Jay va afla în curînd de ce fugea cealaltă fată: de ceva ce se transmite pe cale sexuală. Cum? În momentul în care faci sex cu o persoană contaminată, un "ceva" îţi ia urma şi vine după tine să te ucidă. Cum arată? Este proteic, dar, indiferent de chipul omenesc pe care-l ia - care poate fi cunoscut sau necunoscut, de bărbat, de femeie sau de copil -, e alb ca varul, încercănat şi se mişcă încet ca un zombi. O parte din aceste "reguli ale jocului" îi sînt comunicate lui Jay de un bărbat care tocmai a contaminat-o. Acesta îi mai spune că singura ei şansă este să contamineze la rîndu-i pe altcineva - "ceva"-ul o va lăsa în pace şi va porni pe urmele persoanei respective, deşi, dacă o va omorî pe aceea înainte ca ea să fi apucat să dea la rîndul ei mai departe ceea ce i se dăduse, atunci se va întoarce la Jay. Restul regulilor le descoperă Jay de una singură: de pildă, faptul că "ceva"-ul i se înfăţişează uneori - nu şi alteori - în pielea goală sau sumar îmbrăcat, sau ca o victimă sculată din morţi a unor violenţe (poate sexuale). Această flexibilitate a regulilor le poate stîrni suspiciuni de arbitraritate spectatorilor pedanţi în această privinţă. De pildă, o altă regulă spune că "ceva"-ul poate doar să meargă, nu să fugă, ceea ce înseamnă că Jay poate scăpa de el, deşi numai temporar, căci, în mod inevitabil, "ceva"-ul îi va lua din nou urma. Dar şi dacă trece oceanul? "Ceva"-ul ştie oare să înoate? Poate să ia avionul? Tot aşa, "ceva"-ul are o putere fizică supraomenească, dar, uneori, ca să intre în casă peste victimă, pare să aibă nevoie ca aceasta să-i deschidă uşa. Oamenii necontaminaţi nu-l văd, dar pot să-l atingă, ba chiar să-l zgîlţîie momentan, cu o bîtă sau cu un glonte de revolver. Nu e chiar cel mai coerent set de reguli. Dar dacă David Robert Mitchell e judecat nu după acest criteriu oarecum literar, ci după cum orchestrează apariţiile "ceva"-ului la nivelul cadrelor cinematografice individuale şi al succesiunii lor, atunci acest regizor născut în 1974 nu e departe de a fi un maestru. Mitchell rareori recurge la jump scare-uri - zgomote bruşte, arătări năvălind pe neaşteptate în cadru şi alte asemenea efecte prin care filmul, cum ar veni, face "buuu!" la spectatori. Mitchell lucrează mult mai fin de-atît. De pildă, îşi învaţă spectatorii să se uite în planul îndepărtat al imaginii, după siluete cu mers greoi, care ar putea fi ale "ceva"-ului. Sau - într-o memorabilă secvenţă în care adolescenţii sînt atacaţi la plajă, în plină zi cu soare - alternează cadre cu "ceva"-ul care se apropie (aşa cum l-ar vedea Jay dacă n-ar sta cu spatele la el) şi cadre în care nu există nici un monstru (aşa cum nu există pentru prietenii necontaminaţi ai lui Jay, care nu-l pot vedea), alternanţă care, preţ de cîteva secunde, face dificil pentru spectator să-şi dea seama cît de aproape de Jay a ajuns "ceva"-ul şi ce anume se pregăteşte să-i facă. O mişcare de aparat la care recurge Mitchell de mai multe ori este panoramicul de 360 de grade, care ne dezvăluie lent şi inexorabil - cine ştie ce urmează să vedem în secunda următoare? - o bucată de teren. Rafinatele strategii ale lui Mitchell de punere a "ceva"-ului în imagini au fost comparate cu ale lui John Carpenter (din capodoperele sale de la sfîrşitul anilor '70 şi începutul anilor '80); Mitchell însuşi a recunoscut în interviuri influenţa lui Carpenter, iar tema muzicală la sintetizator din It Follows e un omagiu clar, însă rafinamentul artistic al filmelor lui Carpenter era mult mai ascuns, mult mai puţin pe faţă decît al filmului său, ale cărui străzi şi parcuri de suburbie au o alură subtilă, dar căutată, de decoruri suprarealiste (ca în fotografiile lui Gregory Crewdson), în contrast căutat cu goticul urban al străzilor şi caselor din oraşul propriu-zis (care este decrepitul şi depopulatul Detroit).
Este It Follows un film care culpabilizează libertatea adolescenţilor de a experimenta sexual? Ceea ce i se întîmplă lui Jay nu ne e în nici un caz prezentat cu vreo inflexiune moralizatoare. Ea însăşi e prezentată ca o persoană scrupuloasă, care, deşi ştie că n-are altă şansă decît să-i paseze altcuiva "ceva"-ul, pe cale sexuală, se zbuciumă mult înainte de-a o face. (Doi prieteni de-ai ei se oferă galanţi, dar poate şi un pic creepy-oportunişti - filmul lasă anumite lucruri incerte, neetichetate -, s-o salveze făcînd sex cu ea.) Ce e clar este că acest film nu reprezintă sexul într-un mod care să-l facă foarte atrăgător.