Film Menu / septembrie 2012
Gao hai ba zhi lian / Romancing in Thin Air
Johnnie To şi scenaristul Wai Ka-Fai sunt doi hongkongezi cinefili care îşi împart filmele făcute împreună în două categorii. În prima intră filmele "personale" - cele care le solicită la maximum creativitatea, în care fiecare mişcare dintr-un cadru şi fiecare tăietură trebuie să fie aşa şi nu altfel; în cealaltă categorie intră comediile romantice - care, de obicei, prind la public.

Filmele lor cinefile, deşi făcute cu buget redus, sunt într-adevăr spectaculoase. Primul cadru din Breaking News / Dai si gin (2004) ţine şapte minute şi e la fel de greu de executat ca renumitul prim cadru din Touch of Evil al lui Orson Welles: pe o străduţă dintr-un cartier rău famat, un trecător intră într-o clădire (şi camera îl urmăreşte prin fereastră), unde se întâlneşte cu o bandă de infractori în timp ce poliţiştii îi aşteaptă vigilenţi (şi camera coboară din nou să inspecteze maşina poliţiştilor); urmărim apoi schimbul de focuri dintre hoţi şi poliţişti care dinamizează toată strada, arătat cu multe mişcări de cameră, multe intrări şi ieşiri bruşte din cadru şi multă figuraţie în fundal, dar fără nicio tăietură.

Un film nu la fel de "personal", Gao hai ba zhi lian II / Romancing in Thin Air (2012) e făcut imediat după altă comedie romantică, Daan gyun naam yu / Don't Go Breaking My Heart (2011), cu care are câteva trăsături comune. Dialogul - niciodată o atracţie principală în filmele hongkongeze - e destul de lipsit de inventivitate, şi-atunci personajele par şi mai gros creionate decât sunt; în schimb, regia e mai dinamică - personajele sunt elemente de continuitate într-o mizanscenă care se metamorfozează încontinuu. În Daan gyun naam yu / Don't Go Breaking My Heart, protagoniştii lucrează în clădiri de birouri alăturate şi încep să flirteze dându-se în spectacol în faţa pereţilor de sticlă; bărbatul care completează triunghiul amoros e un cerşetor pe care eroina îl tot întâlneşte pe străzile fotogenice ale oraşului.

Gao hai ba zhi lian / Romancing in Thin Air e de la început despre un joc de imagini, pentru că Michael (Louis Koo), eroul poveştii din film e un actor celebru şi poartă după el o aură de happily-ever-after care nu pare deloc influenţată de starea lui de moment. S-ar putea ca tonul filmului să incomodeze spectatorii obişnuiţi cu iscusinţa scenaristică a comediilor americane - oscilează permanent între emoţii serioase (etape clar demarcate din dezvoltarea protagoniştilor) şi gag-uri menite să detensioneze atmosfera (actorul, actualmente un alcoolic în recuperare, urmăreşte la TV o ştire importantă pentru el şi se înmoaie ca la o umilire nedreaptă - dar noi nu putem fi cu totul de partea lui, pentru că ne distrage atenţia perfuzia lui care atârnă într-un colţ al ecranului). Uneori gag-urile sunt manipulate cu stângăcie să aibă impact emoţional: Sue (Sammi Cheng), eroina poveştii nu vrea să repare nimeni clapele do-re-mi de la pianul soţului ei dispărut (orice reparaţie, numai asta nu) pentru că încă mai speră că bărbatul se va întoarce şi va vrea să găsească totul neschimbat; dintr-odată, repararea clapelor devine o miză foarte importantă, ca şi cum ar fi de la sine înţeles că, dacă le repară, femeia se şi dezice de trecut.

Acţiunea principală se desfăşoară pe o creastă montană în Shangri-La, în jurul cabanei bărbatului dispărut pe care acum o administrează Sue; e ajutată de două tinerele despre care descoperim repede că sunt fane înrăite ale lui Michael. Când Michael nimereşte în staţiunea montană şi rămâne acolo să se ascundă de paparazzi, Sue e singura care îl poate ajuta să îşi revină - celelalte vor doar să se fotografieze cu el. Naraţiunea evoluează lent - urmărind vindecarea lui şi a ei, parţial interconectate - şi, în felul în care filmează Johnnie To staţiunea, decorul are un efect liniştitor activ (aerul de munte îşi câştigă onest menţiunea în titlu).

Sue e atipic de rece pentru o eroină de comedie romantică, dar nu e nici chiar aşa de cumpănită încât să-i reziste unui star. Lucrurile se complică abia după ce aflăm că noua iubire e şi-mai-vechea iubire: soţul ei a sedus-o imitându-l pe Michael, pe care Sue îl idolatriza, şi acum Michael va trebui să o "recâştige" arătându-şi respectul faţă de trecutul ei.

Lăsând la o parte intriga principală, Romancing in Thin Air e presărat cu câteva surprize isteţe. Michael e izolat geografic în staţiunea de munte, dar rămâne totuşi regele undelor: e destul să se uite la TV să afle dacă i se duce dorul, sau să-şi sune asistenta autoritară când vrea să afle cum se face un sos pentru grătar (asistenta, ca marii producători hollywoodieni, se plimbă prin camera de conferinţe cu un trabuc stins, gros cât mâna ei).

Ca mai toate ultimele filme ale lui Johnnie To, Romancing in Thin Air e un amestec de craft hongkongez cu arthouse accesibil publicului de festivaluri, deşi n-aş şti să spun dacă asta îl face un film bun. S-a spus despre Breaking News - un film de acţiune inteligent în care poliţiştii se bat cu hoţii nu numai fizic, ci şi în campanii de PR - că tratează o problemă interesantă, dar nu spune mare lucru despre ea. E un verdict pertinent şi pentru Romancing in Thin Air, dar Breaking News începea cu o secvenţă memorabilă de cinema.

Regia: Johnny To Cu: Sammi Cheng, Yuanyuan Gao, Frank M. Ahearn

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus