Criza sa (prilej de cercetare, de învigorare a credinţei, de înduhovnicire) s-a transfigurat în câteva filme: Solyaris, Zerkalo / Oglinda, Nostalghia. "Ne iubim, dar ne jenăm unii de alţii, ne este teamă la unii de alţii. Mi-e mai uşor să mă înţeleg cu persoane cu totul străine." - nota, în jurnalul său, Tarkovski. Da, numai că la Tarkovski totul devenea pe ecran o odă adusă părinţilor, femeii iubite, precum şi - mai ales - Celui ce desăvârşeşte orice dar. Acolo, în filmele lui (ca şi în viaţa lui), icoana - înţeleasă ca teologie în culori, iar nu minimalizată ca vestigiu de muzeu - e o prezenţă vie, restauratoare.
Antidotul împotriva dezintegrării, destrămării, uitării, nesimţirii? Acel "Hristos în mijlocul nostru" pe care Călăuza şi femeia sa din Stalker se încăpăţânează să-l trăiască zi de zi, clipă de clipă. Credinţa Verei din Izgnanie s-a uscat. Credinţa femeii din Călăuza (neocolită de îndoieli, de frustrări şi disperare) e izvor nesecat pentru că îşi are obârşia în "lucrurile cele de pe urmă", despre care - din off - ea chiar citeşte, la un moment dat. Ceea ce s-a pierdut, ca să spun aşa, în "transplantul" atmosferei tarkovskiene către cinema-ul lui Zviaghinţev, este tocmai acest simţ al paradoxului, al mirării. Al înfrăţirii dintre cer şi pământ, dintre cele văzute şi cele nevăzute.
Spleenul şi impasul Călăuzei sunt "descântate" de femeia acestuia care, la final, într-un monolog adresat parcă fiecărui spectator în parte, spune: "Ştiam că mă voi simţi bine alături de el. Ştiam că va fi multă suferinţă. Dar mai bine să ai parte de o fericire amară decât de o viaţă cenuşie şi tristă. Poate am născocit toate astea după aceea. Atunci, el doar mi-a spus: Vino cu mine! L-am urmat. Şi n-am regretat niciodată. Niciodată. A fost multă suferinţă şi teamă şi ruşine. Dar n-am regretat niciodată şi n-am invidiat pe nimeni. Aşa mi-a fost soarta, aşa suntem noi. Dar dacă in viaţă n-ar fi fost suferinţă, n-ar fi fost mai bine, pentru că atunci nu era nici fericire, nici speranţă. Aşa cred..."