august 2011
Podslon / Adăpostul
Podslon / Adăpostul ar fi putut fi un film românesc dacă nu era deja un film bulgăresc. Apartamentul, blocurile, maşinile, inclusiv atitudinea actorilor, toate par rupte din realitatea românească. Bulgaria anului 2010 e atât de asemănătoare cu România încât, dacă nu auzeam limba vorbită în film, aş fi jurat că e un film românesc. De aceea faptul că scenariul e scris de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf alături de regizorul filmului, Dragomir Sholev, nu e chiar o surpriză.

Povestea e relativ simplă şi uşor de urmărit. Tatăl (Tzvetan Daskalov) ajunge acasă aşteptându-se să-şi găsească acolo fiul, pe Radostin (Kaloian Siriiski), care trebuia să se întoarcă de la o petrecere. Negăsindu-l, îşi ia soţia şi merge la poliţie să reclame dispariţia. Revenit acasă, îşi găseşte fiul cu o punkeriţă, după câteva minute apărând încă un prieten punker, cu o plasă plină cu băutură.

Începând din acest moment situaţia pare desprinsă din Kafka, mama băiatului fiind incapabilă să-şi certe fiul obraznic şi bucurându-se că e acasă. Pregăteşte masa pentru toată lumea, cu un calm dezaprobat de tatăl foarte nervos care şi-ar dori ca ea să reacţioneze aspru la nesupunerea fiului lor.

Tehnica struţului adoptată de mamă nu face bine relaţiei şi situaţia devine greu de digerat după o ceartă la masă, atunci când fiul, într-un acces de furie, îşi îndreaptă frustrările către mama iubitoare, spunându-i sec "Ia-ţi labele jegoase de pe mine."

Situaţia familiei Stoychev nu e una neobişnuită pentru ţările foste comuniste, în care părinţii, mult prea ocupaţi să menţină o stabilitate financiară, uită de copii, iar aceştia acumulează frustrări mult prea puternice. M-am regăsit, cumva, în atitudinea lui Radostin faţă de părinţii lui, pentru că momentul adolescenţei e unul dintre cele mai fragile ale vieţii noastre şi unul în care avem nevoie de multă îndrumare şi atenţie.

Dacă merită văzut? Absolut. Tatăl nervos are ceva din magia mucalită a lui Ilie Moromete, un bărbat sugrumat de prea multe schimbări, în ciuda conservatorismului în care a crescut şi s-a format. Iar dialogul suprem al filmului este următorul:
"- Ai luat locul doi? Locul doi e cel mai rău.
- De ce?
- Pentru că vei fi trist că n-ai fost primul. Cel mai bine e să fii penultimul. Atunci o să fii cel mai fericit că n-ai fost ultimul."

De: Dragomir Sholev Cu: Tzvetan Daskalov, Silvia Gerina, Irena Hristoskova

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus