Centrul de Cercetare şi Creaţie "Vlad Mugur" organizează, pentru al nouălea an consecutiv, Tabăra de Dramaturgia Cotidianului, deschisă studenţilor şi elevilor de liceu din întreaga ţară pasionaţi de teatru, film şi proză, la Centrul Arcalia, Bistriţa-Năsăud. Pornind de la tema Rol şi joc, participanţii îşi vor putea dezvolta propriile proiecte de cercetare şi creaţie, fie că este vorba de piese de teatru sau monodrame, proză ficţională sau non-ficţională, reportaje video, scurtmetraje de ficţiune sau non-ficţiune sau spectacole de teatru.
În 2012, cei selectaţi vor putea participa la patru masterclassuri speciale susţinute de personalităţi marcante ale teatrului şi filmului românesc, după cum urmează:
Film de ficţiune şi non-ficţiune: Andrei Ujică (regizor, scriitor)
Andrei Ujică este unul dintre cei mai cunoscuţi regizori români, mai ales după succesul internaţional cu documentarul Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, selectat de către cele mai mari festivaluri de film din lume, de la Cannes, unde a avut premiera, la New York, Toronto sau San Sebastian. Filmul închide o trilogie de documentare dedicate perioadei comuniste în România. În prezent, Andrei Ujică este profesor la Universitatea din Karlsruhe.
Scriitură dramaturgică: Saviana Stănescu (dramaturg, prozator, jurnalist)
Saviana Stănescu este unul dintre cei mai apreciaţi dramaturgi români contemporani, membru al Departamentului de teatru al New York University, Tisch School of the Arts. În ultimii ani, piesele sale au atras atenţia mai multor regizori tineri români, cele mai cunoscute fiind punerile în scenă semnate de Radu Afrim şi Teodora Herghelegiu. Piesele Savianei Stănescu au un succes extraordinar în afara ţării, Waxing West, Aliens with Extraordinary Skills sau YokastaS Redux fiind jucate cu casa închisă în mai multe teatre din Europa şi de peste ocean.
Dezvoltarea unui proiect dramaturgic: Gianina Cărbunariu (regizor, dramaturg)
Absolventă a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică şi membră a grupului dramAcum, Gianina Cărbunariu s-a afirmat drept unul dintre cei mai importanţi tineri regizori şi dramaturgi. Piesa sa, mady-baby.edu, a fost tradusă în mai multe limbi şi pusă în scenă în cele mai importante teatre din Berlin, Munchen sau Paris. Cel mai recent şi discutat proiect al regizoarei, realizat în colaborare cu Radu Apostol şi Andreea Vălean la Teatrul Maghiar din Cluj, este spectacolul Roşia Montană - pe linie fizică şi pe linie politică.
Scriere ficţională şi non-ficţională: Miruna Runcan (eseist, prozator, poet)
Cunoscută în special pentru scrierile despre teatru, Miruna Runcan este un cunoscut eseist, poet şi prozator român. Profesor al celor mai importante facultăţi de jurnalism din ţară în perioada 1994-2003, a susţinut cursuri de Tehnici narative, Jurnalism cultural, Jurnalism de opinie şi Etică şi legislaţie mass-media. Din 2003 este profesor la Facultatea de Teatru şi Televiziune din Cluj. Pe lîngă operele de specialitate, Miruna Runcan a publicat piese de teatru, povestiri şi poeme în volumele: Bungee Jumping, Odaia de asediu şi Hermandria.
Alături de cele trei masterclass-uri, organizatorii oferă traininguri de scriitură dramaturgică, scenariu de film, reportaj video şi proză ficţională şi non-ficţională. Tabăra pune la dispoziţia celor interesaţi 24 de locuri, participanţii urmînd să fie selectaţi pe parcursul a trei workshopuri, care vor avea loc în Cluj în lunile martie, aprilie şi mai, lista celor aleşi urmînd să fie anunţată în 10 mai 2012.
Despre Dramaturgia Cotidianului
Dramaturgia Cotidianului este proiectul susţinut de nouă ani de Centrul de creaţie şi cercetare "Vlad Mugur", din cadrul Facultăţii de Teatru şi Televiziune a Universităţii "Babeş-Bolyai". Caracteristica principală a programului este aceea de a combina stadiul actual al cercetării de tip socio-antropologic de cîmp (interviul pe baza de chestionar, analiza cantitativă şi calitativă, interviul personalizat antropologic, focus grup etc.) cu creaţia artistică, pentru a dezvolta formule jurnalistice, teatrale şi de video-artă menite să atragă atenţia publicului şi să sensibilizeze emoţional.
Simultan cercetarea are şi o vocaţie educaţională implicită, ajutîndu-i pe studenţii, masteranzii şi doctoranzii implicaţi să formeze echipe mixte şi să lucreze împreună, să se familiarizeze cu tehnicile de lucru specifice specialităţilor înrudite, să îşi dezvolte stratificat creativitatea.
În 2011, programul a încheiat proiectul de cercetare Dramaturgia cotidianului: Generaţia X-Men& Women.