Cerere în căsătorie. O piesă scurtă. Un act. O farsă, se spune.
Unul dintre textele de tinereţe ale lui Cehov. Cunoscut şi sub numele Poiana Boilor. Unul dintre cele mai jucate. Mai ales, în şcolile de teatru. De pildă, la UNATC.
Cum ar fi, de un exemplu, la Gala Absolvenţilor UNATC 2019-Master. În sala din Centrul Istoric a Teatrului Mic. Într-o seară ultra-ploioasă de mai.
Trei personaje. Textul vorbeşte de o jună, un aproape-tânăr-după-canoanele-epocii pretendent şi tatăl fetei. În versiunea profesorului Radu Gabriel, tatăl devine mama (Anca Munteanu) care, în ziua vizitei pretendentului, zugrăveşte casa (scenografie: Maria Alexandra Ivan).
Fiica (Alexa Tofan) ajută şi, în plus, pregăteşte o mâncărică de mazăre din care, mai târziu, îl va servi pe el, pe Stepan Stepanovici (Gabriel Vătavu). Porţia de mazăre va fi aşezată pe o faţă de masă alb-roşie care, iniţial, i-a servit frumoasei tinere drept batic.
Nici căciula cu urechi a lui Stepan nu va servi exclusiv scopului pentru care a fost concepută. La momentul izbucnirii primului dintre scandaluri, ea va deveni pradă de război şi va fi tratată ca atare.
Înşiruirea de gaguri, privilegiată de coordonatorul spectacolului în dauna comediei de moravuri, le oferă celor trei viitori actori şansa prim-plan-ului stârnitor de râsete. Scurtele monoloage sunt gândite pentru a amplifica raţia de haz. Publicul reacţionează generos, uneori înduioşător de generos.
Ritmul e convingător, cele 45 de minute trec repede şi plăcut. Emoţia examenului (vorbim, totuşi, de o Gală a Absolvenţilor UNATC - Master, echivalentă cu o teză de dizertaţie) se simte, totuşi. Asimilarea spectacolului în programul Teatrului Mic (co-producător) va avea cu siguranţă darul să risipească tracul, să extindă duratele, să îngăduie aşezarea deplină în rol.
Prezentul încurajează, dar nu garantează. Viitorul rămâne, aşa cum îi şade bine, în ceaţă.