László Benedek s-a născut în Ungaria, dar a fost nevoit să emigreze în Statele Unite la începutul anilor '40, din cauza originii sale evreieşti. A lucrat în Hollywood, la vremea respectivă fiind apreciat pentru adaptarea piesei Death of a Salesman a lui Arthur Miller. Deşi a fost privit cu reticenţă la data apariţiei - 1953 - filmul care a devenit mai semnificativ odată cu trecerea timpului, este The Wild One. În cazul lui Benedek nu se poate vorbi despre un "autor", ci mai degrabă de un regizor eficient, dar elegant, cu o anumită doză de cinism în privire - atribute pe care le au o mare parte dintre regizorii europeni exilaţi în Statele Unite din pricina celui de-Al Doilea Război Mondial.
The Wild One reprezintă dramatizarea unei ştiri de la finalul anilor '40, în care se relatau o serie de acte de huliganism survenite cu ocazia sărbătorii naţionale a Statelor Unite, 4 iulie. În realitate, circa 4.000 de oameni, printre care şi motociclişti, au ales să petreacă două zile libere în orăşelul Hollister, în apropiere de San Francisco. Mica aşezare nu a putut să facă faţă numărului prea mare de turişti. Într-adevăr au existat o serie de arestări, pentru huliganism şi pentru urinat în public, însă nu a fost nici un episod de violenţă asemănător celor din film. Pentru a întări dramatismul situaţiei, scenariştii John Paxton şi Ben Maddow aleg să restrângă numărul de vizitatori la două găşti de motociclişti şi plasează acţiunea undeva în mijlocul Americii, dând astfel o faţă mult mai conservatoare comunităţii.
Eroul central, Johnny, este interpretat de Marlon Brando, aflat la începutul carierei sale, chiar înainte de On the Waterfront, dar ulterior rolului din A Streetcar Named Desire. Merită observat faptul că interpretarea sa nu este una dintre cele mai naturaliste - acest rol rămâne în memoria colectivă mai degrabă puternicei iconografii create în jurul eroului. În continuare, instantaneele cu Brando purtând geaca de piele şi cascheta lăsată pe o ureche rămân printre cele mai cunoscute fotografii ale sale.
Imaginea de anti-erou cool a deschis drumul pentru personaje ca cele interpretate de Elvis Presley în Jailhouse Rock, James Dean în Rebel Without a Cause, iar ecouri pot fi găsite şi mult mai departe în timp, în pelicule precum Easy Rider sau Scorpio Rising.
Este de menţionat faptul că filmul a fost interzis în Marea Britanie până în 1967 şi că în S.U.A. a fost primit cu reticenţă. Frica celor de la comisiile de evaluare era că tineretul ar putea să emuleze atitudinea nihilistă a motocicliştilor; doza de subversiv părea plasată în tinerii gălăgioşi şi violenţi, care invită la emulaţie - toţi arată bine în uniformele lor de jeanşi strâmţi şi piele neagră.
Văzut în zilele noastre, filmul nu mai pare atât de periculos pentru "sănătatea" vârstelor impresionabile, dar invită la reflecţie asupra violenţei generale a societăţii, mai ales a celei conformiste - furia şi violenţa sătenilor.
Şi pe lângă toate acestea, merită discutată componenta queer a întregii iconografii, în contextul unei reevaluări cu avantajul "privirii din viitor" de care beneficiem.
The Wild One
SUA, 1953
Regie: László Benedek
Scenariu: John Paxton, Frank Rooney, Ben Maddow / Imagine: Hal Mohr / Montaj: Al Clark / Sunet: George Cooper
cu: Marlon Brando, Mary Murphy, Robert Keith.