aprilie 2005
Programul festivalului


 Marţi 3 mai 2005

18:00 Jazz Blitz - Vernisaj de fotografie
19:00 Galele Naţionale Studenţeşti: Grup Vocal Harmony - Sibiu, Jump Band - Cluj Napoca, Headliner - Cluj Napoca, Academic Jazz Band - Iaşi, Trenul de Noapte - Iaşi, Irina Sârbu şi Sorin Romanescu - Bucureşti, Ştefan Lovin - Bucureşti
JAM SESSION


 Miercuri 4 mai 2005

11:00 Workshop Florin Răducanu
19:00 P.J. Ryba & Mind the Step - Cehia
21:00 KIM Band - România
23:00 Rami Jazz & Blues Band - Germania / România
JAM SESSION


 Joi 5 mai 2005

11:00 Workshop Florin Răducanu
20:00 Enzo Rocco "Italian Song Project" - Italia
22:00 Stefan Pelzl's JUJU - Austria
JAM SESSION


 Vineri 6 mai 2005

11:00 Workshop Florin Răducanu
19:00 Yitzhak Yedid "Myth of the Cave" - Israel
21:00 PREZENT Salsa Band - România
23:00 Dainius Palauskas Sextet "Colours" - Lituania
JAM SESSION


 Sâmbătă 7 mai 2005

11:00 Workshop Peter Guidi
19:00 Joachim Mencel Trio - Polonia
21:00 Jazzpression - Ungaria
23:00 noJazz - Franţa
JAM SESSION


 Duminică 8 mai 2005

11:00 Workshop Peter Guidi
20:00 Heinz von Hermann "Jazz Ahead" - Austria
22:00 Gilad Atzmon - "Orient House Ensemble" - Israel / România
JAM SESSION


 Luni 9 mai 2005

11:00 Workshop Peter Guidi
20:00 Boompetit - Olanda
22:00 Jazzmania Big Band - Olanda
JAM SESSION

Concertele vor avea loc în Sala Mare a Casei de Cultură a Sindicatelor. Workshop-urile vor avea loc în Sala Studio a Casei de Cultură a Sindicatelor.

În prima seară, marţi 3 mai 2005, intrarea este liberă. Intrarea este liberă şi pentru cei care doresc să asiste la workshop-uri. Preţul unui bilet la recitalurile de seară este de 100.000 lei, 10 lei noi. Studenţii, elevii şi pensionarii beneficiază de 50% reducere.






Despre participanţi


 P.J. Ryba & Mind the Step (Cehia)

Pavel J. Ryba - Bas, Petr A. Venkrbec - Saxofon alto, Ph. Jiri Kollman - Percuţie

"Mind the Step" reprezintă una dintre grupurile de frunte ale jazzului din Cehia. De vreme ce muzica lor este apreciată de mulţi ascultători şi critici din Europa şi USA, trupa vrea să-şi lărgească aria de audienţă pentru ca tot mai mulţi spectatori să se bucure de originalitatea grupului. Cele mai noi dintre piesele lor au fost compuse legende ale chitării ca Mike Stern / Miles Davis, Jaco Pastorius, Billy Cobharm.

Basist / compozitor / dirijor / producător, Pavel J. Ryba îşi păstrează dragostea autentică de a combina elemente de avangardă / free jazz cu laitmotive rock interpretate la bas şi pasaje de folk cehoslovac atonal inserate într-o excepţională paletă de gusturi muzicale.

El are o manieră de interpretare puternică şi originală cântând pe toată lungimea gâtului basului, lovind şi ciupind corzile acompaniat fiind doar de bătăile din palme ale lui Kollman, de bătăi ritmice pe marginea tobei şi de talger pentru a crea astfel efecte artistice deosebite.

"Song For Jaco" ("Cântec pentru Jaco") este un omagiu emoţionant adus unuia dintre cei mai populari basişti de jazz fusion (Jaco Pastorius), ce caută în intro laitmotive care să ofere o imagine muzicală a ceea ce Jaco ar fi cântat în zilele noastre.


 Rami Jazz & Blues Band

Ramiro Junger - Pian, Ditmar Osterburg - Contrabas, Billy Bontas - Percuţie, Cristian Oprea - Muzicuţă, Ionel Miclos - Chitară

Ramiro Junger urmează cursurile liceului de muzică din Braşov, clasa pian. De la vârsta de 16 ani participă la numeroase festivaluri de jazz locale, mai târziu, în 1984, este cooptat în formaţia "Conexiuni" unde până în 1987, atâta timp cât rămâne în ţară este anual considerat în primele 4 locuri în topurile "Săptămâna", ca deosebit claviaturist. În 1987 părăseşte ţara cu scopul de a studia muzica modernă. În tot acest timp compune muzică de film, cântă jazz în diferite trupe în Germania, alături de Camelo Catania, Hanno Zimmerle, Decebal Bădilă şi cântăreaţa de culoare Siggi Dawis.

Dietmar Osterburg studiază chitară clasică şi contrabas la Conservatorul de muzică din Hanovra.

Billy Bontas creşte în metropola jazzului din România, Sibiu. Participă la grupurile conduse de Marius Popp, Johnny Răducanu, Decebal Bădilă. Stabilit în Germania, creează un program educaţional pentru percuţie cu numele "Good Morning Billy". În tot acest timp concertează alături de Randy Brecker, Albert Mangelsdorf, Charlie Mariano, Jean Luis Rassinfosse, Ed Schuller, Ion Baciu Jr.

Cristian Oprea participă la festivalul de jazz de la Braşov 2002 şi festivalul de la Sighişoara 2003, şi susţine concerte la Bucureşti şi în Braşov. Este unul din promotorii cluburilor de blues şi jazz braşovene. Se integrează extrem de plăcut în stilul experimental promovat de Ramiro Junger.

Ionel Miclos abordează chitara de la vârsta de 12 ani, la 16 ani este cooptat de formatia "Experimental Quintet". În perioada 1988-1990 face parte din formaţia "Conexiuni". Solo-urile lui dau o notă deosebită componenţei actuale.


 Proiectul Cântecul Italian - "Cântece italiene în jazz"

Eleonora D'Ettole - Voce, Enzo Rocco - Chitară, Simone Mauri - Clarinet şi Clarinet bass, Stefano Bagnoli - Tobe

Proiectul Cântecul Italian este un proiect prin care se elaborează o adaptare a celor mai frumoase şi renumite cântece tradiţionale italiene la muzică jazz. Ideea a luat naştere în aprilie 2002 în timpul unui turneu făcut de Enzo Rocco în Argentina. Astfel s-a analizat legătură dintre cântecul italian şi muzica jazz, legătură deja explorată de unii dintre cei mai buni jazzmeni. Acest lucru a avut la bază viziunea lui Rocco, chitarist al grupului de muzicieni, cunoscut în străinătate drept reprezentant al "noului jazz italian". Ei au introdus spiritul italian în viziunea asupra tradiţiei de jazz şi au inclus în muzica lor, mai ales datorită simţului ironic de care dau dovadă, elemente tipice ale muzicii populare italiene ("banda", operă, dansuri) şi elemente de folk, rock, muzică contemporană şi, în general, improvizaţii.

Cea mai mare problemă a fost desigur să realizeze colaborarea cu un cântăreţ de jazz tradiţional care să iubească şi să aibă în acelaşi timp cunoştinţe despre repertoriul italian, cântăreţ deschis spre explorarea a diverse variante muzicale în afară de cea a "jazz-ului pur şi simplu" şi să aibă "simţul umorului" necesar. Soluţia acestei probleme a apărut odată cu solista Eleonora D'Ettole, o tânăra care s-a afirmat deja în Italia după câţiva ani petrecuţi în Londra şi câteva turnee făcute în Asia.

Grupul este completat de Francesco D'Auria, partenerul lui Rocco în numeroase aventuri muzicale şi unul dintre cei mai moderni şi apreciaţi baterişti italieni din zilele noastre (este impresionant numărul de proiecte de nivel înalt în care acesta a fost implicat alături de muzicieni italieni şi internaţionali) şi de clarinetistul Simone Mauri, şi el un tânăr muzician deja apreciat de muzicieni importanţi şi implicat în multe proiecte din domeniul jazz-ului şi folk-ului.

Acest cvartet fără bas, în care clarinetiştii conferă un aer deosebit sunetului acestui grup, abordează în profunzime, fără să uite să fie ironici, repertoriul lui Gino Paoli, Luigi Tenco, Bruno Martino, Paolo Conte, Domenico Modungo, Lucio Battisti, Lucio Dalla, Adriano Celentano, Mina, Enzo Jannaco, Giorgio Gaber şi Fabrizio De André şi o serie de cântece napolitane.


 Stefan Pelzl's "JUJU" (Austria)

Aceasta formaţie de jazz a fost fondată în anul 1987 de Stefan Pelzl, Andy Bartosch şi Karl Sayer. Continuarea colaborării este destul de neobişnuită, însă ceea ce uimeşte şi mai mult este faptul că Idris Muhammad, unul dintre cei mai "căutaţi" percuţionişti de pe scena Jazzului internaţional şi totodată inventatorul "Jazz-Rockului", s-a oferit să colaboreze cu aceştia. Pe atunci grupul tocmai câştigase concursul de Jazz Niederösterreich.

Cu excepţia melodiei "Peace" a lui Horace Silver, primul CD al grupului JUJU a conţinut compoziţiile proprii - mai ales ale lui Stefan Pelzl - influenţate de muzica şi stilul specific lui John Coltrane, Yusef Lateef şi Wayne Shorter. Cel de-al doilea album al lor, la care a contribuit şi trompetista Ingrid Jensen, se apropie mai mult de muzica de cameră şi are tendinţe către "Muzica Minimal". În cel de-al treilea album s-au inclus elemente ale stilului afro-cubanez. Deschis influenţelor din lumea întreaga, fără să nege radaciniile europene, ca albumul "Southern Sunrise" conţine treisprezece compozitii diversificate - fiecare "un covor zburator magic" care îl face pe solist să se simtă mai presus de orice...


 Ytzhak Yedid Trio (Israel)

Yitzhak Yedid - Pian, Francois Houle - Clarinet, Ora Boasson - Bas

Yitzhak Yedid s-a născut în Ierusalim, într-o familie originară din Haleb, Siria. A absolvit Academia Rubin din Ierusalim. Între anii 1997-1998 a studiat împreună cu Ran Blake şi Paul Bley la Conservatorul New England din Boston.

Muzica lui Yitzhak Yedid reflectă o multitudine de aspecte etnice şi culturale ale Israelului modern. Compozitorul / pianist încearcă să sintetizeze modele muzicale tradiţionale din ţara sa natală cu muzica occidentală contemporană. În acesta adevărată "întâlnire a culturilor", melosul Oriental (game arabe şi evreieşti sau microtonalitatea care este tipică Orientului Mijlociu şi zonei Mării Mediterane) se interferează cu Muzica Nouă şi improvizaţia de jazz.

Yitzhak Yedid a concertat în festivaluri din Israel, Scandinavia, SUA, Iordania, Suedia. Muzica sa reprezintă o combinaţie originală între jazz, muzica clasică şi cea tradiţională din Orientul Mijlociu.

Împreună cu Francois Houle, clarinetistul canadian, şi cu Ora Boasson, basistul originar din Ierusalim, Yitzhak Yedid aduce pe scenă suita de cinci tempo-uri de mare inspiraţie, The Myth of the Cave (Mitul peşterii), care are la bază Alegoria peşterii din scrierile filosofice ale lui Platon, un semn că niciodată nu putem fi siguri de realitate.


 Prezent Band (România)

Prezent şi-a creat deja propria istorie fundamentată pe eforturile întregii familii. Echipa a ales o cale destul de dificilă dar cei cinci ani petrecuţi împreună au dat roade odată ce s-au stabilit colaborări cu instituţii importante şi nume de succes ale lumii artistice româneşti şi internaţionale. Astfel, grupul a cooperat cu artişti contemporani: Loredana Groza, Ştefan Hruşcă, dar şi cu filarmonici de muzică clasică, precum Filarmonica de Stat din Arad. A cântat în cluburi de jazz din Arad, Cluj, Timişoara şi Bucureşti. Trebuie subliniată şi participarea de succes la festivaluri naţionale şi internaţionale: Festivalul de Sărbătorire a Oraşului Gyula (2000-2004), Festivalul Internaţional de Jazz Gărâna (România, 2004) Festivalul Artelor din Bucureşti (2004).


 Dainius Pulauskas (Lituania)

Dainius Pulauskas - Pian, Sintetizator, Valerijus Ramoska - Trompetă şi Fligorn, Vytautas Labutis - Saxofoane şi Clarinet bas, Leonid Shinkarenko - Bas, Linas Buda - Tobe, Arkady Gotesman - Percuţie

Sextetul Dainius Pulauskas este unul dintre cele mai de succes grupuri de jazz din Lituania şi Europa. Prezenţa activă şi consistentă a adus grupului un loc important în Olimpul jazzului lituanian precum şi faima internaţională.

Sextetul lui Dainius Pulauskas este unul dintre cele mai creative şi experimentate grupuri de jazz din Lituania având în componenţa sa interpreţi cu un har incredibil. Aceşti muzicieni sunt adevăraţi inovatori care nu se limitează doar la stilurile specifice de jazz, a spus Mel Huang.

Dainius Pulauskas este un mare solist şi membru al unor grupuri extraordinare. A absolvit Conservatorul Vilnius şi Academia de Muzică din Lituania. Începând cu anul 1990 a concertat intens pe scenă jazzului lituanian. Danius Pulauskas a cântat alături de mulţi muzicieni de jazz lituanieni şi străini.

Partener de scenă al lui Dainius Pulauskas, trompetistul Valerijus Ramoska a absolvit Conservatorul Vilnius şi a studiat la Academia de Muzică din Lituania. Valerijus Ramoska este solist al big band-ului Radioteleviziunii lituaniene şi, pe lângă Sextetul Dainius Pulauskas, mai concertează alături de Vytautas Labutis, V. Chekasin, V. Trasov, S. Sanaukas, etc.

Saxofonistul Vytautas Labutis este membru al Sextetului Dainius Pulauskas, al grupului "Jazz 4" creat de L. Shinkarenko şi liderul a numeroase ansambluri. A concertat alături de majoritatea jazz-men-ilor lituanieni, este membru al Lithuanian Jazz Orchestra a lui V. Tarasov, al Orchestrei Tinerilor Compozitori Lituanieni şi a participat la proiecte internaţionale.

Leonid Shinkarenko este un maestru, expert atât în contrabas, cât şi în chitara bas. A concertat în cadrul celor mai prestigioase evenimente de jazz lituaniene şi europene şi apare în 60 de înregistrări.

Arkady Gotesman apare în concerte pe scena profesionistă din 1982. Pe lângă aceste concerte, el compune muzică pentru teatru şi scrie scenarii pentru roluri musical-uri.

Percuţionistul Linas Buda este membru al big band-ului Radioteleviziunii lituaniene. În ultima vreme a luat parte la numeroase proiecte de jazz. A început să cânte jazz din 1987 şi de atunci a participat la diferite festivaluri din Europa şi Asia.


 Peter Guidi (Olanda)

Născut în Scoţia şi având rădăcini în Italia, Peter Guidi este un muzician autodidact. Instrumentele sale principale sunt saxofonul alto şi soprano, flaut, flaut alto şi flaut bas. Şi-a început carieră muzicală în Italia unde a interpretat alături de mari muzicieni de jazz şi a apărut în festivaluri de renume precum Umbria Jazz, Aosta Jazz Festival, Jazz Festival of Pescara şi Ivrea Jazz Festival.

De când s-a mutat în Olanda a fondat Jazz Department of the Muziekschool Amsterdam ce constă în cursuri de ansambluri şi improvizaţie. Este dirijorul big band-urilor Jazzmania, "Jazzfocus" şi "Jazz Juniors" la Muziekschool din Amsterdam, iar cu aceste trei big band-uri a câştigat în total douăzeci şi opt de premii în competiţii naţionale şi internaţionale.

În 2000, Peter Guidi a făcut parte din comitetului artistic implicat în realizarea primei ediţii a Dutch Jazz Competition. De-a lungul anului a fost invitat să susţină prelegeri pe marginea educaţiei muzicale de jazz în învăţământul preuniversitar atât la Jazz and Jazz Education Festival 2000 din Budapesta, Ungaria, cât şi la Netherlands Jazz Congress din Haga, Olanda. Alături de Jazzmania a susţinut în luna iulie un concert la cea de a 25-a aniversare a North Sea Jazz Festival.


 Joachim Mencel Trio (Polonia)

Joachim Mencel - pian, Michał Barański - bas, Arek Skolik - tobe

Joachim Mencel (n.1966), pianist şi compozitor, a studiat la Academia de Muzică din Cracovia, secţia de jazz. Încă din timpul studenţiei a început să compună şi să susţină concerte. Începând cu 1993 a colaborat regulat cu Brad Terry, cunoscut clarinetist american.

Mencel dansează în spatele instrumentului, îşi dirijează grupul, îi dă ton şi ritm. De fiecare dată când îl ascult am senzaţia că am de-a face cu ceva autentic - există suflet în muzică lui, iar jazz-ul trebuie să fie original. Indiferent că se cântă într-un ritm lent sau rapid, creaţii proprii sau din repertoriul altor compozitori, modul de interpretare poartă marca lui Mencel. (Paweł Baronowski, Diapazon)

Arek Skolik, apreciat percuţionist şi compozitor silezian, a concertat în Canada, Danemarca şi Germania.

Michał Barański, student al Facultăţii de Jazz din cadrul Academiei de Muzică din Katowice, este laureat al multor concursuri clasice şi de jazz. A întreprins trei turnee în S.U.A., cântând în cvartetul lui Brad Terry. Colaborează cu jazzmani americani şi polonezi.


 Jazz Pression (Ungaria)

Toth Sandor - Saxofon tenor şi soprano, conducător al orchestrei, Sarik Peter - Pian, Frey Gyorgy - Bas, Dornyei Gabor - Percutie

Toth Sandor a început să cânte la clarinet la vârsta de 10 ani, urmând tradiţia familiei. Apoi a început să cânte saxofon alto şi tenor. La sfârşitul anului 1999 a părăsit Pege Quartet şi şi-a format propria trupa, Jazz Pression.

În şcoala primară Sarik Peter a studiat muzică urmând metoda specială Kodály. A început să cânte la pian la vârsta de 7 ani. De-a lungul anilor a încercat aproape toate stilurile muzicale. A cântat muzică de cameră, muzică uşoară, pop, latino şi chiar a învăţat să cânte vocal.

La vârsta de 6 ani Frey Gyorgy a început să studieze muzica; mai întâi pianul, apoi clarinetul şi mai târziu chitara. A absolvit Academia de Muzică Liszt Ferenc în 1994. Din 2003 a devenit membru stabil al Jazz Pression.

Dornyei Gabor a început să cânte la tobe de la vârsta de 12 ani, apoi a devenit elev al şcolii de muzică din oraşul natal. A făcut parte din diferite trupe care abordau diferite stiluri muzicale, astfel încât Gabor a învăţat să se adapteze. Începând cu anul 2002 a devenit tehnicianul oficial al companiei canadiene Sabian.


 NoJazz (Franta)

Philippe Balatier - Clape, Guillaume Poncelet - Trompetă, Pascal Reva - Bas şi tobe, Philippe Sellam - Saxofon, Mike Chekli - Masa de mixaj

Dacă există un concept în spatele formaţiei, acela este simplu - de a combina spiritul de celebrare al muzicii jazz cu ritmuri hipnotice şi sound-ul contemporan. Acoustic şi Jungle, Trip Hop şi Fanfares, melodii şi demo-uri, funk şi jazz se combină perfect cu toba şi basul.

Fiecare din spectacolele lor este atât de exploziv, încât numele formaţiei se răspândeşte extraordinar de repede. O manifestare fantastică de energie şi ritm, o invitaţie la extaz: solo-uri de alămuri, hip hop, muzicieni dinamici care transmit entuziasmul lor spectatorilor şi care pot în acelaşi timp să aducă înapoi magia muzicii lui George Clinton sau Frank Zappa şi a lui Miles Davis din punct de vedere al inovaţiei - şi lista nu se termină niciodată cu neo-jazzmeni atât de eclectici!

Formaţia are un stil unic ce respinge orice încercare de a-l include în categorii şi atrage curiozitatea. Electro? Neo Jazz? Sci fi pop? Post-funk? Oricare ar fi, NoJazz sintetizează viitorul jazzului - şi a muzicii în general.


 Heitz von Herman "JazzAhead" (Austria)

Heinz von Herman: Flaut şi Saxofon, Dusko Goycovic: Trompetă, Erwin Schmidt: Pian, Mads Vinding: Contrabas, Bruno Castellucci: Tobe

Ideea de a crea acest grup a apărut în 2004. Prin nivelul ridicat al muzicii lor, acest grup este captivant pentru că ascultătorul simte bucuria cu care interpretează împreună şi umorul fiecărui muzician.

Heinz von Herman este fondatorul grupului JazzAhead. Heinz von Herman a concertat timp de câteva decenii - şi încă mai concertează - la saxofon şi flaut alături de aproape toate starurile internaţionale din jazz şi show business. Unii dintre ei sunt: Peter Herbolzheimer, Benny Baley, Tete Montoliu, Booker Ervin, Lee Konitz, Max Greger, Gil Evans, Maynard Ferguson, Lionel Hampton, Slide Hampton's Superband, Dizzy Gillespie, Caterina Valente, Dianne Warwick, Shirley Bassey, Jose Feliciano, Sammy Davis Jr., Henry Mancini, Al Jarreau, Manhattan Transfer, Bobby McFerrin şi mulţi alţii.

Dusko Goykovich este un trompetist al naibii de bun, sunt cuvintele lui Dizzy Gillepsie, despre muzicianul iugoslav. În afară de Dizzy, Dusko Goykovich a concertat cu Chet Baker, Freddie Huddard, Art Farmer, Clark Terry, Woody Shaw, precum şi cu Stan Getz, Sal Nistico, Kenny Clark, şi mulţi alţi muzicieni renumiţi. Dusko este la fel de cunoscut ca dirijor şi compozitor precum este ca trompetist.

Mads Vinding (Bas) a concertat peste tot în lume, a produs o serie de înregistrări, a semnat colane sonore pentru diferite filme şi a primit o serie de premii şi distincţii la festivaluri şi concursuri de jazz.

El şi-a dezvoltat un stil rafinat cântând atât la basul acustic, cât şi la cel electric, însă ceea ce-l face un artist extraordinar şi un solist căutat, este maniera unică de a conduce muzica şi maturitatea sa, rezultat al celor 35 de ani în care a cântat cu muzicieni de jazz deosebiţi. A urcat pe scenă alături de majoritatea muzicienilor de jazz cu care merită să cânţi; acum cântă cu cei care îi împărtăşesc concepţiile asupra manierei în care ar trebui să sune muzica. (Peter H. Larsen, Editor, Danish Radio P2 Jazz)

Bruno Castellucci este originar din Italia. De aproape 20 de ani este bateristul lui Jean "Toots" Thielemans şi al Peter Herbolzheimer Big Band. De asemenea, a concertat alături de practic toate starurile internaţionale de jazz şi ale show business-ului, precum: Charles Aznavour, Chet Baker, Count Basie Orchestra, Francy Boland, Ray Brown, Benny Carter, Philip Catherine, Sammy Davis Jr., Art Farmer, José Feliciano, Richard Galliano, Benny Goodman, Freddie Hubbard, Al Jarreau, Elton John, Quicy Jones, Lee Konitz, Bireli Lagrene, Charlie Mariano, Tete Montoliu, Airto, Moreira, Walter Norris, Joe Pass, Jaco Pastorius, Astor Piazzolla, Dianne Reeves, Tina Turner, Phil Woods and Joe Zawinul. Bruno Castellucci susţine nenumărate seminarii în Germania, Belgia, Olanda şi preda la Conservatorul Regal de Jazz din Bruxelles.

Erwin Schmidt. A-l asculta înseamnă să-l iubeşti. Erwin s-a născut în anul 1955. A semnat regia muzicală pentru numeroase producţii teatrale. A concertat alături de Karl Ratzer, Ray Charles, Lew Tabakin, Ed Thigpen, Bireli Lagrene, Rickey Woodard. În Austria, Erwin Schmidt preda la Conservatorul Klosterneuburg, Academia Austriaca de Jazz, la Conservatorul din Graz. Lucrează regulat cu Heinz von Hermann şi a făcut parte încă de la început din grupul JazzAhead.



 Proiectul lui Gilad Atzmon

Gilad Atzmon - Saxofon, Frank Harrison - Pian, Romano Viazzani - Acordeon, Yaron Stavi - Bas, Asaf Sirkis - Tobe, Rozenthuler Guillermo - Vocal, Dumitru Frăţilă - Vioară

Crescut ca evreu israelian al secolului 20 în Ierusalim, Gilad Atzmon a fost martor şi a trăit suferinţa palestinienilor, petrecând 20 de ani din viaţă încercând să-şi explice tensiunile din trecut. Deziluzionat fiind, a plecat din Israel în Anglia pentru a studia filozofia. În momentul în care l-a întâlnit pe Asaf Sirkis, un baterist originar din ţara sa natală, Atzmon şi-a regăsit interesul pentru a cânta muzicile specifice Orientului Mijlociu, Africii de Nord şi Europei de Est care îi erau în minte de ani de zile. Atzmon a creat Orient House Ensemble în Londra şi a început să-şi redefinească propriile rădăcinii în lumina realităţii politice.

Muzica lui Gilan Atzmon se îndreaptă din ce în ce mai mult înspre un hibrid cultural. În ultimul sau album, "Exile" (Enja / Tiptoe), Atzmon şi colegii săi încearcă să redea povestea Palestinei. Atzmon preia melodiile tradiţionale şi naţionale israeliene şi le modifică în mod deliberat. Spre exemplu, "Al-Quds" este o interpretare arabă a unei melodii israeliene care a devenit imnul Războiului din '67.

Gilad a înregistrat şi concertat împreună cu muzicieni ca Robbie Williams, Sinead O'Connor şi Paul McCartney. Ca lider al formaţiei şi cântăreţ la instrumente cu ancie, şi-a uimit auditoriul cu stilul personal puternic în care combină într-un mod sofisticat, uneori ironic, artă extraordinară bebop şi originile sale din Orientul Mijlociu. "The Observer" spunea: Îşi creează propriul său idiom cultural. "Jazz UK" consideră abordarea sa vijelioasă dinamică, carismatică şi exasperată. Acest talent de a cânta la instrumente cu ancie arată o abilitate de a demola şi reconstrui orice melodie veche pe care alege s-o cânte ("Time Out"). Influenţat de stilul puternic al saxofonistului Cannonball Adderley, reprezentaţiile lui Gilan îţi iau pur şi simplu respiraţia şi te copleşesc.


 Boompetit (Olanda)

Repere
2004 Editează CD-ul Boompetit cu Ernst Reijseger, Anton Goldsmit şi Harmen Fraanje
2002 Câştig[ Bird Award la North Sea Jazz Festival "Artiştii care merită o recunoaştere mai largă"
2001 Voleimans a fost Director Artistic la "Jazz Internaţional Rotterdam" şi a susţinut turnee cu Jarmo Savolainen trio în Finlanda.
2000 Turneu şi CD-ul "UMAI" with John Taylor, Joe LaBarbera and Furio Di Castri
1999 Susţine un concert la "North Sea Jazz Festival" cu John Taylor, Marc Johnson şi Peter Erskine
1998 Editeaza CD-ul "Bitches and Fairy-tales" cu John Taylor, Joey Baron şi Marc Johnson; turneul Eric Voleimans trio cu Scott Tinkler.
1997 Membru al ansamblului European Jazz cu Charlie Mariano
1996 Turneul în Franţa cu proiectului special al lui Eric Voleimans cu Hein van de Geyn, Aldo Romano şi Rob van de Broeck
1994 Turneul cvartetului Eric Voleimans în Orientul Mijlociu
1993 Tribut adus lui Dizzy Gillespie împreună cu Lalo Schifrin la "North Sea Jazz Festival"
1992 Tribut adus lui Chet Baker în Franţa alături de Ricardo Del Fra
1989 Concerte la New York cu Frank Foster Big Band


  Jazzmania Big Band (Olanda)

Peter Guidi, Coenraad Kaldewaij, Joao Driessen, Reza Mohajer, Floris Jesse van der Vlugt, Mechteld Bannier, Lucian Mc Guiness, Gijsbert Cornelis Damsma, Anton Kuut, Anne Jeanine Dockter, Ywo Gerardo Nicole Lamonaca, Jacob Teunis Smit, Michiel Poell, David Christian Mast, Henriette Elizabeth Stevens, Klaas Balijon

Big Band-ul 'Jazzmania' este ultimul pas în sistemul educaţional de jazz care constă în cinci workshop-uri de jazz corespondente din cadrul Şcolii de Muzică din Amsterdam. Pe lângă propriile compoziţii şi aranjamente, repertoriul consta în mare parte din piese preluate din cele mai importante faze prin care a trecut istoria big band-ului mondial. Începând cu compoziţii ale lui Duke Ellington şi Lionel Hampton, repertoriul urmăreşte dezvoltarea istorică a big band-ului de la Count Basie şi Woody Herman până la Thad Jones şi aranjamentele moderne din ziua de azi.

De-a lungul anilor, big band-ul a fost deosebit de activ pe scena culturală din Amsterdam şi din întreaga Olanda, concertând în mod regulat la sărbători şcolare şi civice precum şi în cluburi locale de jazz. A participat la festivaluri naţionale şi internaţionale, precum şi la concursuri pentru big band-uri unde a câştigat nu mai puţin de optsprezece premii.

În 1997 big band-ul a fost admis în cadrul programului LOKV (Institutul Olandez de Educaţie Artistică) cu scopul de a readuce jazz-ul în liceele din Olanda.

În 1999 Jazzmania a susţinut un program special în cadrul CONCERTGEBOUW AMSTERDAM destinat unui număr de 500 de tineri cu scopul de a face cunoscută muzică de jazz şi big-band copiilor şi tinerilor.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus