România Liberă / decembrie 2004
Multă lume a fost intrigată de posterele cu cîini din B-24-FUN. Misterul s-a lămurit în sfîrşit printr-o conferinţă de presă. Este vorba de spectaculoasa lansare a unui nou teatru independent în Bucureşti, Teatrul Arca.

Punctul de pornire este unul mai puţin obişnuit. În clubul La Scena (Şos. Călăraşilor nr. 55), care a găzduit de-a lungul timpului multe spectacole create de artişti tineri, neconvenţionali, există un pod spaţios, care, amenajat corespunzător, poate oferi posibilităţi tehnice adecvate şi poate cuprinde peste 100 de spectatori. Mai întîi a luat naştere Fundaţia ParteR, care şi-a propus să înfiinţeze acest nou spaţiu de joc adecvat proiectelor tinerilor artişti şi să sprijine celelalte proiecte ale clubului. Prima creaţie a fundaţiei este acest nou teatru independent, Teatrul ARCA. Membrii fondatori ai Fundaţiei ParteR sunt: Victor Scoradeţ, Dan Hornoiu, Traian Radu, Monica Sorian, Mugur Grosu. Confruntaţi cu refuzul oricărei instituţii oficiale la care au apelat pentru amenajarea şi dotarea spaţiului de joc, ei au recurs la o soluţie originală, în premieră în România: debutul printr-un spectacol de lux, care vorbeşte despre problemele celor care se bucură de o situaţie materială bună (arătîndu-le astfel că şi ei au nevoie de teatru!).

A fost ales textul Top Dogs / Şomeri de lux, piesă de mare succes internaţional scrisă în 1995 de elveţianul Urs Widmer (jucată între timp pe tot globul), care vorbeşte despre funcţionari de la vîrful marilor companii confruntaţi cu experienţa dureroasă a şomajului. Omologii lor români sunt invitaţi la primele două spectacole (pe 13 şi 14 decembrie), destinate unui număr de numai 60 de spectatori, dispuşi să plătească preţul "de Broadway" de 100 de euro pentru un bilet! Sunt banii necesari efectuării unei prime etape a lucrărilor de amenajare, iar exploatarea în continuare a spectacolului va contribui la continuarea lucrărilor de transformare a podului într-o veritabilă sală de teatru. E de văzut dacă "businessmen"-ii români vor plăti aceşti bani pentru o piesă care, din cîte am înţeles, le pune nişte probleme la care probabil nici nu s-au gîndit (deocamdată sunt vîndute cîteva zeci de bilete).

Regizoarea acestei montări este "campioana" scenei independente româneşti, Teodora Herghelegiu. Cea dintîi producţie teatrală din România atît de "scumpă" beneficiază în distribuţie de actori de top ai scenei româneşti: Valeria Seciu, Ozana Oancea, Victor Rebengiuc, Claudiu Bleonţ, Şerban Ionescu, Alexandru Bindea, Mihai Dinvale, Ionel Mihăilescu. Mai există şi alte modalităţi prin care sponsorii interesaţi ar putea sprijini proiectele teatrului. Se speră ca după acest spectacol pus în scenă special pentru finanţarea proiectului la începutul lunii februarie să mai fie în "repertoriu" încă trei: Artă de Yasmina Reza, Nevrozele sexuale ale părinţilor noştri şi reluarea celui cu Viaţa lui Helge. Compania ARCA va fi orientată oricum spre teatrul contemporan, inclusiv românesc.

Să cităm şi motivaţia pentru numele teatrului: "Teatrul, o ştim cu toţii, este lume, e lumea. Iar lumea, o ştim din Biblie, poate să încapă într-o arcă. Atunci cînd vine potopul arca ajunge să fie chiar lumea. E adevărat că astăzi potopul se manifestă sub forme mai subtile: ignoranţa, manipularea, nepăsarea, prejudecăţile de tot felul, gîndirea închistată, interesul exclusiv pentru planul material şi atîtea altele. Dar,dacă teatrul = lumea iar lumea = arca, rezultă că teatrul = arca".

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus