octombrie 2021
20k leghe sub mari
Se dovedeşte, iată, că pasiunea creativă a colectivului de la Magic Puppet nu poate fi obstrucţionată de recrudescenţa pandemică a toamnei, intrată ameninţător pe linie dreaptă. Desigur, respectând restricţiile impuse, tinerii artişti pregătesc de zor premieră după premieră, cu abnegaţia, elanul, perseverenţa şi inconştienţa (până la urmă) specifice vârstei.

 Cel mai recent product teatral este 20k leghe sub mări, un drăgălaş joc tematic pornind de la romanul lui Jules Verne 20000 de leghe sub mări, după cum lesne se poate deduce din titlul ortografiat englezeşte de autoarea scenariului, apreciata dramaturgă Alexandra Felseghi.

Ceea ce la început pare a fi o invitaţie la lectură pentru adolescenţii momiţi cu aventuri năstruşnice aduce mai mult cu un riscant, dar inteligent periplu intertextual cu eroii cărţii. Alexandra Felseghi creionează profilul tipologic al personajelor, simplifică, scurtează acţiunea după necesităţile spectacolului, apoi se lasă vrăjită de interacţiunea dintre ele, fabulând, modificând atât cât îi permite conjunctura extrapolării în ludic spre a nu afecta prea mult conţinutul narativ cunoscut. Căpitanul Nemo, ursuz şi misogin, interpretat impecabil de Florin Suciu, este sedus de tânăra prizonieră luată pe submarin, variantă feminină a asistentului Conseil, căci autoarea scenariului modifică sexul tandemului Aronnax-Conseil pentru a introduce puţină variaţie şi parfum exotic poveştii. Astfel că Andreea Ajtai şi Oana Nemeş, după incipitul în travesti (foarte reuşit) se transformă în două exploratoare ale mediului acvatic de pe Nautilus, submarinul căpitanului Nemo, unde sunt captive.

De fapt, întregul spectacol e conceput ca interacţiune între celebrul Jules Verne în carne şi oase de actor şi personajele sale. Suntem în atelierul de creaţie al scriitorului (tot Florin Suciu), unde acesta se angajează în lungi discuţii contradictorii cu editorul său (Silviu Ruşti). Din aceste controverse se naşte ficţiunea (utopică pentru secolul XIX), inclusiv transformarea faimosului naturalist francez Aronnex şi a slujitorului său Conseil în femei. O divagaţie amuzantă. Regia semnată de Adina Lazăr merge foarte aproape de fondul scenariului. Spectatorii sunt părtaşi la aventura personajelor întrucât sunt preluaţi încă de la intrare în nava plăsmuitorului de poveşti. Prima surpriză are loc în hol: printre cărţi şi peste cărţi, deasupra lor, pe tejgheaua din dreptul rafturilor, se desfăşoară scena discuţiilor dintre Scriitor şi Editor. Apoi suntem invitaţi în partea laterală a scenei pentru scena următoare: pe fregata americană "Abraham Lincoln" facem cunoştinţă cu vânătorul de balene Ned Land, canadian dur şi tenace cu harponul în mână (Dragoş Lupău), profesorul Aronnex şi însoţitorul lui, Conseil. Când apare monstrul ce răstoarnă ambarcaţiunea, (submarinul lui Nemo) trecem pe gradene pentru a urmări ce se petrece mai departe. Până aici avem un paspartu îmbietor pentru acomodarea cu magia care urmează. Dacă-i magie, şi Magie este cu M mare!, nu voi dezvălui totul. Voi spune doar că ceva asemănător am văzut în 2012 la Teatrul Maghiar la spectacolul Hedda Gabler în regia lui Andrei Şerban, cu o introducere la fel de inspirată, pregătită încă din hol, în miezul acţiunii piesei lui Ibsen.

După ce se desfac panourile ce sugerează interiorul submarinului (complicată reţea de ţevi contorsionate, lumini intermitente şi manete), suntem cuprinşi în periplul marin subacvatic. Pentru ca sugestia să fie şi mai convingătoare în această direcţie, tinerii artişti au adus în spatele scenei un acvariu cu vegetaţie adecvată, unde vor evolua cele patru păpuşi / scafandri alături de dihăniile adâncului, printre care şi uriaşa caracatiţă din final. Călătoria eroilor prin apele salmastre ale imaginarului este nu numai fascinantă, dar şi instructivă, de vreme ce ideile ecologiste sunt strecurate în replici pline de patos pentru menţinerea echilibrului natural al oceanului planetar.

Delia Gavliţchi este coordonatoarea jocului cu păpuşi din acvariu, alături de Oana Tămaş. Scenografia aparţine lui Florin Suciu şi Vlad Mureşan, muzica lui Paul Tonca, eclerajul lui Bogdan Gontineac, iar grafica lui Paul Mureşan. Dar mai presus de toate, la Magic Puppet veţi aprecia în mod deosebit arta confecţionării marionetelor, a costumelor şi a decorului. Pentru aceste execuţii de ansamblu, tinerii artişti se dovedesc extrem de pricepuţi. Echipamentele realizate, unicate, apreciate ca obiecte de o valoare aparte, cum e submarinul sau caracatiţa, recuzita pusă la dispoziţie, toate sunt elemente care îţi iau ochii. Ce mai, adevărată magie!
De: Alexandra Felseghi, după Jules Verne Regia: Adina Lazăr / Delia Gavliţchi (regie păpuşi) Cu: Andreea Ajtai, Dragoş Lupău, Oana Nemeş, Silviu Ruşti, Florin Suciu, Oana Tămaş

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus