*** (pentru că este un minunat film pentru copii şi adulţi, pentru că are un scenariu coerent, pentru că arată frumos şi impresionant, dar pentru că, până la urmă, îi lipseşte magia)
Există un motiv pentru care cărţile de căpătâi nu pot fi transformate în filme de căpătâi. Nu e vorba nici de imposibilitatea de a concentra sute de pagini în zeci de minute de film, nici de restricţiile impuse de camera de filmat, ci pur şi simplu despre imaginaţie.
Succesul cărţilor Joannei K.Rowling a fost atât de mare, încât autoarea lui Harry Potter ar merita o statuie la răspântia principalelor bulevarde din toate oraşele lumii. Din păcate ecranizarea romanelor sale, care au redeschis ochii copiilor în ceea ce priveşte fascinaţia lumii cărţilor, nu se ridică în nici un fel la înâlţimea aşteptărilor.
Un succes mondial
Când un film este prost, acest lucru se vede cu ochiul liber şi nu este nevoie de multe cuvinte pentru a explica asta. Când însă el este atât de aproape de o mare reuşită şi nu are totuşi nici un moment excepţional, nici o strălucire de geniu, nici o scânteie de inspiraţie (cu excepţia celor transpuse cât mai literal cu putinţă din roman), e mult mai greu de explicat ce nu e în regulă cu el. Harry Potter and the philosophal stone avea aceeaşi problemă, dar asta nu l-a împiedicat să strângă peste 800 de milioane de dolari în toată lumea, devenind filmul cu cele mai mari încasări pe plan mondial, după Titanic. Probabil că şi acest al doilea film din serie, Harry Potter and the Chamber of Secrets, se îndreaptă în aceeaşi direcţie, având deja la activ încasări de peste 450 de milioane de dolari la mai puţin de o lună de la lansare.
Lucrurile bune
Filmul merită însă toată atenţia, mai ales că milioane de copii şi de părinţi ai lor se vor înghesui oricum în sălile de cinematograf pentru a-l vedea, indiferent de părerile celor care scriu asemenea rubrici prin ziare şi reviste. Între punctele sale forte se numără distribuţia atent aleasă şi foarte inspirată, cel puţin în unele cazuri. Daniel Radcliffe a crescut, dar nu e mai puţin convingător în rolul eroului. Dintre prietenii săi, Emma Watson (Hermione) este cea care a trecut cu bine pragul celui de-al doilea film, Rupert Grint (Ron) fiind deja atât de prins în strâmbăturile şi figurile sale, încât e enervant. Adulţii se împart între cei care îşi fac doar bine treaba (Alan Rickman, Maggie Smith) şi cei care sunt senzaţionali (Richard Harris în chip de Dumbledore, în ultima apariţie din îndelungata sa carieră, şi Kenneth Brannagh în rolul încrezutului profesor Gilderoy Lockhart). Efectele speciale sunt la înălţime şi crează scene pe care rareori le-am putut vedea altundeva decât în imaginaţie.
Lucrurile mai puţin bune
La categoria defecte apar acele lucruri mai greu de identificat, dar care, la al doilea episod al acestei serii, devin mai evidente şi mai supărătoare. Lucrurile care dădeau cărţilor un farmec şi o putere de convingere mai mare decât în cazul altor istorii fantastice, elementele întunecate şi înfricoşătoare, par acum că scapă de sub control. Păianjenii, şerpii şi dragonii sunt clar prea terifianţi pentru spectatorii mai tineri de 10 ani şi pentru cei cu inima slabă. Ultima parte a filmului, care este o confruntare continuă, nu este lipsită de durităţi şi, în plus, abundă de clişee cinematografice. În general, filmul se salvează atunci când e vorba despre interacţiuni personale şi ratează acolo unde încearcă să urmeze cartea la amănunt, pierzând din vedere principiul de bază al filmelor de groază, care cere ca lucrurile cele mai înfricoşătoare să se petreacă în afara cadrului, pentru ca imaginaţia spectatorului să le dea dimensiuni la care regizorii şi producătorii nici măcar nu au sperat.
Lucrurile de viitor
Episodul al treilea din serie va fi regizat de Alfonso Cuaron, care, speră producătorii, va aduce un nou suflu şi o nouă percepţie asupra cărţii şi a lumii lui Harry Potter. Îndrăznesc însă să ofer o altă explicaţie, şi anume că Joanne K. Rowling este cea care, având dreptul să ceară orice modificare a filmului pentru a fi cât mai aproape de cărţile ei, este vinovată de faptul că, în loc să fie o experienţă magică pentru toţi spectatorii, cele două filme de până acum nu sunt mai mult decât o simplă transpunere pe peliculă a cărţii. Poate că autoarea lui Harry Potter ar trebui, ca orice mamă, să accepte că fiul ei a crescut, şi să-l elibereze înainte de a-l traumatiza pe viaţă.
Fişa tehnică :
Regia : Chris Columbus
Cu: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Richard Harris, Kenneth Brannagh