Cum vă sună titlul? Straniu, nu? Ireverenţios? Provocator? Poate că e câte puţin din toate acestea, nimic de zis. Dar, în primul rând, e o încercare a scriitoarei basarabene Nicoleta Esinencu de a demonta unul dintre stereotipurile adânc înrădăcinate în imaginarul civilizaţiei creştine de la începuturi şi până în prezent: primatul bărbatului în faţa femeii pe motive religioase.
Evanghelia după Maria, spectacolul pe textul Nicoletei Esinencu co-produs de Theater Rampe (Stuttgart) şi de Teatru-Spălătorie (Chişinău) şi jucat săptămâna trecută (20-21 noiembrie 2019) la Centrul Educaţional Replika, revizitează câteva dintre textele biblice, propunând o lectură în care genurile sunt inversate. Fiul devine Fiică, bărbatul datorează ascultare femeii, raportarea la divinitatea supremă se face la feminin.
Printre pasajele rescrise ale mitologiei creştine, cei doi actori (excelenta Doriana Talmazan şi Kira Semionov) întruchipează destine feminine contemporane. Femei care refuză maternitatea atrăgându-şi astfel oprobriul public, femei care asumă cu asupra de măsură maternitatea, muncind până la epuizare pentru a creşte copiii abandonaţi sau ignoraţi de tată, femei supuse abuzului fizic şi / sau psihic în familie şi în afara ei, etc.
Este Biblia sursa machismului din societăţile înconjurătoare? Este împotriva spiritului Bibliei încercarea de a demonta falsa supremaţie masculină, propunând firescul echilibrului între oameni, fără discriminare de gen sau de alt fel? Abuzurile de tot felul la adresa femeilor au drept sursă princeps cartea-princeps şi / sau interpretarea ei vicioasă?
Acestea câteva dintre întrebările născute de un spectacol plin de vitalitate, montat din texte scurte, excelent subliniate de un univers vizual (becuri atârnând din tavan, beneficiind de filamente cu rezistenţă variabilă, ce poate fi lesne manevrată de la pupitrul tehnic pentru a completa / contrapuncta discursul actorilor) şi sonor ce are rolul de a include spectatorii în poveste, poveşti, interogaţii.
E de presupus ca, pe măsură ce locul reprezentaţiilor se mută de la Chişinău, la Bucureşti, la Stuttgart şi tot mai la Vest, parte din relevanţa situaţiilor ce dau seamă despre condiţia femeii contemporane să îşi piardă din relevanţă. E de constatat că, odată cu creşterea nivelului de trai, moravurile încep să-şi piardă atributele sexiste, născând speranţa unui viitor trăit în normalitate. Drumul e însă lung şi, pentru zecile, poate sutele de milioane de oameni trăind încă în sărăcie în Europa (pentru a lua doar acest exemplu), e posibil ca finalul lui fericit să nu fie atins niciodată.
Theater Rampe (Stuttgart) & Teatru-Spălătorie (Chişinău)
Evanghelia după Maria
Text: Nicoleta Esinencu
Un spectacol de: Nora Dorogan, Nicoleta Esinencu, Doriana Talmazan, Kira Semionov
Spectacol produs cu susţinerea Szenenwechsel, un program al Fundaţiei Robert Bosch.