octombrie 2018
Despre sexul femeii - un câmp de luptă în războiul din Bosnia
Înainte de manifestările prilejuite în luna octombrie 2018 de aniversarea celor 70 de ani de teatru la Turda, directorul instituţiei, actorul Cătălin Grigoraş, a programat două reprezentaţii cu spectacolul Despre sexul femeii - câmp de luptă în războiul din Bosnia, realizat la Teatrul Dramatic "I.D. Sîrbu" din Petroşani de două turdence: Muriel Manea-Jakab (regie) şi Eliza Labancz (scenografie).

Textul piesei în două personaje al lui Matei Vişniec (disponibil gratuit în versiunea publicată de LiterNet aici) te introduce ex abrupto, după cum numeşte explicit titlul, în problematica răscolitoare a ororilor războiului din spaţiul ex-iugoslav. Istoria recentă e una din temele majore din creaţia dramaturgului. Un pat de spital, o asistentă în halat alb şi o pacientă îmbrăcată neglijent care se zvârcoleşte în pat. Un salon din sanatoriul de recuperare psihică a victimelor războiului, situat undeva, în Germania, la graniţa cu Elveţia, pe malul lacului Constanţa. Pereţi de un alb murdar, în mijloc oglinda-martor, necruţător simbol al redării adevărurilor crude mărturisite până la capăt în faţa ei.

Asistenta Kate, venită din America, îşi exercită profesia printre victimele războiului, "ajutată" de sticluţa de alcool purtată în buzunarul halatului. În rolul asistentei Kate, Bianca Holobuţ (dolofanul Puck din Visul unei nopţi de vară montat la Turda) acţionează precis, la început rece, apoi tot mai ataşată de soarta victimei care poartă în pântece fătul rezultat în urma violului. Duioasă şi gravă în glasu-i cu rezonanţe de tragediană, Irina Bodea-Radu îşi construieşte personajul Dora cu sensibilitate şi empatie. Apropierea dintre ele dă glas mărturisirilor care au în vedere profilul bărbatului balcanic, imaginea gropilor comune cu cadavre, schiţe sintetice despre etniile ce populează zona, ura împotriva celuilalt, numai pentru că e altfel, toate intercalate cu pasaje lirice de o mare subtilitate metaforică, unde virtuţile poetice ale lui Vişniec sunt mai mult decât evidente. Dacă asistenta Kate are asupra sa un blocnotes unde notează observaţiile în legătură cu pacienta sa, bosniaca Dora ciupeşte din când în când coarda unei viori ce sună sinistru. Efecte audio ce întreţin stranietatea şi eliberarea de traumă sunt: un hârâit surd şi îndepărtate bătăi de toacă. O abatere de la liniaritatea discursului marchează ieşirea nervoasă a Dorei accentuată prin dărâmarea zidului. Drama Dorei este drama tuturor femeilor violate în timpul războaielor din dorinţa de răzbunare pe adversar. Cine va fi tatăl copilului Dorei? Războiul.

Piesa lui Vişniec Despre sexul femeii - câmp de luptă în războiul din Bosnia are un impact puternic asupra spectatorului, poate la fel de cutremurător ca romanul scris de Carla Uson Fiica Estului despre "măcelarul din Balcani" - bosniacul Ratko Mladici, pornit să facă epurare etnică. Câtă oroare pe acest câmp de luptă!
De: Matei Vişniec Regia: Muriel Manea-Jakab Cu: Bianca Holobuţ, Irina Bodea-Radu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus