decembrie 2021
Állatfarm / Ferma animalelor
Context

În perioada 3-12 decembrie 2021, Teatrul Maghiar de Stat Cluj prezintă o microstagiune / showcase care conține parte din premierele anului 2021: Hamlet de William Shakespeare, regia Gábor Tompa, Macbett de Eugène Ionesco, în regia lui Silviu Purcărete, Cseresznyéskert / Livada de vișini de A.P. Cehov, în regia lui Yuri Kordonsky, Állatfarm / Ferma animalelor după George Orwell, în regia lui Zoltán Puskás, Rómeó és Júlia / Romeo și Julieta de William Shakespeare, în regia lui Attila Vidnyánszky Jr. Bonus: Porno - Povestea soției mele de András Visky, în regia lui Árpád Árkosi, care a avut premiera în 2020. Microstagiunea include lansări de carte și o expoziție dedicată regizorului Harag György.

Ferma animalelor - Context

La început, a fost (micro)-romanul: Ferma animalelor, publicat de britanicul George Orwell în 1945, la final de război mondial & la început de război rece. Au urmat numeroase adaptări, fie ele pe scenă, pe ecran sau în reviste de benzi desenate & animații.

În 2020, regizorul sârb de origine maghiară Zoltán Puskás a realizat, împreună cu colaboratorii săi, Róbert Lénárd (text & versuri), Dávid Klemm și Ervin Erős (muzică), o adaptare spectaculoasă a prozei, ce a devenit, pe scena Sălii Mari a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, o operă (rap)-rock ce adună spectatori de toate vârstele. Ferma animalelor e al doilea musical din repertoriul curent al teatrului, alături de Scripcarul pe acoperiș.

În 2016, Ovidiu Mihăiță (dramatizare & regie), Ovidiu Mihăiță, Cari Tibor (muzică) și trupa timișoreană independentă Auăleu au realizat propria versiune de musical după Ferma animalelor, în care muzica era produsă integral live, pe scenă, de parte din distribuție. În cazul montării clujene, instrumentația este pre-înregistrată.

Miez

Napoleon (Gábor Viola) și Snowball (Loránd Farkas) conduc revolta împotriva oamenilor. Vorbele lor, forța lui Boxer (Ervin Szűcs) și nemulțumirea generală duc la alungarea asupritorilor și la instaurarea unui regim bazat pe libertate și egalitate. Euforia trece relativ repede, Napoleon și ai lui porci preiau puterea, cele 7 porunci instituite drept constituție a noului regim sunt, pe rând, încălcate, Snowball e alungat, opoziția, reprezentată, de Pisică (Anikó Pethő) și găini (Éva Imre, Melinda Kántor, Zsuzsa Tőtszegi, Eszter Román) e redusă la sângeroasă și definitivă tăcere, noul regim se transformă în vechiul regim.

Nu vă speriați, nararea condensată a subiectului nu scade cu nimic plăcerea vizionării spectacolului. E, poate, chiar mai potrivit de privit și admirat prestația actorilor, muzica, coregrafia (Melinda Jakab), costumele (Andrea Ledenják), luminile (Róbert Majoros), în detrimentul urmării textului pe ecranele ce încadrează spațiul de joc. Până la urmă, povestea, pe lângă faptul că, datorită succesului romanului, e bine-cunoscută, mai are și dezavantajul de a fi re-cunoscută din propria noastră experiență.

Nu vă sună familiar metoda încercării de a tempera nemulțumirea populară prin lansarea de acuzații pe nimic real bazate la adresa "trădătorului" Snowball / agenturilor străine / elementelor fasciste, legionare / lui Soros / etc.? Dar modificarea poruncilor / legilor care îi încurcă pe conducători în exercitarea după propriul capriț & interes a puterii?

E drept, forțarea lui Zoltán Puskás, care, în scena finală a spectacolului, invită la lepădarea de mască (pesemne ca un gest de revoltă la adresa unei alte întrupări a dictaturii) n-are darul să rezoneze în prea mulți dintre spectatori. În fond, acesta e pariul cel mare pentru un cetățean cât de cât la curent cu dictaturile secolului 20 și al veacurilor care l-au premers: să încerce să își folosească discernământul pentru a distinge între ce va să zică întruchipări contemporane ale apucăturilor autoritariste și măsuri de reacție-protecție (eventual aplicate hei-rupist) în fața unor situații când viața (nu vreo formă de organizare / conducere umană) atentează la libertatea, valorile și integritatea unui mare număr de oameni.

Înapoi la spectacol. Pe scenă, sunt parte din membri trupei Teatrului, studenți ai Facultății de Teatru și Film din cadrul Universității Babeș-Bolyai și parte din echipă tehnică a Teatrului. Ansamblul funcționează ireproșabil.

Muzica, în mare parte un ritm de rock alert, cu multă chitară electrică și baterie, aproape că îndeamnă la ridicat în picioare. Pasajele liric-molcome domolesc oleacă pulsul privitorilor și performerilor. Momentul rap al pisicii Anikó Pethő e poate vârful întregului spectacol.

În ciuda gravității subiectului, un soi special de bucurie se instalează în sală. E poate soarta oricărui musical reușit ca exuberanța muzicii și farmecul actorilor să domine substanța textului. Ori poate e consecința calității incredibile a trupei Teatrului Maghiar de Stat din Cluj pentru care se pare că the limit is the sky!
De: după George Orwell, Róbert Lénárd (text, versuri), Dávid Klemm, Ervin Erős (muzica) Regia: Zoltán Puskás Cu: Alpár Fogarasi, Gábor Viola, Loránd Farkas, András Buzási, Csilla Albert, Ervin Szűcs, Gizella Kicsid, Andrea Vindis, Szabolcs Balla, Anikó Pethő, Zsolt Gedő, Tamás Kiss, Róbert Laczkó Vass, Melinda Kántor, Zsuzsa Tőtszegi, Eszter Román, Éva Imre, Csilla Varga, Csaba Marosán, Andrea Kali, Ádám Balázs, Ádám Ferencz, Szilárd Gáspár-Barra, Ákos Kerekes, Áron Sárosi, Venczel Lőrincz-Szabó, Gusztáv-Tivadar Magyari, József Csiszér jr., Viktor Dubovan, János Nagy, Gyula Bereczky, Szilárd Szőcs

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus