iulie 2013
MNAC / Muzeul Naţional de Artă Contemporană are onoarea să vă prezinte Mircea Cantor: Q.E.D., prima expoziţie personală în România a unuia dintre cei mai importanţi tineri artişti, activi pe scena internaţională în ultimii zece ani. Q.E.D. este cea mai amplă prezentare a operei lui Mircea Cantor de până acum, cuprinzând 30 de titluri: fotografii, filme, desene şi sculpturi, de la Originea lumii (după Courbet) din 1999, o lucrare ce l-a determinat pe Cantor să părăsească România şi să se stabilească în Franţa, până la mai recentul film Sic Transit Gloria Mundi (2012) sau lucrările produse special pentru această expoziţie: Business Class Worried şi noua serie de fotografii Sic Transit..., în care Monica Bîrlădeanu re-actează arderea flăcării "vanităţii".

Folosirea simbolurilor într-o clădire simbolică este premisa acestei expoziţii. Spaţiile de la parterul muzeului care păstrează elemente din decoraţiunile originale, reminiscenţe ale trecutului traumatic al clădirii vor găzdui două impunătoare lucrări catalizatoare: un text gigantic scris pe perete cu fitil de dinamită (a cărui aprindere va fi performată la vernisaj) şi sculptura ce reproduce la scară reală o casă maramureşeană cu acoperişul neterminat.

Această ultimă lucrare, Prag resemnat care oscilează poetic între local şi universal este plasată în tandem cu intervenţiile in situ ale lucrării DNA Kiss şi supravegheată de pe plafon de Cer Variabil. Prin aceste vecinătăţi Cantor orchestrează o discuţie complexă despre strămutare / relocare, fragilitate, certitudine şi anxietate raportându-se într-un mod critic la istoricul Casei Poporului pentru a cărei construire s-a apelat în anii '80 la un număr impresionant de meşteri anonimi, artizani şi artişti care au dat formă monumentului Puterii absolute.


Making of DNA KISS, MNAC Bucharest, aprilie 2013
© 2013 Mircea Cantor. All rights reserved

Sic Transit Gloria Mundi este o fuziune între imaginea Vanităţii şi reflecţia asupra disparităţilor economice. Filmul este prezentat în dialog cu Holy Flowers (fotografii alb / negru cu arme israeliene, reflectate caleidoscopic) şi Fishing Fly (un avion de vânătoare construit din butoaie de benzină reciclate şi accesorizat cu un cârlig auriu de pescuit, supradimensionat). Bine-cunoscutele filme Deeparture şi Wind Orchestra împărtăşesc preocuparea pentru anxietatea şi sublimarea violenţei, precum şi felul în care aceasta poate fi indusă metaforic şi instituită politic.


Mircea Cantor
Deeparture, 2005
2min 43sec, video in loop, color, silent, 16mm transfered to BETA digital,
courtesy Mircea Cantor and Yvon Lambert Paris

Expunerea este concepută pentru a provoca (auto)reflecţia.
Quod Erat Demonstrandum: titlul auto-ironic contrabalansează ambiţia artistului de a crea lucrări unice şi universale, de a opera artistic în zona declaraţiilor irefutabile. Lucrări precum Unpredictable Future, All the Directions sau Cer Variabil reproduc această indecizie între abordarea tranzitivă şi incertitudinile interpretative ce apar în momentul în care declaraţiile artistice îşi întâlnesc receptorii.

Expoziţia Mircea Cantor: Q.E.D. va rămâne deschisă timp de un an. În luna septembrie 2013 sunt programate evenimente speciale şi schimbarea proiecţiilor video. Lucrarea Eyes Starring to My Absence va putea fi văzută la intrare, doar în zilele de luni şi marţi, când muzeul este închis pentru public.

Camera de oaspeţi, un spaţiu integrat expoziţiei va găzdui în fiecare lună lucrarea unui artist, prieten sau artizan care împărtăşeşte aceleaşi afinităţi cu Mircea Cantor: Rudolf Bone (aprilie 2013), Geta Brătescu (mai 2013), Gabriela Vanga (iunie 2013), Ion Grigorescu (iulie 2013), Corneliu Brudaşcu şi Andrei Şerban (august 2013), Victor Man (septembrie 2013), Oanea Vasile şi Ioan Opriş (octombrie 2013), Ciprian Mureşan şi Angajare de clovn de Matei Vişniec, regia Geo Balint, cu Eliza Noemi Judeu, Nina Ionescu şi Adelaida Perjoiu (noiembrie 2013), Adrian Gagiu (decembrie 2013), Victoria Berbecaru (ianuarie 2014), Miklós Onucsán (februarie 2014), Pavel & Tudor (martie 2014).


Mircea Cantor
Sic Transit Gloria Mundi, 2013
C-print, 61.8 x 100 cm
© 2013 Mircea Cantor. All rights reserved, courtesy the artist

Mircea Cantor s-a născut în România în 1977. Trăieşte şi lucrează "pe pământ".

Expoziţiile personale majore includ Mircea Cantor, Centre Pompidou (2012); Sic Transit Gloria Mundi, MACRO Museo di Arte Contemporanea, Roma, (2012); More Cheeks Than Slaps, Le Crédac, Franţa, (2011); Wise as a Serpent and Innocent as a Dove, Städtisches Museum Abteiberg, Monchengladbach, Germania, (2010); Mircea Cantor solo, Kunsthaus Zürich (2009); The Need for Uncertainty, Modern Art Oxford şi Arnolfini, Bristol and Camden Arts Centre, Londra (2008-2009); Ciel Variable, Fonds Régional d´Art Contemporain Champagne Ardennes - FRAC, Franţa (2007); The Title Is the Last Thing, Philadelphia Museum of Art, SUA (2006).

Şi expoziţii de grup: TRACK, S.M.A.K. Gent, Belgia (2012); Our Magic Hour - Yokohama Triennale, Japonia (2011); Barock, Museo MADRE, Napoli (2009); 28th Bienal de São Paulo, Brazil (2008); Airs de Paris, Centre Pompidou, Paris (2007); Brave New Worlds, Walker Art Center, Minneapolis (2007) şi 4th Berlin Biennale (2006).

În anul 2011 i-a fost decernat premiul Marcel Duchamp, Paris şi în 2004 premiul Fondation d'entreprise Ricard, Paris.

Lucrări în expoziţie (aprilie - septembrie 2013):
Unpredictable Future, 2004; Deeparture, 2005; Cer Variabil, 2007 - 2013; Prag resemnat, 2012; DNA Kiss, 2008; Diamond Corn, 2005; All the Directions, 2000; Wind Orchestra, 2012; Vertical Attempt, 2009; Double Heads Matches, 2002-2003; The Origin of The World (After Courbet), 2008; I Sell My Spare Time, 2009; Europe Supported by Africa and Asia, 2009; More Cheeks Than Slaps, 2011; Holy Flowers, 2010; Fishing Fly, 2011; Eyes Staring to My Absence, 2008; SIC TRANSIT GLORIA MUNDI, 2012 - 2013; Business Class Worried, 2013; I decided not to save the world, 2011; Rainbow, 2010; With a Free Smile, 2007; Hymn For a Big Day, 2012.

Lucrări în expoziţie (septembrie 2013 - aprilie 2014):
Unpredictable Future, 2004; The leash of the dog that was longer than his life, 2009; Cer Variabil, 2007 - 2013; Prag resemnat, 2012; DNA Kiss, 2008; Diamond Corn, 2005, All the Directions, 2000; Wind Orchestra, 2012; Vertical Attempt, 2009; Zooooooom, 2006; The Origin of The World (After Courbet), 2008; I Sell My Spare Time, 2009; Europe Supported by Africa and Asia, 2009; More Cheeks Than Slaps, 2011; Easy, 2008; Fishing Fly, 2011; Eyes Staring to My Absence, 2008; SIC TRANSIT GLORIA MUNDI, 2012 - 2013; Tracking Happiness, 2009; Business Class Worried, 2013; I decided not to save the world, 2011; Rainbow, 2010; With a Free Smile, 2007; Color Silent, 2010 - 2013.

EXPOZIŢIE ÎNGRIJITĂ DE: Raluca Velisar şi Mihai Pop.
Arhitectură: Attila Kim / Producţie: Mihai Pop, Suzana Dan / Contact presă: Gabriela Popp ([email protected])

MNAC / Muzeul Naţional de Artă Contemporană
Palatul Parlamentului, aripa E4, Str. Izvor 2-4 (Intrarea prin Calea 13 Septembrie), 050563 Bucureşti, România

Deschis: miercuri - duminică, 10.00 - 18.00
www.mnac.ro
CU SPRIJINUL: Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, Asociaţiei Amicii MNAC şi Yvon Lambert.
SPONSORI: Saint-Gobin/Rigips, Emilian Radu şi familia, PricewaterhouseCoopers, Murfatlar, Ţuca Zbârcea şi Asociaţii
PARTENERI MEDIA: Igloo, Zeppelin, Şapte Seri, feeder.ro, Radio France Internationale, Cocor MediaChannel
Mulţumiri speciale: Shifra & Yotam (Dvir Gallery, Tel Aviv), Mircea Pinte, PLAN B, Gabriela Vanga, Monica Bîrlădeanu, Studio Cosmin Gogu, Claudiu Crasnojan.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus