aprilie 2003
WOODY ALLEN
HELEN HUNT
DAN AYKROYD
ELIZABETH BERKLEY
CHARLIZE THERON

REGIA şi SCENARIUL: WOODY ALLEN

SINOPSIS

CW Briggs, cel mai celebru detectiv pentru depistarea fraudelor în domeniul asigurărilor din New York-ul anilor '40 – sau cel puţin aşa susţine el în faţa noului consultant al companiei, Betty Ann Fitzgerald (Helen Hunt) - se laudă că poate descoperi orice înşelăciune intrând în mintea hoţului, dar acum, datorită puterilor hipnotice ale Scorpionului de Jad, mintea hoţului pune stapânire pe Briggs.

DESPRE PRODUCŢIE

Filmul lui Woody Allen se întoarce la anii 40’ pentru a prezenta publicului o idee la care visează de ceva vreme: moda hipnozei care a părut sa-i vrăjească pe mulţi din Epoca Jazz-ului şi chiar din zilele noastre. "Woody spune mereu ca are mai multe idei decât timp să le pună în practică", remarcă producatorul Letty Aronson. "Ca multe din filmele sale, Blestemul scorpionului de jad este un film de epocă, dar ca şi alte producţii despre anii '30 – '40, temele sale sunt foarte actuale, motiv pentru care prinde foarte bine la publicul din ziua de azi".

"Este o idee pe care voiam să o ecranizez de mai multă vreme", spune Woody. "Nu am fost niciodată hipnotizat, şi nu a existat un motiv special pentru a face filmul; a fost pur şi simplu o idee amuzantă iar restul pleacă de la asta." Rezultatul este o poveste despre dorinţe refuzate, atât romantice cât şi ilegale. Este însă adevărat că nici o putere de sugestie nu ne poate duce să facem ceva ce nu dorim cu adevărat să facem, în special când e vorba de dragoste? Asta se vede cel mai bine în felul în care este ilustrat rolul femeii în universul masculin din anii '40 când personajele principale lasă la o parte măştile şi-şi arată adevărata faţă.

"Elizabeth Berkeley este personajul clasic al anilor '40, spune Allen. "Este secretara sexy, prototipul filmelor din acea epocă. După câte s-ar părea, personajul lui Helen Hunt, Betty Ann Fitzgerald, este femeia mai puternică." Dar numai la prima vedere. In ciuda ţinutei de ghiaţă, "Fitz", cum i se mai spune, are o legătură clandestină cu şeful săul, Dl. Magruder, o chestiune periculoasă la aceea vreme ca şi acum. Acestă dualitate a personajului i-a plăcut cel mai mult lui Hunt. "Dragostea pentru el este cea mai mare slabiciune" spune Hunt. "Fitz are o mare slabiciune când vine vorba de bărbaţi şi dragoste, ca multe alte femei. Pe cât se impune bărbaţilor în viaţa profesională, pe atât nu o poate face în particular. Acesta este exact lucrul fascinant la personajul sau – în ciuda puterii şi sexualităţii sale, în realitate este un dezastru. Nu e nici pe departe atât de stapână pe sine pe cât pare".

La polul opus: Jill. "Este secretara pe care o doresc toţi bărbaţii, dar care pleacă mereu singură acasă", spune Elizabeth Berkeley, care joacă rolul fetei gen "prinde-o şi ciupeşte-o". Iubeşte flirtul şi toate mişculaţiile de la birou. Insă Jill ştie să-şi joace cărţile, mizând pe senzualitatea sa, ceea ce Fitz nu reuşeşte. "Se vede asta în scena în care Jill ia masa cu Briggs şi cu alţi şefi. Deşi flirtează timid cu CW, ştie unde să se oprească şi când să plece acasă.
Celebrity, şi aş lucra mereu cu el", spune Theron. "Felul în care scrie, dialogurile, sunt diferite faţă de oricare altele...cel puţin, eu aşa le văd. Deşi este un film de epocă, personajele au multe elemente moderne. Si-mi dă rolurile acestea fabuloase, minunate, ca Laura Kensington. Am iubit personajul acesta...şi mai ales rochiile ei!, dar, adaugă ea bosumflându-se, nu mi-au rămas mie!". Theron îşi aduce aminte când i-a spus Woody despre rol şi felul în care suna absolut irezistibil. "Prima oara când mi-a vorbit despre rol, mi-a spus: "Dacă aş face acest film în anii '40, i l-aş da lui Lauren Bacall. Te interesează?" Cine nu şi-ar dori să fie Lauren Bacall?

Aaronson spune că una dintre cele mai mari calităţi ale lui Allen este felul în care ştie care sunt actorii perfecţi pentru rolurile sale. "E călăuzit doar de viziunea sa şi ştie exact ceea ce caută." Lucrând pentru prima oară cu Woody Allen, Helen Hunt a fost încântată: "Orice actor îşi doreşte să joace cu un regizor care sa-i intuiască preferinţele şi să fie pasionat de munca lui." Pentru a-şi pregăti rolurile, Helen Hunt şi Elizabeth Berkeley au vizionat filme clasice din anii '40 – Double Indemnity şi His Girl Friday, care au fost izvor de inspiraţie pentru stilul epocii.

Bărbaţii din rolurile principale sunt foşti elevi de-ai lui Allen din filmele anterioare, cu excepţia lui Dan Aykroyd, care joacă rolul şefului şi amantului ilegal al lui Betty Ann Fitzgerald. Deşi drumurile li s-au intersectat de mai multe ori de-a lungul anilor, cei doi nu au avut nicioadată ocazia sa lucreze împreună, deşi, spun repede amândoi, interesul nu a lipsit. "Am fost un mare fan de-al său de la Saturday Night Live, dar nu am găsit rolul potrivit până acum", spune Allen. Aykroyd spune însă că aşteptarea a meritat "Imi place că joc un escroc din anii 40’. Cred că Magruder o iubeşte pe Betty Ann, dar nu are curaj să o recunoască. Când ea îi cere mai mult, e mai uşor s-o părăsească decât să facă faţă scandalului." În ceea ce priveşte colaborarea cu Allen, actorul spune: "Cine în acestă industrie nu şi-ar dori să joace cu Woody?".

Întrebarea este retorică pentru cei trei actori care au mai lucrat cu Allen: Brian Markinson, Wallance Shawn, David Odgen Stiers. Blestemul Scorpionului de Jad este a cincea colaborare a lui Stiers cu Allen, însă, glumeşte actorul, "habar n-am de ce tot apelează la mine." Stiers, cu vocea sa groasă si familiară, era perfect pentru rolul luiVoltan, specialistul în hipnoză prieten cu hoţul. Allen mai spune "Îmi plac anumite perioade. Anii '20,'30, '40 erau vremuri interesante în New York. Era epoca gangesterilor şi a jucătorilor de cărţi – muzica era extraordinară, la fel şi hainele...Sunt vremuri care mă atrag." Un element din trecut care este prezent în toate filmele lui Woody Allen este muzica, tipică Epocii Jazz. "Allen iubeşte muzica. Este muza sa. Are nişte cunoştinte uluitoare despre muzica din acea vreme", spune Santo Loquasto, colaboratorul de-o viaţă a lui Allen. "Costumele, ca şi muzica, au rolul de a susţine povestea" spune Allen.

Filmografie Woody Allen (regizor, scenarist,actor)

What’s New Pussy Cat? What’s Up, Tiger Lily? Casino Royale, Take The Money And Run, Bananas, Everything You Always Wanted To Know About Sex And Were Afraid To Ask, Play It Again Sam, Sleeper, Love And Death, The Front, Annie Hall, Interior, Manhattan, Stardust Memories, A Midsummer Night’s Comedy, Zelig, Broadway Danny Rose, The Purple Rose Of Cairo, Hannah And Her Sisters, Radio Days, September, New York Stories, Another Women, Alice, Scenes From Mall, Shadows And Fog, Husbands And Wives, Manhattan Murder Mystery, Bullets Over Broadway, Don’t Drink The Water, The Sunshine Boys, Everyone Says I Love You, Deconstructing Hery, Celebrity, Antz, The Imposters, Company Man, Sweet And Lowdown, Picking Up The Pieces, Small Time Crooks, The Curse Of The Jade Scorpio.

Nominalizat la premiul Oscar de 6 ori la categoria CEL MAI BUN REGIZOR, pe care îl câştigă pentru filmul Annie Hall.
Nominalizat la premiul Oscar de 13 ori la categoria CEL MAI BUN SCENARIU ADAPTAT, pe care îl câştigă pentru filmul Annie Hall, Hannah and her Sisters.
Nominalizat la premiul Oscar la categoria CEL MAI BUN ACTOR şi CEL MAI BUN FILM pe care le câştigă pentru filmul Annie Hall.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus