După ce, timp de 11 zile, megafestivalul sibian ne-a oferit peste 160 de manifestări cultural-artistice, cu participanţi din aproape 70 de ţări de pe toate continentele, găzduite de 42 de spaţii tradiţionale şi neconvenţionale, pe ecranul memoriei s-au întipărit cîteva particularităţi şi tendinţe reliefate în această a 12-a ediţie, care prefigurează dimensiunile fără precedent ale Capitalei culturale europene din anul 2007.
Maraton pe scenele sibiene
Acest "maraton" impresionant s-a desfăşurat ca un veritabil concert al tuturor artelor, fapt prin care - aşa cum subliniau Constantin Chiriac, directorul festivalului, dar şi numeroşi participanţi, ca profesorii englezi şi oamenii de teatru Noel Witts, membru al comitetului artistic, şi Mike Phillips, ilustrul coregraf Gigi Căciuleanu, sosit la Sibiu cu un admirabil spectacol al artiştilor din Chile, criticul de teatru George Banu, profesorii americani Janet Rodgers şi Peter Goldfarb ori actorul japonez şi conducător de workshop Yosuko Ohari - festivalul sibian s-a înscris definitiv în prim-planul marilor reuniuni artistice de anvergură europeană şi mondială, alături de festivalurile artistice de la Avignon, Edinburg, Viena ş.a.
În acest context, am remarcat extinderea numărului de manifestări şi a ariei geografice din care provin protagoniştii, dar mai ales a genurilor artistice, cu o prezenţă foarte consistentă a dansului, prin participarea trupelor din Coreea (Universitatea Naţională de Artă), Australia (Ballet Lab), Israel (Kombine Dance Company), Olanda (Dans Works Rotterdam), Luxemburg (Gianfranco Celestina), Franţa (Drumming Dance) şi, mai ales, Chile (Baletul Naţional Chilian), a muzicii de diferite genuri, de la jazzul adus în festival de formaţii din Germania sau Anglia pînă la concertele oferite de trupe din Singapore, Panama şi Columbia, de London Quartet "Cantabile", de Compania Boya Stars din Coasta de Fildeş ori de electrizantul grup "Tibesti"din Ciad ş.a.m.d.
Spectacolele de teatru, în prima linie
Dar, bineînţeles, în acest conclav atît de bogat şi variat al manifestărilor artistice, edificator pentru eclectismul şi pentru permanenta interferenţă între genuri, stiluri şi maniere interpretative, teatrul a rămas "nava-amiral", care a polarizat în cel mai înalt grad interesul participanţilor. Spectacolelor din ţară - în frunte cu Portretul lui Dorian Gray, în regia lui Dragoş Galgoţiu ("Odeon"), Tragica istorie a doctorului Faust, semnat de Mihai Măniuţiu (Teatrul Maghiar din Cluj-Napoca), Othello, în viziunea lui Bocsárdi László (Teatrul "Tamási Aron"din Sf. Gheorghe), Casa de pe graniţă, de Mrozek (Teatrul Naţional "Radu Stanca"), dar şi Medeea – Cercuri ("Novosadsko Pozoriste din Serbia-Muntenegru), amîndouă datorate regizorului Tompa Gábor şi scenografei Carmencita Brojboiu, Trei surori, semnat de Alex. Dabija (Teatrul "Toma Caragiu"din Ploieşti), 8.9...8.9, fierbinte după '89, realizat de Ana Mărgineanu la Teatrul Foarte Mic, reprezentaţiile cu Brand şi cu Un tramvai numit Popescu, datorate S.R. de Radiodifuziune, savurosul spectacol după Cărţile cu Apolodor de Gellu Naum, cu minunatele Ada Milea şi Dorina Chiriac în prim-plan (Teatrul "Luni"de la Green Hours), viu apreciat şi de Silviu Purcărete, prezent în sala de la Clubul "Veneţia", sau Forma lucrurilor, în regia lui Vlad Massaci (Teatrul "Act"şi "Teatrul fără frontiere") - li s-au adăugat valoroase producţii japoneze cu Joy Island ("Insula plăcerii", inspirată în bună parte din "Regele Lear") sau cu Woyczek, ambele dezvăluind excelentele disponibilităţi ale interpreţilor pentru teatru, pantomimă şi dans contemporan ori tradiţional, spectacolul impresionant al excelentei trupe israeliene cu Memoriile noastre de-o viaţă uitate, găzduit de un ingenios decor realizat în incinta Uzinei Mecanice din oraş, spectacolele ruşilor de la "Nebolşoi Drama Theater" ori ale trupei Teatrului Tineretului din Arhanghelsk, reprezentaţia de teatru şi instalaţii video D.A.V.E., a unor actori din Austria (cunoscuţi astăzi în peste 20 de ţări), cele trei reprezentaţii cu Hamlet (un record greu de atins în cadrul aceluiaşi festival) oferite de "Changpa Theatre" din Coreea (cel mai violent spectacol), de Compania "Markus Zoner" din Elveţia (o versiune parodică, realizată de numai doi interpreţi) şi de trupa japoneză "Haisho Dramatic Company" (după un text vechi, diferit de cel shakespearian), un spectacol-recital, plin de umor, dedicat lui Don Quijote de către actorul francez Jacques Bourgau, o mai veche cunoştinţă a publicului nostru, el aparţinînd şi trupei internaţionale cu care apreciatul regizor Silviu Purcărete a realizat acel spectacol memorabil intitulat Cumnata lui Pantagruel ş.a.
Companii şi personalităţi din toată lumea
Meritul festivalului este şi acela de a fi dezvăluit întrepătrunderea permanentă dintre teatru, dans, pantomimă, muzică şi imagini de o rară picturalitate, aşa cum ne-au dezvăluit artiştii români, germani, coreeni, japonezi şi africani, dar şi acel spectacol al chilienilor, de "teatru coregrafic", cum îl numeşte Gigi Căciuleanu, ori reprezentaţia de muzică şi pantomimă a unor talentaţi acatori şi instrumentişti din Austria şi Elveţia ("The Von Trolley Quartret"), concertul unui "Trio de Guitares"din Canada, la care va trebui să adaug, la loc de frunte în ce priveşte audienţa şi încîntarea spectatorilor, concertele cu vădite valenţe etnografice şi teatral-coregrafice ale grupului "Iza", care au ridicat asistenţa în picioare, pe un imens ring de dans!
Dincolo de concertele, recitalurile şi reprezentaţiile de scenă ori de stradă, de întîlnirile de lucru ale reprezentanţilor centrelor culturale şi ai capitalelor culturale europene, festivalul a oferit numeroase spectacole-lectură, dezbateri, lansări de carte şi conferinţe de o remarcabilă altitudine intelectuală, la care au participat importanţi oameni de teatru, ca Sir John Farleigh, directorul Fundaţiei Culturale România-Irlanda, regizorii Andrei Şerban, Tompa Gábor, Mihai Măniuţiu, Alexandru Dabija, regizorul irlandez Jimmy Fay, directorul companiei "Bedrock Production" din Dublin, care a realizat un viu aplaudat spectacol prezentat de Teatrul "Ioan Slavici" din Arad la Cetatea Cisnădioara, cu Tillsonburg de Malachy McKenna (tradusă de Andrei Marinescu, un vrednic promotor al dramaturgiei irlandeze pe scenele noastre), doamna Manuelle Debrinay-Rizos, directorul Centrului Cultural Francez din Cluj-Napoca, criticii George Banu, Florica Ichim, Ludmila Patlanjoglu, Doina Papp, Mircea Morariu, Cristina Modreanu ş.a., dramaturgii Matei Vişniec şi Saviana Stănescu, care - sosită din SUA, unde este prezentă cu o bursă ce i-a permis un viu şi benefic contact cu teatrul american - a evidenţiat tocmai calitatea deosebită a acestor întîlniri cu eminente personalităţi ale artei spectacolului din ţară şi din străinătate, ce conferă o dimensiune culturală excepţională acestui festival. Într-un asemenea maraton infernal de manifestări ce începeau la 10 dimineaţa şi se terminau tîrziu, după miezul nopţii, poate doar bravul fotoreporter francez Pierre Borasci, căruia îi datorăm şi noi fotografii, a reuşit să dea ochii cu toate cele întîmplate.
Perspective europene pentru 2007
De altfel, aşa cum ne-au confirmat domnii Klaus Johannis, primarul Sibiului, şi Constantin Chiriac, directorul festivalului şi al Teatrului Naţional "Radu Stanca", gama atît de largă şi de variată a manifestărilor cultural-artistice şi a contactelor stabilite la Sibiu, sintetizate în mod concret şi eficient la "Bursa de spectacole", aflată la cea de-a opta ediţie, a reprezentat o bună "repetiţie" şi un "laborator" pentru fundamentarea unor proiecte de o mare anvergură cultural-artistică, destinate ediţiei viitoare şi mai ales anului 2007, cînd Sibiul, alături de Luxemburg, va fi capitală culturală europeană şi cînd în programul vizînd acest eveniment se vor regăsi cei mai importanţi directori de festivaluri şi reţele de festivaluri internaţionale, regizori şi profesori de largă notorietate, prezenţi la Sibiu, manageri ai unor mari companii din Europa, SUA, Japonia, care au participat şi ei la dialogurile cu staff-ul festivalului sibian. Aşadar, după spectaculosul joc de artificii din ultima seară, care a reuşit să învingă şi ploaia, şi oboseala participanţilor, pentru sibieni a bătut primul gong al acelui nevăzut spectacol al pregătirilor pentru ediţia viitoare şi pentru marele examen organizatoric al Sibiului şi al României din anul 2007.