Plecarea lui Ray Bradbury pe Câmpiile Elizee (22 august 1920 - 5 iunie 2012) mi-a amintit, involuntar, de Fahrenheit 451. Nu mică mi-a fost bucuria, cu câţiva ani în urmă, când am descoperit un film de scurt-metraj, foarte solid construit, ce părea o replică "de actualitate" la atmosfera din Fahrenheit 451, la cuvintele lui Ray Bradbury: "You don't have to burn books, to destroy a culture. Just get people to stop reading them." În Zapping (Cristian Mungiu, 2000), o lume în care nu se mai citeşte (dar nu pentru că a citi ori a deţine cărţi e interzis prin lege, ci fiindcă "organul lecturii" s-a atrofiat în urma zapping-ului excesiv, al accesării necontrolate de imagini de-a valma) nu mai este "de anticipaţie" (cum era la Bradbury, la Truffaut), ci de maximă actualitate. Cărţile nu mai sunt arse, pentru că babilonia din mass media oferă suficiente căi de "distracţie", de distragere a atenţiei de la lucrurile cu adevărat importante.
***
Îmi amintesc de secvenţele din Fahrenheit 451 în care nişte personaje feminine urmăreau, pe un fel de plasme de mari dimensiuni montate pe pereţi, emisiuni TV cu jocuri interactive. Când se întâmpla să răspundă corect la întrebări (ce vizau cunoştinţe elementare, pentru copii preşcolari), aceste personaje în toată firea erau de-a dreptul extaziate de victoria lor. Şi mă gândesc la emisiunile "de cultură generală" din grila televiziunilor, la emisiunile de tip karaoke, la focarele de imbecilizare din spaţiul media în general. La ratingul lor mereu în creştere.
Criza prin care trece cuvântul scris acum cunoaşte o adâncime fără precedent. Şi totuşi, câtă vreme încă mai există personaje care sunt gata să-şi sacrifice viaţa pentru o carte, preferând să moară în flăcări decât să eşueze într-o existenţă searbădă, vegetală, mecanicizată, nu e totul pierdut. Cu cât e mai mult rău în lume, cu cât lumea e mai înnebunitoare, cu atât este mai necesară biblioteca. Pompierul umanizat din Fahrenheit 451, care alege şi el să se refugieze în pădurea populată de "dizidenţi" ce învăţau pe de rost cărţi întregi, pentru a le transmite mai departe generaţiilor următoare, este un reper: dintr-un fel de robot ce execută ordine şi arde biblioteci întregi, se transformă - în urma întâlnirii cu o tânără care-i activează sensibilitatea pentru lectură - într-un entuziast iubitor al cuvântului scris. Experienţa metamorfozei sale nonconformiste merită cercetată, cunoscută, asumată.