Duminică, 16 decembrie 2018, de la ora 19.00, Sala Mare, Teatrul Dramatic "Ion D. Sîrbu", Petroşani
Audiţia.ro de Călin Ciubotari (şi una-două idei de Alexandr Galin)
Regie: Antonella Cornici
Scenografia: Alina Dincă Puşcaşu
Cu: Irina Bodea-Radu, Oana Liciu-Gogu, Oana Crişan, Amelia Toaxen, Corina Vişinescu, Mihai Alexandru, Laurenţiu Vlad, Mihai Sima, Radu Tudosie, Daniel Cergă
Din trista realitate românească îşi extrage subiectul comedia amară Audiţia.ro pornind de la un text de Călin Ciubotari (şi una-două idei de Alexandr Galin), în regia Antonellei Cornici, care a încheiat micro-stagiunea de prezentare a succeselor anului 2018 de la Teatrul Dramatic "Ion D. Sîrbu", Petroşani.
Participantele la un casting pentru un loc de muncă în Italia se confesează una alteia într-o tiradă de vexaţiuni acide, înainte de a fi angajate, etalându-şi formele şi ambiţiile de îmbogăţire. Ele sunt umilite de un selecţioner grosolan în vorbă şi purtări, un oarecare ranchiunos Aurel, interpretat în registru bădărănesc, sec, dispreţuitor de Mihai Alexandru, pliat bărbăteşte pe rol. Nu mai puţin mitocan e italianul pe care-l serveşte slugarnic, un infatuat Antonio, conturat ca flegmatic reprezentant al sexului tare de Laurenţiu Vlad.
Dar femeile-concurente susţin magia spectacolului prin cele cinci roluri ce au fost încredinţate celor mai active actriţe ale teatrului. Decorul discret reliefat de Alina Dincă Puşcaşu aduce în scenă o atmosferă de lupanar vetust. Pe planşeul cu aspect de cabaret, cu midinete în desuuri mătăsoase, apare Doina, o femeie rătăcită, venită din altă lume, interpretată de Irina Bodea-Radu. După remarcabila prestaţie din Sexul femeii - câmp de luptă în războiul din Serbia, Irina Bodea-Radu creionează cu sensibilitate în Audiţia.ro profilul unei profesoare care vrea să câştige bani pentru tratamentul soţului ei bolnav de cancer. Ironizată de celelalte participante la casting, ea face figură aparte, ceea ce îi îngreunează intrarea în rândul fericitelor, dar jocul actriţei e unitar, perseverent şi convingător până la sfârşit. Oana Liciu-Gogu în Veta, mama sturlubaticei Caty, dezvoltă apucături de matroană avant la lettre, coordonând activitatea "fetelor". Corinei Vişinescu rolul Caty îi vine mănuşă. Ea dinamizează mult acţiunea căzută într-un con de posomoreală / lâncezeală déjà vu. Vulgaritatea extravertită a Tatianei este remodelată de Oana Crişan în comprehensibile mărturisiri. Trădările care au traumatizat-o pe Olga nu i-au diminuat demnitatea şi ţinuta morală. În fine, Amelia Toaxen conferă personajului eleganţă şi prestanţă.
Numerele de scenă pregătite de concurente pentru a-l impresiona pe italian sunt antrenante în ansamblu, jocul de lumini de asemenea.
Înaintea epilogului propriu-zis năvălesc pe scenă soţii femeilor, în secvenţionate apariţii redundante. Daniel Cergă e sfrijitul Petronel, soţul bolnav al profesoarei. Mihai Sima, cu vorba răspicată, aduce o undă de comic brut întruchipându-l pe Vasile, "minerul recent disponibilizat", iar Radu Tudosie, sigur pe sine, schiţează profilul unui fante distins şi îngâmfat.
Ce devin "fetele" promovate la casting aflăm din epilog, adică atunci când ele apar ca dansatoare într-un local de lux din Occident, cu peruci mov, uniformizate, robotizate, transformate în obiecte sexuale fără viaţă personală. Destinele lor le putem citi pe un ecran, inserate în statistici tulburătoare privind soarta româncelor ce ajung să muncească în Vestul orbitor. Dacă derularea textului din final s-ar fi făcut mai lent, impactul asupra spectatorilor ar fi fost cel scontat. Oricum, accentele dramatice ale piesei pun pe gânduri asistenţa. Asta e şi miza spectacolului.