Criza refugiaţilor văzută prin ochii artiştilor - aceasta este tema proiecţiei cu care BIEFF 2015 se va deschide duminică pe 29 noiembrie 2015, Cinema Muzeul Ţăranului de la ora 19:00, şi prin care festivalul îşi invită publicul la reflecţie. Exodul din Orientul Mijlociu şi conflictele asociate lui marchează un moment istoric căruia îi suntem martori, dar tensiunile care au escaladat în ultimele luni sunt rezultatul unor acumulari de mulţi ani, pe care cineaştii le-au observat şi consemnat în filmele lor. Proiecţia de deschidere BIEFF reuneşte şase scurtmetraje cu tematică dedicată drepturilor omului, ce pun în discuţie graniţa atât de fragilă între statutul de imigrant şi cel de refugiat, precum şi situaţiile în care anumite categorii devin refugiaţi în propria ţară, şi va fi urmată de o dezbatere organizată în colaborare cu PoliticALL.
În linia succesului vizionărilor BIEFF 2014 desfăşurate în spaţii neconvenţionale, festivalul revine în acest an în format inedit: filmele merg la publicul lor, într-o ediţie itinerantă care va debuta pe 29 noiembrie şi va dura toată luna decembrie.
Selecţia BIEFF este organizată şi în acest an în jurul a cinci teme de interes: Migrants, Refugees & Inner Conflicts, Body Expressivity Love as the Sweetest Experiment, Youth Rituals şi Experimente Cinematografice Româneşti, în cadrul cărora BIEFF menţine parteneriatele sale cu: Quinzaine des Réalisateurs - Cannes, Rotterdam IFF, Oberhausen ISFF. Proiecţiile vor avea loc la Cinema Muzeul Ţăranului, Institutul Cultural Român, UNA Galeria, Colegiul Naţional "Gheorghe Şincai" si alte spatii (ne)cinematografice care vor fi dezvăluite curând.
Butter Lamp, Franţa / China, 2013, 15', de Hu Wei - Nominalizare la Oscarul pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj 2015
O interesantă investigaţie pe tema păstrării identităţii culturale, pornind de la o practică încă populară in China. La graniţa dintre ficţiune şi documentar, filmul urmăreşte o şedinţă foto, în care un bărbat fotografiază familii de tibetani nomazi, cu locaţii celebre în fundal: Marele Zid Chinezesc, Disneyland, Stadionul Olimpic din Beijing, o plajă hawaiiană etc. Explorând cu inteligenţă relaţia vizuală dintre cele două planuri, Butter Lamp capătă o semnificativă încărcătură socio-politică, punând în discuţie cu subtilitate fenomenul asimilării abuzive de către China şi Occident a culturii tibetane, aceasta din urmă fiind nevoită să lupte de pe o poziţie periferică pentru a-şi păstra identitatea.
Einspruch VI, Elveţia, 2012, 17', de Rolando Colla - Câştigătorul Premiului Special al Juriului la Clermond-Ferrarnd 2012 şi nominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film
Un film ce explorează problema violării drepturilor imigranţilor, bazat pe un eveniment real: respingerea cererii de azil politic a unui refugiat de origine africană conduce la deportarea lui din Elveţia şi la moartea lui tragică. Îndrăzneaţa opţiune regizorală de a filma întreaga poveste din unghiul subiectiv al protagonistului are un puternic efect de identificare, făcând privitorul să rezoneze profund emoţional cu drama personajului principal.
Impossible Exchange, Liban, 2011, 10', de Mahmoud Hojeij - Berlinale 2012
O mostră de video-art documentar, care explorează modul în care dilatarea timpului prin slow-motion, împreună cu intervenţiile textuale, pot spori semnificaţia profundă a unei imagini. Utilizând mijloace minime cu un efect maxim, regizorul se adresează direct spectatorului, pe care îl implică într-un episod aparent banal, dar cu o puternică încărcătură politică şi emoţională. La bordul unui vapor, nişte turişti francezi vorbesc cu comercianţii de pe mal. Oricât de aproape ar fi, fizic, una de cealalta, diferenţa evidentă dintre statuturile celor doua părţi le plasează în lumi diferite.
Connection Lost, România / Turcia, 2012, 11', de Paula Oneţ & Manuela Borza
La graniţa dintre documentar şi ficţiune, scurtmetrajul celor două regizoare este un comentariu inteligent despre relaţia dintre ele - tinere adulte care studiază temporar în străinătate - şi părinţii rămaşi acasă, în România. Cele două au înregistrat conversatiile pe Skype purtate cu rudele, fără ca acestea să ştie, ceea ce aduce în prim-plan un tip de autenticitate specific documentarului. Subiectul principal este şederea lor în Turcia, ce declanşează dezvăluirea prejudecatilor şi atitudinilor celor aflaţi la celălalt capăt al firului.
Démontable, Olanda, 2014, 12', de Douwe Dijkstra
Un film amuzant şi ludic ce analizează relaţia absurdă dintre viaţa de zi cu zi şi ştirile mondiale. Informaţiile mass-media cu care suntem bombardaţi creează o distorsiune absurdă şi o distanţă între rutina noastră zilnică şi problemele actuale reale. Démontable explorează acest melanj bizar de realităţi, aducând cele două lumi împreună: elicoptere de atac sfâşie un ziar, în timp ce o farfurie devine vicitma unui atac aerian. Sunt o serie de încercări de a întelege mai bine lumea, jucându-ne cu protagoniştii săi violenţi.
New Year's Eve 2014, România, 2014, 4', de Artur Boruzs
Pe 1 ianuarie 2014, restricţiile de viză pentru Marea Britanie ale muncitorilor români au fost ridicate, declanşând temeri legate de o invazie iminentă. Evitând ştirile despre reacţia britanicilor, NEW YEAR'S EVE 2014 priveşte, mai degrabă, către rezultatele ipotetice din România. Fragmente de ştiri TV locale fermentează isteria în timp ce străzile îşi clipocesc luminile de neon într-un oraş pustiu. Utopia se transformă în distopie, iar România abandonată este lăsată să reflecteze asupra viitorului. Calculată şi premonitorie, satira lui Boruzs se transformă în SF, oferind o alternativă oportună la problema de mondială a suprapopulaţiei