septembrie 2016
Foamea noastră cea de toate zilele
20 de ani de la dispariţia lui Septimiu Bazilescu Ariston (n. 07.09.1922 - d.14.09.1995)
Provine dintr-o mare familie de boieri din zona Focşani.
A avut o pasiune pentru chimie alimentară încă din anii liceului.
La naţionalizare, familia lui pierde totul.
Bazilescu încearcă să fugă din ţară împreună cu soţia sa, Iulia. Este arestat şi ajunge în diferite puşcării: Balta Brăilei, Canal, Poarta Albă.
În 1962 primeşte o bursă Rockefeller şi pleacă în America.
NASA îl angajează în cercetările nutriţionale pentru astronauţi, în cadrul programului Apollo.
Bazilescu este expulzat în 1970 de statul american şi revine în România.
În 1990, dezgustat de ce li se întâmplă unora ca Ion Raţiu sau Corneliu Coposu, Bazilescu intenţionează să aplice în Berceni, locul unde a locuit foarte mult timp şi a cunoscut cea mai cruntă sărăcie şi foame, programul său social, Foamea noastră cea de toate zilele, care îşi propune să eradicheze ideea de foame la nivelul micro-comunităţilor.

Peca Ştefan: "Public şi artişti re-creează împreună, în cadrul unui spectacol-cină, unul dintre proiectele filantropului român Septimiu Bazilescu Ariston de a vindeca "foamea noastră cea de toate zilele". Având la bază câteva însemnări incomplete ale filantropului, găsite în documentare, dar şi o serie de interviuri cu oameni care şi-au pierdut casele în Sectorul 4 din Bucureşti, Foamea noastră cea de toate zilele creează o experienţă imersivă care îşi propune să exploreze natura sărăciei din România, relaţia dintre schimbare socială reală şi procesul artistic, conflictul dintre realitate şi ficţiune şi felul în care îl consumăm în timpul participării la un spectacol."

Direcţia de scenă a însemnat colaborarea a doi importanţi tineri regizori, Ana Mărgineanu şi Radu Apostol, pentru un spectacol-unicat, cu număr limitat de reprezentaţii, numai în perioada 03 octombrie - 15 noiembrie 2016.


Foamea noastră cea de toate zilele va fi prezentat în cadrul unui Turneu de teatru imersiv finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional - AFCN, în opt oraşe din ţară: Bucureşti - Centrul de Teatru Educaţional Replika (3, 24 şi 31 octombrie 2016), Târgu Mureş - Universitatea de Arte (4 octombrie 2016), Sfântu Gheorghe - Teatrul "Andrei Mureşanu" (5 octombrie 2016), Focşani - Teatrul Municipal "Maior Gheorghe Pastia" (17 octombrie 2016), Buzău - Teatrul "George Ciprian" (18 octombrie 2016), Constanţa - Teatrul de Stat (25 octombrie 2016), Călăraşi - Teatrul Călăraşi (1 noiembrie 2016) şi Brăila - Teatrul "Maria Filotti" (15 noiembrie 2016).


FOAMEA NOASTRĂ CEA DE TOATE ZILELE
Distribuţia:
Agapiţa - Katia Pascariu; Eugenia - Sabrina Iaşchevici; Iustin - Sebastian Marina; Gelu - Viorel Cojanu; Fane - Raul Stănulescu (vioară) / Constantin Diogene Ciornenchi (vioară)
Text: Peca Ştefan, Regia: Ana Mărgineanu, Radu Apostol, Scenografia: Arh. Gabi Albu, Coregrafia: Carmen Coţofană, Confecţionare origami: Elena Irofte; Foto: Adi Bulboacă

Durata spectacolului: 2h 30m / Număr fix de spectatori/reprezentaţie: 40
INTRAREA LIBERĂ numai pe bază de rezervare.

CONTACT: 0732101860 / 0787714551 / [email protected]
FB event: facebook.com/events/152455421875353/


Program reprezentaţii:
3, 24 şi 31 octombrie 2016, ora 19.00 - Centrul de Teatru Educaţional Replika (Bucureşti)
4 octombrie 2016, ora 19.00 - Universitatea de Arte Tîrgu Mureş;
5 octombrie 2016, ora 19.00 - Teatrul "Andrei Mureşanu", Sfântu Gheorghe;
17 octombrie 2016, ora 19.00 - Teatrul Municipal "Maior Gheorghe Pastia", Focşani;
18 octombrie 2016, ora 19.00 - Teatrul "George Ciprian", Buzău;
25 octombrie 2016, ora 19.00 - Teatrul de Stat Constanţa;
01 noiembrie 2016, ora 19.00 - Teatrul din Călăraşi;
15 noiembrie 2016, ora 19.00 - Teatrul "Maria Filotti", Brăila



CRONICI:
"... Teatrul dispare, lăsând loc realităţii, ceea ce repune în discuţie relaţia dintre artă şi societate, modul lor simbiotic de existenţă, măsura în care "se hrănesc" reciproc. De altfel, pe tot parcursul spectacolului, ieşirile regizate din convenţie, teatralitatea asumată a poveştii, identitatea "reală" a ficţionalului Bazilescu fac ca focusul să fie exact pe delimitarea între documentar şi ficţional..." / Oana Stoica / Dilema veche, nr. 622, 21-27 ianuarie 2016

"... Poate că ne simţeam vinovaţi, într-un fel straniu, că, în acea seară, spectacolul şi cina se ţineau pentru noi, cei care, de bine de rău, încă mai aveam ce mânca şi acasă, şi nu pentru oamenii din centrele sociale ale Bercenilor, aşa cum se jucase de fiecare dată până atunci. Şi, totuşi, câţi dintre noi nu s-au gândit în acele momente cum ar arăta lumea dacă o astfel de cină ar deveni ceva obişnuit, o cină de toate serile?..." / Alina Vîlcan / Ziarul Metropolis / 18 noiembrie 2015

"... Actorii reuşesc să creeze o legătură cu publicul şi să-l implice în scenariu. La un moment dat uiţi că eşti într-o sală în care se joacă o piesă, te simţi martorul unor confidenţe şi întâmplări la care nu ar fi trebuit să asişti. Este ca şi cum mergi la cineva în vizită, doreşte să-ţi împărtăşească un secret, însă, între timp, vin mai mulţi oameni şi încep să discute alte lucruri..." / Pălărisme.ro / 04 noiembrie 2015



Centrul de Teatru Educaţional Replika reprezintă un spaţiu cultural interdisciplinar, dedicat explorării şi prezentării publice a creaţiilor artistice performative, concepute de artişti activişti într-o strânsă relaţie cu comunitatea. Artiştii şi cetăţenii activi dau replică problemelor comunităţilor.

Centrul REPLIKA îşi propune să devină o platformă de creaţie pedagogică şi artă participativă prin care categorii de public marginalizate să se poată autoreprezenta şi să-şi poată crea arta care le defineşte nevoile şi aşteptările. Credem că accesul la orice manifestare culturală trebuie să fie gratuit, susţinut de întreaga comunitate.  În 2016, Centrul de Teatru Educaţional Replika a obţinut premiul AFCN pentru incluziune socială şi dialog intercultural şi a fost nominalizat la Premiile Radio România Cultural, secţiunea "Proiecte culturale şi festivaluri".


ANA MĂRGINEANU - este un regizor de teatru român care din 2010 face naveta între Bucureşti, New York şi alte oraşe din lume. Printre spectacolele la care a semnat conceptul şi regia se numără: Broken City (New York), Wild Child in The City (New York), Long Distance Affair (Edinburgh, New York, Mexic, Buenos Aires, Bucureşti), Inside (Madrid, Bucureşti), Hotel Project (Mexic, New York) şi serialul teatral Despre România Numai de Bine (Baia Mare, Piatra Neamţ, Târgovişte, Sfântul Gheorghe).

Spectacolele ei au fost prezentate în festivaluri din: New York, Edinburgh, Madrid, Londra, Roma, Liubliana, Mexico, Basel, Dublin, Düsseldorf, Graz, Praga, Sankt Petersburg, Stuttgart, Viena şi majoritatea oraşelor din România.

Spectacolul The Window, produs de PopUP Theatrics în New York şi sprijinit de RCINY, a câştigat 4 premii la New York Innovative Theatre Awards în 2013, incluzând Cea mai Bună Trupă. The Sunshine Play a câştigat premiul Best Play în 2006 - Relationship Drama at London Fringe Awards. Spectacolul 5 Minute Miraculuase în Piatra Neamţ a câştigat Premiul pentru Cel mai Bun Spectacol la Festivalul Comediei Româneşti în 2010. Spectacolul 89, 89... fierbinte după '89 a câştigat 7 premii incluzând Cel mai bun spectacol la festivalul Dramaturgiei Româneşti din Timişoara şi Premiul Juriului la Festivalul de Dramaturgie Contemporană de la Braşov. Spectacolul Deşeuri a câştigat Marele Premiu la Gala Hop în 2003, iar Ana Mărgineanu a fost nominalizată pentru regia aceluiaşi spectacol la Premiile Uniter pentru Debut.

În 2012 Ana Mărgineanu a înfiinţat alături de regizoarea Tamilla Woodard compania de teatru site specific PopUP Theatrics. Împreună au creat de atunci 11 spectacole în colaborare cu peste 100 de artişti din toată lumea.

PECA ŞTEFAN - a urmat cursuri de scris dramatic la New York University şi a fost unul dintre rezidenţii programului internaţional de dramaturgie de la Royal Court Theatre, Londra, în 2005. Este câştigător al primei ediţii dramAcum (2002). Textele lui au fost prezentate în România, Statele Unite, Marea Britanie, Irlanda, Germania, Austria, Brazilia, Elveţia, Franţa, Estonia, Rusia, Bulgaria, Republica Cehă, Polonia, Belarus şi Serbia. Piesele lui au câştigat diferite premii incluzând Premiul pentru Inovaţie la Heidelberg Stuckemarkt (2007) pentru România 21 şi Cea Mai Bună Piesă - Dramă de Relaţie - la London Fringe Report Awards (2006) pentru The Sunshine Play. Piesa 5 minute miraculoase în Piatra Neamţ a primit Irish Embassy Award (2010). Wire and Acrobats (Acrobaţi) a fost selectată la Berliner Stuckemarkt din cadrul Berliner Theatertreffen (2010), o premieră pentru un autor român. În 2011 spectacolul dramAcum pe textele lui Peca Roşia Montană - pe linie fizică şi pe linie politică a fost desemnat Cel Mai Bun Spectacol la Festivalul Dramaturgiei Româneşti de la Timişoara. Spectacolul Târgovişte de jucărie a fost invitat în 2012 la bienala New Plays from Europe de la Wiesbaden. În 2013, Peca Ştefan a fost unul dintre cei 35 dramaturgi europeni comisionaţi să scrie pentru ediţia aniversară a Berliner Theatertreffen Stuckemark.
Peca este membru partener al companiei PopUP Theatrics din New York.

RADU APOSTOL - Regizor de teatru, lector univ. doctor UNATC, co-fondator al Centrului de Teatru Educaţional Replika.

Premiul de Debut al UNITER (2002), acordat pentru regia spec­tacolului Acasă, producţie a Teatrului Ion Creangă şi a Centrului de Educare şi Dezvoltare Profesională "Step by step". A fost un spectacol pilot în cadrul primului proiect de teatru social din România: Acasă, o casă pentru copiii străzii.

Membru fondator al dramAcum, proiect de promovare şi dezvol­tare a dramaturgiei contemporane româneşti. În cadrul activităţilor dramAcum, a coordonat ateliere de dramaturgie, concursuri de dramaturgie, spectacole de teatru documentar. A pus în scenă texte contemporane româneşti semnate de Maria Manolescu, Peca Ştefan, Mihaela Michailov.

În 2005 a fost bursier al CEC ArtsLink şi a beneficiat de un stagiu de pregătire la The Cornerstone Theatre Company, Los Angeles. Cea mai importantă instituţie teatrală care a promovat teatrul comunitar în Statele Unite.

Din 2012 a coordonat alături de Mihaela Michailov, Viorel Cojanu şi Mihaela Rădescu proiecte de teatru educaţional: Ţară, ţară, vrem părinţi!, Copiii migraţiei, turneu de teatru educaţional, Teatrul Drepturilor Copilului. Este co-autor al cărţilor: Familia Offline, spectacol de teatru educaţional, Teatrul Educaţional. Jocuri şi exerciţii., Centrul de Teatru Educaţional Replika.

Spectacole de teatru: Before Breakfast de Eugene O'Neill, Doamnei profesoare, cu dragoste de Ludmila Razumovskaia, Acasă de Ludmila Razumovskaia, Drept ca o linie de Luis Alfaro, Woyzeck de Georg Buchner, Autobahn de Neil LaBute, With a little help from my friends de Maria Manolescu, Re.re.re.re. Hamlet de Maria Manolescu, Ca pe tine însuţi de Maria Manolescu, Roşia Montană - pe linie fizică şi pe linie politică de Peca Ştefan, Familia Offline de Mihaela Michailov, Inside MŢR conceput de PopUP Theatrics, Faţă de drepturi de Mihaela Michailov.

De: Peca Ştefan Regia: Ana Mărgineanu, Radu Apostol Cu: Katia Pascariu, Sabrina Iaşchevici, Sebastian Marina, Viorel Cojanu, Raul Stănulescu (vioară)

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus