ORCHESTRA BAROCĂ este un proiect al Festivalului de Muzică Veche Miercurea Ciuc, care reuneşte anual muzicieni autohtoni de mare prestigiu profesional. Toţi instrumentiştii din orchestră, care activează în diverse formaţii muzicale din ţară şi din străinătate, cântă la instrumente baroce sau la replici fidele după instrumente de epocă. Acesta este cel de-al cincilea concert al orchestrei în formula barocă şi primul care este prezentat publicului iubitor de muzică veche din Capitală. Scopul acestei inedite iniţiative este mobilizarea tinerilor muzicienilor de a conlucra pentru un concert conceput la fiecare ediţie în jurul unei idei tematici diferite. În 2015, proiectul se concentrează pe Barocul italian: La Bella Musica Italiana. Muzicienii participanţi la Concerto di Concerti, precum şi personalitatea conducătorului artistic şi concertmaestrului, violonista Ulrike Titze din Dresda, prezintă garanţia unui eveniment muzical extraordinar.
Catedrala Sfântul Iosif, sâmbătă, 11 iulie 2015, ora 20:00
ORCHESTRA BAROCĂ A FESTIVALULUI DE MUZICĂ VECHE MIERCUREA CIUC
Concerto di Concerti
Antonio Vivaldi (1678-1741): Concertul pentru oboi, în re minor, RV 454
Allegro-Largo-Allegro
Pietro Locatelli (1695-1764): Concerto VIII a cinque, în fa minor
Largo Grave-Vivace-Grave-Largo Andante-Andante
Antonio Vivaldi: Concertul pentru flaut, în do minor, RV 441
Allegro con molto-Largo-Allegro
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788): Concertul pentru violoncel, în La major
Allegro-Largo con sordini, mesto-Allegro assai
Johann David Heinichen (1683-1729): Concertul pentru flaut, oboi, vioară, violoncel, teorbă, coarde şi bas continuu, în Re major
Allegro molto-Adagio-Allegro
Conducerea muzicală, concertmaestru: Ulrike Titze - vioară barocă (Dresda)
solişti:
Ciprian Câmpean - violoncel baroc (Cluj-Napoca)
Caius Hera - teorbă (Timişoara)
Dóra Király - flaut drept, fagot baroc (Berlin)
Maria Petrescu - oboi baroc (Bucureşti/Amsterdam)
Éva Szabó - flaut baroc (Miercurea Ciuc)
vioara I: Mia Sfura - vioară barocă (Cluj-Napoca), Mircea Ionescu - vioară barocă (Bucureşti), Péter Ernő - vioară barocă (Miercurea Ciuc), Éva Kovács - vioară barocă (Miercurea Ciuc)
vioara II: Laszló Kovács - vioară barocă (Miercurea Ciuc), Koppány Hunyadi - vioară barocă (Miercurea Ciuc), Viviana Ionescu - vioară barocă (Bucureşti), Adél Kertész - vioară barocă (Cluj-Napoca)
violă: Csaba Adorján - violă barocă (Miercurea Ciuc), Attila Suciu - violă barocă (Oradea), Gabriella Tankó - violă barocă (Miercurea Ciuc)
violoncel: Zsombor Lázár - violoncel baroc (Miercurea Ciuc), Annamária Gombócz - violoncel baroc (Miercurea Ciuc)
contrabas: Árpád Szőgyör (Miercurea Ciuc)
clavecin: Paul Cristian (Braşov)
În muzica instrumentală italiană din secolul XVIII, s-au manifestat linii de forţă puternice. Înflorirea construcţiei de instrumente a stimulat desăvârşirea expresiei muzicale. S-au născut compoziţii cu numeroase instrumentaţii - concerte având de la unul la mai mult de zece solişti. Johann David Heinichen, pe parcursul călătoriei sale italiene, se lasă inspirat de aceste înnoiri. Lucrările lui Antonio Vivaldi ridică scriitura concertantă la nivelul contrastelor de lumini şi umbre, al conflictelor de stări sufleteşti şi sentimente. În ale sale Concerti grossi, Pietro Locatelli se orientează, neîndoielnic, după modelul lui Arcangelo Corelli, urmând principiul acestui gen: alternanţa între tutti (sau ripieno) şi soli (concertino), dar ridică aici formaţia concertino la două (!) partide de violă, ceea ce generează un contrapunct mai intens. Influenţa muzicii italiene s-a extins asupra tuturor centrelor europene. Carl Philipp Emanuel Bach preia genul baroc şi îi conferă un spirit energic, conducându-l, prin stilul galant, spre clasicism.
Ulrike Titze a absolvit studiile muzicale în oraşul natal (Institutul Superior de Muzică din Dresda), la secţia vioară. A urmat o colaborare de patru ani cu Staatskapelle Weimar. Începând din anul 1986, cântă numai la vioară barocă. Este membru fondator şi concertmaestru la Orchestra Barocă din Dresda. Timp de mai mulţi ani, a predat vioară barocă la Institutul Superior de Muzică din Dresda. În cadrul Academiei Internaţionale Bach din Cluj-Napoca, a conlucrat în repetate rânduri cu studenţi din România şi Ucraina. Îşi consacră întreaga activitate muzicii camerale, răspunde la solicitările şi invitaţiile unor festivaluri şi orchestre de renume (Academia de Muzică Veche din Berlin, Orchestra Barocă din Stuttgart, Bell'Arte din Salzburg) etc. Este a zecea ediţie a Festivalului la care participă.
foto: Gyula Ádám