precum şi în cea personală, noi înţelegem importanţa acestora abia prin repetarea lor, în diverse situaţii, de-a lungul anilor: ele îşi dezvăluie semnificaţia la fel ca cele dintr-o carte de istorie sau dintr-un roman.
Originalitatea acestor puncte de vedere a generat multe întrebări, printre care cele formulate de academicianul Solomon Marcus, de Rodica Mihăilă, profesor la Universitatea din Bucureşti, de Carmen Muşat, redactor-şef al revistei Observator cultural, dar şi de alţii; la toate, Hayden White a răspuns pe larg şi cu pasiune. Publicul, în majoritate foarte tânăr, a urmărit cu deosebit interes o dezbatere la un înalt nivel intelectual, dar accesibilă, plăcută şi purtată exclusiv în limba engleză.
Între primele două părţi ale conferinţei, tânărul violoncelist Ştefan Cazacu a interpretat câteva fragmente din Suita nr. 1 şi Suita nr. 3 de J. S. Bach.
Seria de conferinţe Cultura bate criza îşi propune să prezinte publicului "oameni şi idei-forţă. Cultura bate criza este un spaţiu al reflecţiei despre lume, despre noi înşine şi despre valori autentice; echidistant faţă de grupurile de putere, fără politizări şi vedetisme, nici acuzaţii ori victimizări inutile", susţine Sorin Alexandrescu. Proiect de conferinţe publice, CuBaCri continuă joi, 9 decembrie 2010, la ora 19.00, printr-o întâlnire cu matematicianul Solomon Marcus, intelectual cu o largă cultură umanistă, membru al Academiei Române şi autor al recentului volum Timpul, de la Paralela 45. El va vorbi despre spectacol ca paradigmă universală.
Această serie de conferinţe este posibilă datorită colaborării dintre Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii (CESI) de la Universitatea din Bucureşti, Fundaţia Spandugino, Biblioteca Centrală Universitară "Carol I" din Bucureşti (BCU) şi Forum Auto Importator Volvo, ca şi a susţinerii media de către parteneri: Observator Cultural, Dilema Veche, Radio România Cultural, 24 Fun, Money Channel, Calendar Evenimente, Metropotam, InfoCarte, LiterNet şi Universitatea Bucureşti.