Regizorul Robert Wise, secundat de scenaristul Ernest Lehman (ambii deja celebri graţie musicalului West Side Story / Poveste din cartierul de vest, 1961), a filmat în Austria, împreună cu întreaga echipă a filmului, povestea călugăriţei Maria (Julie Andrews). Ea părăseşte mănăstirea pentru a ajunge guvernanta celor şapte copii ai căpitanului Georg von Trapp (Cristopher Plummer). Copiii sunt cuceriţi de căldura şi nonconformistul Mariei, care sfidează regulile cazone ale conacului şi îi învaţă să cânte şi să danseze. În ciuda diferenţelor sociale şi a intrigilor baronesei Elsa von Schraeder (Eleanor Parker), pe care căpitanul urma să o ia de soţie, Maria şi Georg se îndrăgostesc unul de celălalt şi se căsătoresc. Dar Austria e ocupată de Germania nazistă, von Trapp primeşte o telegrama de mobilizare, iar scena festivalului muzical din Salzburg devine rampa de lansare a întregii familii, care, printr-o manevră abilă, fuge în Elveţia, traversând Alpii.
Construit ca un romance, cu elemente de suspans şi cu exterioarele filmate în întregime în decorul natural încântător al împrejurimilor oraşului Salzburg, The Sound of Music / Sunetul muzicii o are în prim-plan pe actriţa Julie Andrews, care joacă şi cântă cu naturaleţe. Mai mult, istoria din film e reală, relatând întâmplările cântăreţilor din familia Trapp.
Intercalarea melodiilor în economia filmului nu este întâmplătoare. Fie că ajută la conturarea sentimentelor personajelor (căpitanul cântând la chitară "Edelweiss", secundat de fiica lui mai mare), fie că "rezolvă" tensiunea (Maria liniştind copiii speriaţi de furtună în timp ce interpretează My Favorite Things), muzica amplifică intriga, suprapunându-se perfect pe construcţia narativă a secvenţelor.
Intervenţiile muzicale induc spectatorului o stare de reverie şi punctează dramaturgic stilistica genului. Primul cadru din film funcţionează ca o "declaraţie-manifest" pentru desfăşurarea secvenţelor ulterioare. Camera de filmat realizează o panoramă a peisajului alpin austriac, ca o imagine de carte poştală din care "se desprinde" interpreta principală, cântând refrenul-simbol al întregului film: "The hills are alive with the sound of music (...) the hills fill my heart with the sound of music" / "Dealurile trăiesc cu sunetul muzicii (...) îmi umplu inima cu sunetul muzicii", traducerea mea). Povestea începe prin versuri simple şi scurte, mai întâi fredonate, apoi interpretate de Maria. Viaţa personajelor din The Sound of Music / Sunetul muzicii apare stilizată, iar relaţia între muzică şi intrigă se echilibrează perfect.
Cinefilul neatras de genul muzical se va regăsi cu certitudine în zâmbetul larg al lui Julie Andrews sau în viziunea optimistă propusă de regizorul Robert Wise.
The Sound of Music / Sunetul muzicii e unul din acele titluri, care, revăzute, te cuceresc cu elemente noi, neremarcate la o primă vizionare. E un film fără vârstă.
(Roxana Călinescu, masterand CESI)
The Sound of Music / Sunetul muzicii
SUA / 1965 / 168 min / color / Comedie dramatică, film de familie, film muzical, adaptare după un musical de Howard Lindsay şi Russel Crouse
R: Robert Wise
Cu: Julie Andrews, Christopher Plummer, Eleanor Parker, Richard Haydn, Peggy Wood, Charmian Carr.