Ca în fiecare an, studiourile scot (din ce în ce mai devreme) marele film pentru sărbătorile de iarnă. Pelicula care să bucure întreaga familie, să încânte, să îţi umple ochii şi sufletul cu minuni şi bune sentimente. Este rândul acestor cinci eroi cu puteri magice să-şi îndeplinească misiunea, aşa cum au făcut-o şi Polar Express, A Christmas Carol 3D sau (în 2011) Arthur Christmas.
De la filmul lui Capra, It's a Wonderful Life încoace, oamenii de pretutindeni se strâng şi vizionează tradiţional filmele clasice de sfârşit de an. Acum Crăciunul e salvat de un film în care, chiar dacă e vorba de sărbătoarea de Paşte, personajele animate digital cu mare rafinament vizual, de la creatorii How To Train Your Dragon, îţi aduc cadoul perfect pentru sărbători.
Jack Frost, tradus la noi Jack Ger, se trezeşte invitat (pentru prima dată într-o animaţie printr-un portal ca în filmele SF) la Polul Nord. Acolo s-au strâns toţi cei care aduc bucurii copiilor - Zâna Măseluţă (o splendoare înaripată, cu colorit viu verde-albăstrui, imaginată aici ca delicată pasăre-colibri), Sandman - tradus Ene - (deloc fioros, mic de statură, mut, cu hăinuţa lui aurie ca un burete de baie), Iepurele de Paşte (mai degrabă ca iepurele Harvey din filmul clasic, căci e foarte înalt, numai că el e războinic şi luptă cu bumerangul) şi Santa, adică un Moş Crăciun (pentru prima dată) cu accent şi haine ruseşti, bonom, ajutat de încântătoare creaturi - originale şi foarte nostime - Yeti cu aspect de Chewbacca-samurai şi elfi mici-mici, cu tichii cu zurgălăi şi trompete.
Toţi împreună trebuie să găsească o soluţie şi să i se opună negativului Pitch / Întuneric Beznă. Un fel de Avengers ai copilăriei, eroi la fel de justiţiari şi la fel de bătăioşi ca şi cei din filmele de acţiune.
De la începutul cu voce din off şi Jack plutind în apă ca Bourne până la sfârşit (recomandare - staţi până la foarte, foarte finalul genericului, căci altfel mai pierdeţi câteva gaguri), filmul este o încântare pentru părinţi şi copii. Ceva mai alert şi mai violent decât te-ai aştepta, dar splendid din punct de vedere vizual.
Fiecare erou are lumea, împărăţia lui, distinctă şi originală, plină de detalii nemaiîntâlnite. Fabrica de jucării a lui Santa, tărâmul zânelor Dinţişorilor de lapte, ţinutul idilic al Iepurelui de Paşte cu ouăle cu picioruşele lor, chiar şi lacul pe care Jack se joacă sau ţinutul subteran al lui Pitch - scenografii nu foarte complicate, dar cadre pline cu detali neaşteptate, strălucitoare şi delicate. Şi în fiecare din ele creatorii găsesc gaguri şi situaţii lirice numai bune ca inima să îţi bată mai cu putere sau ochii copiilor să se umezească, aşa ascunşi sub ochelarii 3D cum sunt.
Filmul are suspans, tensiune, acţiune contracronometru, clipe ca în basme când eroul nu mai crede că e în stare să meargă mai departe, străfulgerări de umor tandru, un 3D magic. Şi, desigur, o morală puternică, de ţinut minte de orice adult şi de învăţat orice copil.
Ca în Neverending Story, când Fantazia moare pentru că nu mai sunt copii care să creadă, personajele din titlu se văd puse în faţa unui dezastru identic. Au nevoie mai mult ca oricând măcar de un copil care să continue să spere.
Răul, Bau-Bau, nu e îngrozitor de fioros, ba, are momente seducătoare, de momire a eroului, scene înţelese şi gustate probabil mai mult de cei mari. În schimb, şi cei mici şi cei adulţi vor jubila din plin la luptele dintre Pitch şi Sandman, demne de anime şi manga, plastice fâşii negre şi aurii răsucindu-se în aer, în lupta vizuală dintre Bine şi Rău.
Ştim sau bănuim toţi cum se termină. Ceea ce contează este să vedeţi drumul până acolo. Nu o să vă pară rău. O animaţie de colecţie, încă un film din cutia cu comori pentru sărbătorile de iarnă.