Filmul regizat de britanicul David Lean, adaptare a textului omonim, e mai puţin o frescă politico-istorică şi, mai degrabă, o impresionantă poveste de dragoste adulterină, desfăşurată pe fundalul Revoluţiei Ruse din 1917 şi al Războiului Civil, în care doi eroi rămân liantul principal: doctorul şi poetul Iuri Jivago (Omar Sharif) şi iubita lui, Lara Antipova, interpretată de Julie Christie. În jurul lor evoluează celelalte personaje importante: revoluţionarul Paşa Antipova, soţul Larei (Tom Courtenay), seducătorul amoral al Larei, Victor Komarovski (Rod Steiger), soţia lui Jivago, Tonia (Geraldine Chaplin), şi fratele vitreg al doctorului-poet, care e totodată şi narator, generalul Evgraf Jivago (Alec Guiness).
Scenaristul Robert Bolt a introdus un personaj inexistent în carte, dar cu un rol-cheie în film: naratorul-martor. Apariţie deseori neaşteptată, el sintetizează acţiunea (apare la început şi la final), menţine fluxul emoţiei şi concentrează atenţia spectatorului asupra punctului principal: tragedia celor doi îndrăgostiţi, căsătoriţi amândoi, care se regăsesc în Siberia, după o călătorie lungă cu trenul prin Rusia pustiită de război.
Intervenţiile lui Evgraf Jivago sunt episodice, dar corespund unor momente de răscruce ale textului cinematografic. Ajuns într-o poziţie înaltă în Partidul Comunist, el îşi surprinde fratele furând lemne, într-o secvenţă care se petrece la Moscova: "Mi-am spus atunci că e sub demnitatea mea să arestez un om pentru aşa ceva... L-am admirat", se aude vocea povestitorului. Cei doi fraţi se întâlnesc într-o secvenţă ulterioară, pe un drum cu zăpadă trosnind sub paşii lor, când poetul anti-sistem Iuri Jivago îi mărturiseşte admirativ: "Eşti conştiinţa mea politică". Nu există o confruntare directă semnificativă între cei doi: când Iuri trebuie să-şi părăsească casa invadată de bolşevici, Evgraf intervine din nou în favoarea lui, mai întâi discret, apoi direct, cele două personaje negociind cedarea casei într-o discuţie tensionată.
În secvenţa de început, construită ca un prolog, comentatorul din off, Evgraf, îi arată volumul de poezii scris de Iuri Jivago presupusei sale nepoate, încercând să afle dacă fotografia părinţilor ei, Lara şi Iuri, îi spune ceva. Încercarea de a afla dacă partenera sa de dialog este cu adevărat tânăra Tania Komarovskaia (Rita Tushingham) e construită la timpul trecut, ca un fir al memoriei înfăşurat de la finalul către începutul acţiunii. Filmul se încheie rotund, cu acelaşi truc cinematografic, un bine montat epilog, în care acelaşi Evgraf îi relatează Toniei, prin intermediul flashbackurilor, despre fatalitatea destinului părinţilor ei. Unitatea poveştii e astfel "împachetată" explicit, odată cu confirmarea identităţii eroinei, ca martor solid al tragediei din film.
Actorul Alec Guiness a fost cu greu convins de regizor să joace în film. Rolul oferit i s-a părut neimportant, cartea lui Pasternak, prea lungă şi imposibil de citit, iar scenariul, o melodramă ieftină.
Dincolo de aparenta simplitate a construcţiei epice, filmul Doctor Zhivago reconstituie credibil aproape jumătate de secol din istoria Rusiei şi reprezintă un manifest antitotalitar. Dacă politicul prevalează şi dezumanizează, lumea va sfârşi în haos şi dictatură. Acesta este mesajul pe care regizorul David Lean reuşeşte să-l transmită.
(Roxana Călinescu este masterand CESI)
Proiecţii la Cinemateca Eforie:
Marţi, 25 februarie 2020, ora 18:00
Sâmbătă, 29 februarie 2020, ora 15:00
Doctor Zhivago / Doctor Jivago
SUA-Italia-Marea Britanie-Liechtenstein / 1965 / 197' / color / s.rom. /
Dramă, film romantic, film de război, adaptare după romanul omonim de Boris Pasternak
Regia: David Lean
Cu: Omar Sharif, Julie Christie, Geraldine Chaplin, Rod Steiger, Tom Courtenay, Alec Guiness, Rita Tushingham