Programul - disponibil pe site-ul Teatrului Ţăndărică (www.teatrultandarica.ro/) propune peste 35 de spectacole pentru copii şi părinţi şi altele 8 pentru adulţi - un mix de piese de colecţie, cu teme şi modalitaţi de expresie clasice, şi propuneri care aduc teatrul vizual în contemporaneitate, în lumea în care cresc copiii noştri şi în cea a iubitorilor teatrului şi artelor vizuale de toate varstele. Iată doar câteva recomandări:
Prima zi a festivalului invită publicul matur la Candid (joi, 13 noiembrie, ora 18.00), adaptare după textul lui Voltaire, un spectacol modern, alert, fără perdea, plin de culoare şi ritm, savuros atât prin amalgamul de limbi străine în care personajele işi dau replicile, cât şi prin tehnica şi conţinutul proiecţiei digitale care completează mijloacele clasice ale animaţiei.
Unde nu-i cap, vai de picioare (sâmbătă, 15 noiembrie) este unul dintre cele 4 proiecte independente invitate în festival. Ada Lupu, câştigătoarea Marelui Premiu al Galei Tânărului Actor Hop 2014, recurge la un teatru de animaţie în forme neconvenţionale care-i permite să inoveze constant. În această piesă, Ada Lupu îşi caută personajul chiar pe scenă, actriţa descoperind, odată cu publicul, forme diverse de expresie ale teatrului de animaţie, mânuindu-se pe sine. Transformările se desfăşoară gradat, începând cu metamorfozarea elementelor de costum (prin tehnici cunoscute ale teatrului de obiecte) şi continuând cu animarea propriului corp, de la însufleţirea unei palme până la cea a picioarelor (prin tehnici teatro dell piedi, folosite cu precădere de artişti italieni precum Laura Kiebel sau Veronika Gonzales).
Corabia pe valuri: Odiseea (luni, 17 noiembrie, 10ani+) este unul dintre spectacolele eveniment al acestui festival, semnat de celebra companie franceză Phillippe Genty, pentru a treia oară prezentă în România la invitaţia Teatrului Ţăndărică. Odiseea - un text "mereu nou, străvechi şi contemporan în acelaşi timp, o bogăţie de imagini şi de poveşti" - este o călătorie cu toate pânzele sus în necunoscut, potrivită copiilor de 10 ani şi peste. Odiseea în viziunea lui Genty ne invită la interpretare şi evadare. Cu ajutorul teatrului de obiecte, este posibilă inclusiv evadarea din imaginea pe care o avem despre această operă de referinţă.
Numai lucruri bune (marţi, 18 noiembrie) este un spectacol de păpuşi pe mână, în ritm de tarantelă, pus în scenă, în pur stil napoletan, de trupa Transformazione Animata din Italia. Spectacolul aduce una dintre acele povesti vechi, dar mereu noi, actuale. Pulcinella este îndrăgostit, vrea să-şi cânte iubirea, dar o serie de accidente îl împiedică s-o facă. Ciro Arancini (păpuşarul al trupei) demonstrează o vitalitate debordantă, o tehnică desăvârşită de mânuire, dar mai ales o mare pasiune pentru transmiterea valorilor tradiţionale noilor generaţii. Pentru el, păpuşa "are o mare forţă de expresie", iar pentru a o manui este nevoie de tot corpul actorului, ascuns dupa paravan, dar care trebuie să creeze o chimie cu marioneta, dar şi cu publicul.
Allegro ma non troppo (miercuri, 19 noiembrie) este un spectacol pentru adulţi propus de trupa Zero en Conducta din Barcelona şi are ca subtitlu « dacă iubirea este oarba, atunci de ce ne mai priveşte lumea ? » O poveste despre multiplele feţe ale iubirii, spusă cu ajutorul unor tehnici diferite : păpuşi pe corp, mânuire de obiecte, dans, mimă.
Tabula Rosa (joi, 20 noiembrie) teatrul de păpuşi Hop Signor din Atena aduce în festival un spectacol de marionete pe fir, fără cuvinte, de o frumuseţe aparte prin decorurile de hârtie. Un scriitor cufundat în opera sa începe să se micşoreze şi toate obiectele din camera lui capătă o nouă dimensiune. Anxietatea, curiozitatea şi disperarea îl copleşesc. Scriitorul încearcă să se împace cu el însuşi iar drumul său serveşte drept inspiraţie atât pentru copiii de peste 12 ani, cât şi pentru adulţi.
Kajtus vrăjitorul (vineri, 21 noiembrie, 6+) este piesa ieşenilor de la Luceafărul, o adaptare a romanului lui Janusz Korczak. Prin aventurile lui Kajtus, băieţelul de vârstă şcolară ce descoperă că are puteri magice - un veritabil Harry Potter polonez -, spectacolul pune problema binomului putere-responsabilitate. O piesă foarte frumoasă, captivantă atât vizual cât şi ca subiect, şi o experienţă de neratat pentru iubitorii teatrului care au împlinit deja 6
Longeviva Cenuşăreasa (sâmbătă, 22 noiembrie, 3+), piesa regizată de Silviu Purcărete, nu este o simplă transpunere a poveştii Fraţilor Grimm, ci o creaţie originală a regizorului, un comentariu duios şi ironic totodată al întâmplărilor cunoscute. O lume adiacentă personajelor poveştii (păianjenul, ţânţarul, familia de şoricei care declanşează, de fapt, această poveste ca pe un teatru în teatru), personajele însele (concepute pe principiul plastic al păpuşilor de porţelan din secolul al 19-lea), muzica operei lui Rossini, dau umorul, căldura şi frumuseţea acestei reprezentaţii pentru copii şi nu numai.
Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc (duminică, 23 noiembrie, pentru copii de peste 4 ani) - o poveste poetic-urbană despre eroul Nostoc, ajuns pe planeta poluată a domnului Business, şi încercările sale de a trăi sănătos şi uman într-un mediu populat de roboţi şi deşeuri. Spectacolul este realizat din obiecte reciclate de Trupa de Marionete Arad şi a fost prezentat deja la Festivalul de la Avignon.
Iubitafizică (duminică, 23 noiembrie) este spectacolul independent (Lightwave Theatre) care încheie festivalul. Un spectacol complex, cu şapte păpuşi în mărime naturală, patru tipuri de mânuire, bazat pe cartea cu acelaşi nume scrisă de Iulian Tănase. Piesa vorbeşte despre o ştiinţă nouă, cea a "iubirilor imaginare", şi ne arată că orice este permis în laboratorul în care iubitafizicienii experimentează: "adevărul închipuit, adevărul visat, adevărul din flori".
Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie, reprezintă, după 9 ediţii, un reper şi pentru profesioniştii scenei teatrale româneşti. Dezbaterile şi conferinţele din 2014, în compania unor unor critici recunoscuţi şi a unor profesionişti din teatre care dau direcţia pe scenele internaţionale, vin să pună în discuţie - onest şi direct - tendinţele, dificultăţile şi direcţiile de dezvoltare posibile în teatrul vizual contemporan. Dintre cei care vor conferenţia îi amintim pe:
Simon T Rann (actor, păpuşar, profesor, scenarist, regizor, specializat şi în teatru fizic), Compania Phillippe Genty din Franţa, despre Modalităţile de expresie artistică în spectacolele companiei
Christoph Thoma (ASSITEJ Austria), despre Modalităţi de cooperare culturală în cadrul ASSITEJ international
Octavian Saiu (profesor, cercetător şi critic de teatru, Vicepreşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) - Secţia Română) cu tema Teatru, vizualitate, animaţie: între trecut şi prezent, între Orient şi Occident
Alexandre Lambrette (istoric de artă, ghid animator, dansator profesionist, profesor) şi
Anthony Ficarrotta (marionetist din tată-n fiu, actor, jurnalist sportiv), ambii reprezentând Muzeul Valon din Belgia, despre Arta marionetei din Liège
Cristina Modreanu (critic de teatru, curator şi expert în artele spectacolului) porneşte de la întrebarea avngardei americane "ce înseamnă să fi contemporan astăzi?" într-o dezbatere intitulată Curajul de a risca - exemple americane.
Programul complet este disponibil aici.
Urmăriţi informaţiile despre spectacole şi evenimente conexe pe pagina Facebook a Festivalului.
***
Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie Spectacole de colecţie 2014 se bucură de sprijinul Primăriei Municipiului Bucureşti şi al Ministerului Culturii şi se desfăşoară sub egida UNIMA România şi ASSITEJ România. Partenerii media ai festivalului sunt Itsy Bitsy, Digi24, Radio România Cultural, Bucureşti FM, Media & Advertising, ANZIsoft, România Liberă, Mediafax, Ring, Cărtureşti, Şapte Seri, BeWhere, Observator cultural, Blitz TV, Think Outside The Box, SUB25, feeder.ro, Gazeta de Artă Politică, LiterNet.ro, orasulmeu.ro, getlokal.ro, onlinegallery.ro, garbo.ro, DCNews, copilul.ro, urbankid.ro, book-land.ro, gradinite.ro, prokid.ro, Paptot.ro, bebelu.ro, totuldespremame.ro, listegradinite.ro, mamica.ro, Agenda culturala a copiilor şi Calendar evenimente.
După cele nouă ediţii desfăşurate până acum, care au însumat peste 500 de spectacole, 20 de ţări invitate şi peste 50.000 de spectatori, Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie este deja un eveniment tradiţional pe agenda culturală a Bucureştiului. Mai multe informaţii despre ediţiile trecute ale Festivalului Internaţional al Teatrului de Animaţie puteţi găsi pe pagina web a Teatrului de Animaţie Ţăndărică, secţiunea Festivaluri.
Teatrul Ţăndărică este un reper pentru teatrul de animaţie românesc. Fondat în 1945, cu o strategie repertorială consolidată în timp şi un portofoliu de titluri din literatura românească şi universală care nu mai au nevoie de nicio introducere (Pinocchio, Cenuşăreasa, Capra cu trei iezi, Punguţa cu doi bani, Păcală, Cei trei purceluşi, Lampa lui Alladin, Motanul Încălţat etc), Teatrul Ţăndărică urmăreşte, în permanenţă, să alinieze teatrul de animaţie şi teatrul vizual din România la tendinţele mondiale.
Teatrul se implică, astfel, constant, în iniţiative care au rolul de a promova şi de a creşte calitatea teatrului românesc vizual şi de animaţie: programe pentru artişti debutanţi, proiectul Studio Animart (unde se joacă adaptări libere după opere clasice: Faust, Candid, Play Shakespeare, Golem sau Galaxia Svejk) şi deja consacratele festivaluri internaţionale - Festivalul de vară "Teatru, stradă şi copil" (ajuns la cea de-a treia ediţie), respectiv Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie.
Mai multe despre Teatrul de Animaţie Ţăndărică pe www.teatrultandarica.ro.