Un festival de teatru devine în timp cartea de vizită a locului în care ființează un lăcaș de cultură, așa cum este numită, de cele mai multe ori, o instituție teatrală. Buzăul, orașul reședință de județ, se poate mândri cu existența unui astfel de lăcaș - Teatrul "George Ciprian" - care oferă publicului buzoian nu numai spectacole săptămânale, ci și un festival, ce a ajuns, în ani, un brand cultural al orașului, după cum afirmă Gina Chivulescu, managerul instituției.
Îmbrăcat în haine noi, în anul 2017, când primește numele Buzău iubește teatrul și își alege ca temă coordonatoare IUBIREA, revine, în perioada 11-18 iunie 2022, după o absență motivată de pandemie, cu cea de-a XVII-a ediție.
"Echipa festivalului a ales cu grijă fiecare titlu din program, am cântărit bine unitatea și omogenitatea demersurilor artistice, astfel încât dumneavoastră, publicul, să aveți aici acasă, unele dintre cele mai bune spectacole, care se joacă pe scenele din România", notează, în caietul program al evenimentului, Adrian Găzdaru, Director de festival.
Membrii Juriului de specialitate, scenografa Ștefania Cenean, profesor univ. dr., criticul de teatru Maria Zărnescu, conferențiar univ. dr. și regizorul Horia Suru, au avut de ales premianții, dintre spectacolele invitate de la teatre din București, dar și din Ploiești, Bacău, Constanța sau Brăila.
Au urcat pe scenă actori cu nume celebre precum Maia Morgenstern, Emilia Popescu, Catrinel Dumitrescu, Andi Vasluianu ș.a., dar și actori mai tineri, al căror parcurs are ca obiectiv afirmarea talentului lor.
Publicul s-a delectat, în prima seară, cu un spectacol de succes, Nepotul meu Veniamin de Ludmila Ulițkaia, în regia lui Vlad Massaci, o coproducție a Teatrului Evreiesc de Stat și a Teatrului de Comedie, în care a apreciat, cu precădere, jocul bine conturat al Maiei Morgenstern și al Emiliei Popescu, într-o poveste dramatică de familie, spusă cu sensibilitate și umor.
Andrei Huțuleac a fost prezent la eveniment în calitate de regizor al montării California Suite, bine-cunoscutul text semnat de Neil Simon, spectacol al Teatrului unteatru din București, o montare cu situații comice, pe placul publicului larg.
Căsătoria, textul gogolian, în viziunea scenică semnată de Slava Sambriș, de la Teatrul Municipal "Bacovia" din Bacău, a prilejuit reîntâlnirea publicului buzoian cu actorii băcăuani, care, prin personajele gogoliene în care se contopesc nuanțe de tragic și comic, au reconfigurat ironia replicilor lui Gogol la adresa amestecului dintre iubire și interes, în instituția căsătoriei.
Recenta premieră a Teatrului "Nottara", din București, Mama de Florian Zeller, jucată în cea de-a patra seară, se bucură de prezența actriței Catrinel Dumitrescu, alături de actorul Sorin Cociș, care evoluează într-o poveste despre singurătate și nevoia de a fi iubit, "o farsă neagră în umor de limbaj, care învăluie o dramă psihologică", montare semnată de regizorul Cristi Juncu, cu o scenografie concepută de Carmencita Brojboiu și muzica originală compusă de Cristina Juncu.
Alături de premiile Juriului format din specialiști, la evenimentul buzoian, anual se oferă și un premiu acordat de Juriul publicului, compus din trei spectatori aleși prin tragere la sorți, în prima seară de festival. Premiul publicului pentru Cel mai bun spectacol a revenit, la ediția 2022, spectacolului Steaua fără nume de Mihail Sebastian, de la Teatrul "Maria Filotti" din Brăila, orchestrat scenic de regizorul Cristian Ban, prezentat în cea de-a cincea seară. Actorii Narcisa Novac și Nicolas Cațianis ilustrează cu rafinament povestea Monei și a lui Miroiu, în spațiul scenic inedit, uriașul ceas nefuncțional, în care este încremenit parcă întreg universul, universul neînsemnatei localități, universul nemărginit al iubirii, dar și universul în care Profesorul Miroiu își cercetează stelele, imaginat de scenografa Cristina Milea, care primește Premiul pentru Cel mai bun decor, acordat de Juriul de specialitate, după ce primise deja o nominalizare la Premiile UNITER 2022, pentru Cea mai bună scenografie, a aceleiași montări.
Premiul pentru Cea mai bună actriță a revenit tinerei Cătălina Mihai pentru rolul Izzy din Universuri paralele de David Lindsay-Abaire, în spectacolul realizat de regizorul Radu Iacoban, la Teatrul de Stat Constanța. Un text despre moarte, a unui copil, cu personaje complexe și ofertante, povestea emoționantă, de o tristețe profundă, a unei familii aflate în derivă.
O noapte furtunoasă, cunoscutul text caragialian, montare a Teatrului "Toma Caragiu" din Ploiești, semnată de regizoarea Sânziana Stoican, a obținut cele mai multe premii. Juriul de specialitate i-a acordat Premiul pentru cel mai bun spectacol din festival, Premiul pentru cel mai bun regizor, Sânziana Stoican, și Premiul pentru cel mai bun actor, Ionuț Vișan, pentru figurarea scenică a personajului Rică Venturiano. Un Caragiale modern, pe osatura clasică, cu mult umor, gag-uri originale și interpretări actoricești notabile, un spectacol de succes.
Ultima seară, în afară de concurs, a oferit spectatorilor plăcerea întâlnirii cu Teatrul Excelsior, din București, și a sa remarcabilă montare, Opera de trei parale de Bertolt Brecht, muzica semnată de Kurt Weill, un spectacol marca Răzvan Mazilu, prin regie, coregrafie și costume, în decorul conceput de Dragoș Buhagiar. Textul scris cu aproape 100 de ani în urmă se dovedește a fi unul foarte actual, având în centru OMUL, cu toate defectele și calitățile lui. Un spectacol în care actorii cântă, dansează, se dezlănțuie în rol, o trupă tânără, cu multiple disponibilități ludice, probate în scene de umor, melancolie, emoție, cu auto-ironie brechtiană, uneori.
Foaierul teatrului a găzduit, pe toată perioada festivalului, Expoziția de costum elisabetan "Shakespeare in love", coordonată de prof. univ. dr. Ștefania Cenean. Expoziția de costume "Negru-Auriu" a reprezentat un exercițiu de documentare și creativitate din partea studenților scenografi ai Departamentului de scenografie, din UNATC "I.L. Caragiale" București. Aceștia, cercetând costumul elisabetan, așa cum apare el cu precădere în pictură, materiale sofisticate și bijuterii prețioase, au imaginat posibile costume de teatru, inspirate din tiparele acelei lumi.
Festivalul s-a încheiat, dar pregătirea ediției viitoare se află la start, și dacă vremurile vor avea un curs normal, ne vom bucura de întâlniri teatrale de succes, de spectatori și aplauze și în 2023, a mărturisit echipa de organizatori.