august 2012
Awakening, The
Regizorul Nick Murphy este, cu siguranţă, un fan al filmelor clasice de gen (thriller, horror, mystery - The Innocents, The Shining, The Others, The Orphanage), de aceea propune o poveste cu frisoane despre apariţii supranaturale. Alături de coscenaristul Stephan Volk (omul din spatele producţiei BBC - Ghostwatch) oferă spectatorilor o peliculă de o atmosferă tulburătoare, The Awakening.

Acţiunea este (atent) plasată în plină epocă post-edwardiană, imediat după încheierea primului război mondial. În perioada 1914-1919, în Anglia, un milion de oameni şi-au pierdut viaţa din pricina războiului şi a unei epidemii de gripă.
 
"Acesta este un timp al fantomelor" este afirmaţia de la începutul filmului. De fapt, este un citat din volumul de succes al lui Florence Cathcart. Tânăra scriitoare încearcă să demaşte şarlataniile celor care pretindeau că pot intra în legătură cu spiritele celor morţi.

La prima apariţie, Florence Cathcart (Rebecca Hall) este prinsă într-o mascaradă la care participase cu scopul de a pulveriza speculaţiile celor care încercau să o convingă de faptul că logodnicul ei este în viaţă. Florence este o tânără educată, absolventă de universitate - realizare privită cu suspiciune de mulţi în acea epocă. Acest Sherlock Holmes al fantomelor se prezintă ca un spirit raţional în luptă cu cei care se lăsaseră bântuiţi. Deşi tulburată de proprii demoni, îşi pierduse logodnicul pe front, se luptă cu sine şi cu cei din jur. Astfel, începe balansul (subtil) dintre ficţiune şi adevăr.

Florence se va confrunta cu un alt caz. Profesorul Robert Mallory (Dominic West) îi solicită ajutorul pentru a investiga un caz tragic la internatul Cumbria, o şcoală bântuită de fantoma unui băieţel ucis cu mulţi ani în urmă acolo. Convinsă destul de greu, Florence pleacă să investigheze povestea unui băieţel, dar se va trezi că-şi analizează propria viaţă. Ancheta nu merge deloc în linie dreaptă, aşa cum părea iniţial.

Înarmată cu aparatură sofisticată (pulberi chimice, electromagnetism), high-tech pentru 1921, dar, mai ales, cu spiritul ei deductiv, tânăra încearcă să dea o explicaţie raţională evenimentelor din acel spaţiu. Internatul rece este cadrul ideal pentru o poveste clasică cu fantome, este perfect căci păstrează ambiguitatea care bântuie până la final.

The Awakening ilustrează inteligent o nouă configuraţie dramaturgică. Subiectul şi cheia filmului te conduc o bună parte din timp către o direcţie, ca apoi, dintr-o dată, story-ul să ia o turnură neaşteptată. Imprevizibilul în acţiune este miza scenariştilor, în buna tradiţie melodramatică.

Plecarea în vacanţa de Crăciun a şcolarilor din internat este momentul propice pentru escaladarea tensiunii. Tânăra scriitoare rămâne în clădire doar cu profesorul Mallory, matroana Maud (Imelda Staunton), băieţelul Tom (Isaac Hempstead Wright) şi îngrijitorul Judd. Coridoarele acestui conac devin terenul de joc al memoriei lui Florence Cathcart. Aerul de fată-băiat al acesteia pulverizează speculaţiile şi relevă autorul morţii accidentale a şcolarului astmatic, dar totodată o aruncă pe aceasta într-un tulburător şir de evenimente de natură supranaturală.

"Nu poţi vâna ceea ce nu există" declarase Florence, dar cele două poveşti vor interfera. Fantoma care dusese la anchetarea morţii copilului astmatic o tulbură chiar pe tânăra care pornise la vânătoare.

Pelicula are toate ingredientele unei melodrame cu accente gotice. Astfel, pe fundalul unei ambiguităţi permanentizate, se ţese idila dintre Florence şi junele profesor, Mallory. Acest soldat transformat în profesor purta cu el trauma războiului şi sentimentul culpei. Întrupat de charismaticul Dominic West (cunoscut şi din serialul poliţist The Wire sau profesorul din Mona Lisa Smile) Robert Mallory este cel care o salvează pe Florence.

O apariţie tulburătoare este matroana şcolii, Maud, un soi de Mrs. Danvers din celebra peliculă hitchcockiană, Rebecca. Interpretată de Imelda Staunton, aceasta este cheia poveştii lui Florence. Fosta menajeră a conacului este cea care răsuceşte firul poveştii, păstrând mereu nota de ambiguitate, la fel ca şi zâmbetul ei. La acestea toate se adaugă şi alte "condimente": agresiunea sexuală (asaltul lui Edward Judd asupra tinerei), puţină psihanaliză, isterie, casa cu păpuşi, otravă, coridoarele întortocheate şi cu uşiţe secrete, văile umede din Lake District. Totul contribuie la această atmosferă tensionantă. Finalul este reflecţia asupra vieţii, morţii şi a ideii de fantomă. Plecată să ancheteze o moarte suspectă, Florence îşi descoperă propria istorie.
 
Regizorul Nick Murphy a dirijat, cu echilibrată atenţie, distribuţia şi elementele tehnice. Fiica lui Peter Hall, fondatorul Royal Shakespeare Company - Rebecca Hall - este de departe cea mai bună alegere a regizorului. Femeia-macho, care-şi abandonase logodnicul este o apariţie sexy şi plină aplomb într-o atmosferă gotică. Imaginile în travelling, filtrele bleu-gri şi muzica semnată de Daniel Penberton întregesc acest univers rece şi tulburător deopotrivă.
 
Amatorii filmelor de gen vor găsi în pelicula The Awakening un divertisment de calitate.
 
Regizor: Nick Murphy
Scenarist: Nick Murphy, Stephen Volk
Compozitor: Daniel Pemberton / Operator: Eduard Grau / Producător: Sarah Curtis, Julia Stannard, David M. Thompson / Monteur: Victoria Boydell
Distribuţia: Rebecca Hall (Florence Cathcart), Dominic West (Robert Mallory), Imelda Staunton (Maud Hill), Lucy Cohu (Constance Strickland), John Shrapnel (Reverend Hugh Purslow), Diana Kent (Harriet Cathcart), Richard Durden (Alexander Cathcart)

Regia: Nick Murphy Cu: Rebecca Hall, Dominic West, Imelda Staunton

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus