Înainte de izbucnirea nebuniei cu covid-19, la ediţia a IV-a (2019) a programului de rezidenţe Drama 5, concurs derulat la Reactorul clujean sub îndrumarea Alinei Nelega, Sărăţele şi friptură. O serată cu Decebal şi Traian, textul lui Lucian Ţion - publicat la Editura LiterNet, de unde se poate descărca oricând (click aici) - a beneficiat de o montare ca spectacol-lectură cu actorii acestei trupe. Unul dintre ei, Doru Taloş, iniţiatorul locului teatral Reactor de creaţie şi experiment, redutabil ctitor de aşezâmânt cultural, se întreba cum va fi transpus scenariul lui Lucian pe o scenă reală, cu actori maturi, profesionişti. Întrebarea lui avea temei întrucât actorii trupei de la Reactor sunt prea cruzi, impudici de tineri aş spune, pentru un asemenea angajament provocator. Astăzi sunt în măsură să-i răspund că proiectul a prins contur pe scena Teatrului Dramatic "I. D. Sîrbu" din Petroşani, a fost implementat după ieşirea din carantină în vara 2021, urmând pe drumul relaxării să fie programat în cadrul stagiunii care începe în septembrie 2021.
Ei bine, la avanpremiera din 8 august 2021 cu Sărăţele şi friptură. O serată cu Decebal şi Traian (text şi regie Lucian Ţion, asistent de regie Dorin Ceagoreanu) maturitatea de abordare a subiectului şi-a spus cuvântul. Atât din punct de vedere al regiei, cât şi al contribuţiei actorilor. Un spectacol axat mai ales pe jocul actorilor. Cu această ocazie am constatat pe viu cât de mare e diferenţa dintre un spectacol-lectură şi unul jucat efectiv pe scenă. Ca viaţa strangulată de covid în comparaţie cu fireasca vieţuire fără mască pe figură. În perioada extrem pandemică am fost intoxicaţi cu spectacole online sterilizate, lipsite de contactul "infecţios" cu actorii de pe scândura scenei. Aş spune că aproape aceeaşi diferenţă este între un spectacol-lectură şi unul "în carne şi oase". Aceeaşi distanţare faţă de înţelegerea problematicii, aceeaşi ocultare a acţiunii transmisă de fixarea actorului pe scaun. Absenţa desfăşurării vizuale expediază textul pe un teren artificial, abscons. Prin comparaţie înţelegem ce mult înseamnă mişcarea liberă a actorului pe scenă, gesticulaţia, îmbrâncirea, lupta între personaje. Chiar despre o luptă între sensibilităţi rănite e vorba în piesa lui Lucian Ţion. O confruntare dură, o luptă încrâncenată pentru conturarea identităţii individuale a fiecăruia în contextul unei întâlniri obişnuite.

Textul dă largi posibilităţi celor patru interpreţi să-şi pună în evidenţă abilităţile actoriceşti. Fiecare creează portrete în mişcare de o consistenţă remarcabilă. Radu Tudosie face figură de liber cugetător prins în capcana propriilor elucubraţii, reliefând un Liberius manfişist, arogant, plin de sine. Jocul lui denotă o stăpânire deplină a caracterului versatil configurat de personaj. Viktor Hegedüs îi ţine isonul în răbufnirile furioase ale lui Costa, tip uşor grobian, de o robusteţe a gândirii mereu ironizată de Liberius. Ceva din tipologia personajelor aminteşte de "tinerii furioşi" ai anilor `60. Corina Vişinescu în Mia este o gazdă atentă, aferată, se arată docilă, nevinovată, dar ascunde adulterul şi e total nepregătită să înfrunte "prietenia" soţului cu extrem de colţurosul Liberius. Antonia interpretată de Marina Munteanu cochetează cu statutul de femeie uşoară pentru a ţine piept situaţiei create. Vinovăţiile asumate sunt deturnate în surprize comice.
După toate cele spuse, dialogul nu mai poate continua. Istoria a fost terfelită, "etnogeneza" compromisă, vinul s-a vărsat pe masă, în confruntarea fizică o sticlă cu whisky s-a rostogolit pe parchet, sărăţelele au ajuns pe jos, friptura nu mai vine şi nu va mai veni, totul s-a destrămat sub apăsarea grea a dezvăluirilor. Subiectul vizează o fundătură, un impas, un colaps al sentimentelor, un abis al stărilor de graţie. Sau "un nou început".
(foto: Klu Photography)