După ce, în anii trecuţi, MECEFF - Mediaş Central European Film Festival a avut drept ţari invitate Israelul, SUA (cu accent pus pe contribuţia românească la gloria Hollywood-ului) şi Germania, cea de-a patra ediţie, care va avea loc în perioada 31 august - 6 septembrie 2014, are drept invitată special o ţară a cărei cinematografie continuă să surprindă şi să ofere lumii mari regizori: Spania.
Iată primele titluri prezentate la Mediaş în cadrul acestei secţiuni:
23 F: La pelicula (Chema de la Pena, 2011), un documentar-reconstrucţie despre lovitura de stat de la 23 februarie 1981 şi care oferăo perspectivă clară asupra momentului crucial al consolidării tranziţiei. Filmul a fost lansat în cadrul competitiţei Festivalului de Film de la Varşovia şi a fost nominalizat la Premiile Goya la categoria "Cel mai bun actor în rol secundar"
Patrimonio nacional & National III (Luis Garcia Berlanga, 1981, 1982), o saga în care se observă, cu un profund ochi critic, decadenţa puterii în oligarhia franchistă. Prima parte, Patrimonio nacional, a fost lansată în cadrul competiţiei oficiale a Festivalului de Film de la Cannes.
Raza, el espiritu de Franco (Gonzalo Herralde, 1977), un documentar realizat imediat după moartea lui Franco şi care propune interviuri atât cu sora generalului cât şi cu Alfredo Mayo, protagonistul filmului de propagandă Raza (J.L. Sáenz de Heredia, 1942) şi realizat pe baza unei povestiri scrise de Francisco Franco.
Los santos inocentes (Mario Camus, 1984). Evocând filmele lui Carlos Saura în portretele sale alegorice ale unor peisaje sociale şi psihologice înrădăcinate cultural, dar şi atacurile dure duse de Buñuel împotriva burgheziei, filmul lui Camus prezintă un rechizitoriu caustic şi puternic la adresa inumanităţii (şi corupţiei) claselor privilegiate. Lansat în cadrul Festivalului de la Cannes, filmul a câştigat Premiul pentru Cel Mai Bun Actor (ex-aequo, Francisco Rabal şi Alfredo Landa).
Sé quién eres (Patricia Ferreira, 2000). Această impresionantă dramă psihologică oferă o excelentă analiză a represiunii teroriste coordonate de Stat în general şi de Armată în principal în timpul perioadei de tranziţie de la dictatură către democraţie. Filmul Patriciei Ferreira a câştigat zeci de premii, prin care şi un Goya pentru Muzică originală.
Torremolinos 73 (Pablo Berger, 2003), o comedie cu accente dramatică ce reflectă perfect societatea consumistă şi dezorientată din timpul perioadei de tranzitie din Spania anilor '70, cu un accent puternic pus pe cultura porno din acea epocă. Filmul i-a adus lui Pablo Berger premiul pentru debut la Palm Springs şi l-a transformat, pe loc, într-una dintre cele mai importante voci ale noului cinema spaniol, statut reconfirmat în 2012 de splendida reinterpretare a basmului Albă ca Zăpada, Blancanieves.
Urmează o serie de filme documentare şi experimentale al căror numitor comun este însuşi autorul lor, multi-premiatul regizor Pere Portabella:
Aidez l'Espagne - un scurtmetraj documentar bazat pe afişul Aidez l'Espagne realizat de Joan Miró în 1937 pentru a ajuta Republica.
Miró l'altre, Miró la forja & Miró tapis - după cum indică şi titlurile, o serie de scurtmetraje documentare, extrem de revelatoare şi percutante, despre pictorul, sculptorul şi ceramistul catalan născut la Barcelona, Juan Miro.
Los premios nacionales - un scurtmetraj documentar despre cele mai bune picturi din perioada 1941 - 1969, toate câştigătoare ale Premiului Naţional pentru Pictură.
Informe general sobre algunas cuestiones de interes para una proyeccion publica - acest fascinant interviu realizat cu adversarii regimului Franco reprezintă un exerciţiu / omagiu adus celor care au luptat împotriva sistemului, dar şi o complexă reflecţie cu accente ironice asupra reprezentărilor politice post-dictatură.
Pont de Varsovia - un documentar document (sic!) din 1989, anul căderii Zidului Berlinului. Imagini ale noilor intelectuali şi ale claselor politice progresiste, europene şi amnezice; în spatele lor, tensiunea amintirilor distruse şi a cataclismelor personale şi istorice. Filmat la fel de meticulos ca mostrele de cinema comercial modern, Pont de Varsovia este fratele mai mare al godardianului Germany Year 90 Nine Zero.
La tempesta - trupuri goale plutesc pe apă în acordurile lui Rossini; un poem în imagini ce omagiază opera plurivalentului artist spaniol contemporan Carles Santos.
No al No - acelaşi Carles Santos, de această dată la pian, interpretând câteva compoziţi proprii; scurtmetraj realizat ca parte integrantă a expoziţiei Visca el piano! din 2006
Plan Hidrologico Nacional - "avem nevoie de o cultură a apei", spune profesorul de fizică Pedro Arrojo; scurtmetraj din omnibusul Hay Motivo realizat de crema cinematografiei spaniole ca protest la adresa politicilor duse de Partidul Popular înainte de alegerile din 2004.
Die Stille vor Bach - O analiză a relaţiei dramaturgice dintre imagine şi muzică, unde muzica nu este concepută doar ca acompaniament pentru imagine, ci ca însuşi subiect al naraţiunii. Filmul izvorăşte dintr-o structură muzicală definită anterior cu lucrări de Bach şi Mendelssohn.
Mudanza - preţ de 20 de minute, vizitatorii muzeului Garcia-Lorca din Granada asistă la golirea casei de mobilă şi piese de artă; rezultă, paradoxal, un spectacol deloc alienant ce-i apropie pe spectatori de personalitatea marelui poet.
Uno de aquellos - cea mai recentă creaţie a cineastului spaniol şi, în acelaşi timp, una dintre cele mai ambiţioase: o ilustrare sonoră şi vizuală a versurilor cântecului omonim interpretat de muzicianul Juan Manuel Serrat.
MECEFF - Mediaş Central European Film Festival este organizat de Ecran Cinema Management, Primaria Municipiului Mediaş prin Direcţia Pentru Cultură, Ministerul Culturii, CNC, Regiunea Tarnavelor
Website: www.meceff.ro
Facebook: http://www.facebook.com/#!/MeCEFF