Dacă LiterNet împlineşte pe 1 noiembrie 4 ani de existenţă, Radio-ul public împlineşte 77 în aceiaşi zi ca un bunic (sau străbunic) ce se respectă. Dat fiind că în această perioadă colegii noştri de la Radio România Cultural se pregătesc să lanseze o nouă grilă de program (care va intra din 31 octombrie), vă oferim aici câteva date despre noutăţile sezonului, primite de la directorul postului, Oltea Şerban-Pârâu, muzicolog şi critic muzical cu o consistentă experienţă în presa românească, începând cu radioul şi presa scrisă şi încheind cu televiziunea şi presa culturală on line, unul dintre colaboratorii cei mai vechi ai LiterNet.
Unicitatea postului Radio România Cultural reprezintă o provocare, în primul rând pentru că este vorba despre un post public şi un post cultural. Chiar dacă domeniile pe care le abordează au în mod firesc o adresabilitate mai restrânsă, eu sunt convinsă că Radio România Cultural trebuie să se gândească şi la publicul larg, nerezervându-se numai elitelor.
Personal, cred că lamentările privind faptul că lumea nu mai vine la concerte, nu mai citeşte sau nu mai intră în sala de spectacol sau că Radio România Cultural are o audienţă prea mică, ar trebui înlocuite cu o stare reală de căutare de soluţii şi din partea celor care produc cultura. Se poate presupune că, dacă lumea nu vine către cultură, deşi ştie ce este aceasta şi la ce foloseşte, probabil că există o problemă de relevanţă a actului cultural pentru potenţialul său receptor. Recent, constatam că Festivalul "Enescu" a găsit soluţia de a fi relevant pentru publicul anului 2005, prin valoarea ofertei şi prin relativa accesibilitate a acesteia, prin selecţia repertorială şi prin capetele de afiş, prin mediatizarea puternică.
Revenind la Radio România Cultural, din 31 octombrie, de când este lansată noua grilă, încercăm să aducem un aer de primăvară, un aer proaspăt în această toamnă târzie, cu o manieră mai dinamică de a aborda informaţia şi comentariul cultural, în special în prime-time. Radio România Cultural îşi aşteaptă ascultătorii din întreaga ţară (pentru că are şansa de a fi una dintre cele două reţele naţionale ale Radiodifuziunii publice) cu noi tentaţii culturale: de la ora 9 - Oaza de muzică şi Sorina Goia, de la 10 - Texte şi pretexte cu Valentin Protopopescu şi Răzvan Dolea, de la 11 - Ştiinţa în cuvinte potrivite cu Corina Negrea şi Dan Manolache şi, în sfârşit, de la 12 - Cvintet regizoral cu Attila Vizauer şi invitaţii săi. În plus, propunem o formulă muzicală nouă - pop, jazz, clasic -, asigurată de Corina Rădoi şi Cristian Marica, un sound care, cu siguranţă, va cuceri şi un public nou. Am acţionat şi în sensul identificării unui voice-over unic - deocamdată pentru acest tronson orar - bucurându-ne de acceptul marelui actor Victor Rebengiuc de a-şi asocia glasul cu Radio România Cultural.
Sunt convinsă că există o categorie de ascultători de radio care nu sunt mulţumiţi de ceea ce au la dispoziţie acum în FM - deşi oferta este, cel puţin numeric, extrem de bogată - şi care ar asculta cu plăcere informaţii din domeniul culturii, cu condiţia ca ele să fie "împachetate" în stilul anului 2005. Fiecare dintre moderatorii acestor noi emisiuni despre care am vorbit va apărea zilnic pe post, va avea numeroşi invitaţi venind din toate zonele culturii şi va propune publicului o manieră mai relaxată de a privi această atât de puţin cunoscută parte a vieţii noastre de zi cu zi. Iar eu sper să genereze un anumit tip de dependenţă... pentru că este vorba despre voci excepţionale, despre temperamente interesante, cu autentic potenţial de vedetă, în sensul bun al cuvântului. De ce nu am aborda într-o cheie ludică şi cultura? De ce nu am avea curajul de a le demonstra şi într-o manieră radiofonică ascultătorilor de radio din zilele noastre că, atunci când vorbeşti despre cultură, poţi avea o voce senină, poţi glumi, poţi comunica într-adevăr cu ascultătorul, fără a încerca să-l priveşti «de la catedră»? Aşa cum o fac în diferite contexte puţinele vedete culturale ale televiziunilor.
Alte noutăţi în programul Radio România Cultural ce începe din 31 octombrie privesc ştirile, deoarece se vor difuza principalele Radiojurnale produse de Societatea Română de Radiodifuziune la orele 7, 13, 18 şi 22, amatorul de cultură având şansa de a-şi satisface şi setea de ştiri, fără a schimba postul. Spectacolele serii vor invita publicul Radio România Cultural să asculte începând cu ora 19 teatru radiofonic - joi şi duminică -, Jazz pe româneşte cu Florian Lungu în fiecare luni, concertele formaţiilor muzicale radio miercuri şi vineri, operă sâmbătă seara, iar marţi Studioul de poezie în alternanţă cu superbe biografii şi memorii scenarizate de redacţia teatru. Pentru că eu cred că apropierea de cultură trebuie făcută de timpuriu, am coborât limita de vârstă a publicului ţintă până la ascultătorii Poveştii de seară, programată de luni până vineri, înainte de ora 18 şi ai Teatrului naţional radiofonic pentru copii sau ai emisiunii Mituri, legende, poveşti, de sâmbătă, de la ora 9 dimineaţa.
Iubitorii tradiţiei Radio România Cultural (post care există sub această titulatură din 1996, dar continuă orientarea fostului Program doi al Radiodifuziunii), vor redescoperi majoritatea emisiunilor de marcă ale postului în programul după-amiezii sau la sfârşit de săptămână. Poezia românească, Poezia universală, Revista literară radio - o emisiune înfiinţată în 1939 de Vasile Voiculescu, programele de muzică clasică şi multe altele îşi găsesc în continuare locul pe frecvenţele Radio România Cultural din toată ţara, săptămână de săptămână. De asemenea, transmisiunile în direct tradiţionale, cum este Liturghia de duminică, sunt convinsă că îşi vor găsi întotdeauna locul la Radio România Cultural.
Cred că stârnirea curiozităţii, lărgirea spaţiului acordat "poveştilor", în detrimentul "cursurilor" ar fi soluţia creşterii atractivităţii acestui program şi pentru alte categorii de public, ca şi pentru un număr mai mare de ascultători din categoria de public vizată până acum.
Dacă vom încerca să coborâm din turnul de fildeş şi să atragem ce se mai poate atrage către bun gust, cultură şi valoare, probabil că ne va plăcea tot mai mult lumea în care vor trăi copiii noştri. Dacă vom continua să ne lamentăm pe tema dispariţiei lente a culturii (fie ea românească sau universală) e foarte posibil să contribuim noi înşine la aceasta.
Notă: Activitatea publicistică a Oltei Şerban-Pârâu se traduce în circa 1700 de articole publicate în presa scrisă, majoritatea pe teme muzicale, în sute de emisiuni şi programe de radio şi în numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi articolelor privind compozitorii români Larousse - Dicţionar de mari muzicieni - şi responsabilă cu secţiunea muzicală a Micului dicţionar enciclopedic şi a Dicţionarului enciclopedic. O fişă completă ar cuprinde şi o intensă activitate de consilier muzical, artistic şi de presă, coordonarea redacţională a unor publicaţii muzicale (Clasic CD, Orfeu), participări în jurii ale unor importante concursuri muzicale naţionale şi internaţionale. Absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, secţia muzicologie, actualmente este doctorand în muzicologie, membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, a Uniunii Criticilor Muzicali "Mihail Jora" şi a Asociaţiei Române a Femeilor în Artă.
A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru originalitatea profilului radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002.
A condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Din iunie 2005 este directorul postului Radio România Cultural.