Inițiat în anul 2009 de Convenția Teatrală Europeană, proiectul a reunit teatre din Turcia, România, Serbia, Croația, Slovenia și Germania, România fiind reprezentată atunci de Teatrul Național "Marin Sorescu" din Craiova, prin spectacolul Occident Express, regizat de Alexandru Boureanu.
Proiectul a reprezentat o mostră de teatru jucat pe șine, cu montări al căror subiect aveau ca pilon întâlnirea Estului cu Vestul, emigrația, exilul. Spectacolul craiovean a putut fi vizionat, cu ani în urmă, și de publicul bucovinean, prin prezentarea lui în gara din Rădăuți.
Occident Express cunoaște însă și alte montări în spațiul teatral românesc, cum este succesul Teatrului Szigligeti din Oradea, în regia lui Zalán Zakariás, spectacol pentru care dramaturgul Matei Vișniec a rescris textul, inserând și secvențe concepute special pentru teatrul orădean.
Recent, textul intră oarecum firesc în repertoriul Teatrului "Matei Vișniec" din Suceava, prin montarea realizată de regizorul francez Alain Timár, director al Théâtre des Halles din Avignon, personalitate cu o importantă activitate atât ca regizor cât și ca scenograf, creând spectacole pe mai multe meridiane. Alain Timár se află la cea de-a doua colaborare cu instituția suceveană, după Rinocerii de Eugène Ionesco, construit în anul 2018, spectacol despre care am scris în articolul Rinocerizarea, un pericol real?. Suceveanul Occident Express se joacă în limba franceză, fiind conceput pentru participarea la ediția din acest an (2023), cea de-a 77-a, a Festivalului Internațional de Teatru de la Avignon, prima participare la un eveniment de o asemenea anvergură a Teatrului "Matei Vișniec".
În viziunea sa regizorală, Alain Timár decupează ideea dificilei apropieri dintre cele două Europe, separate, Occidentul ca spațiu ideal, un "Eldorado mult râvnit" și Europa de Est, rămasă mult în urmă, locuită de cei care visează la tărâmul paradisiac al Vestului, la abundențele, libertățile, democrația lui, spectacolul fiind conceput tot în cheie tragic-comică, așa cum e scris și textul. Încă din primele didascalii, dramaturgul notează că este un spectacol bazat pe module teatrale, care pot fi reorganizate de regizor, având un număr minim de actori: trei bărbați și trei femei. Dar, spre deosebire de celelalte montări ale piesei, Alain Timár alege cele mai potrivite module ale textului, corespunzătoare esteticii sale, construind o montare gândită pentru spații minimaliste, cu numai trei actori și cu o durată de 80 de minute.
Trei actori pătrund cu sfială în spațiul scenic, cerând voie politicos, după ce din culise s-au auzit palide bătăi într-o ușă imaginară, ușa spre tărâmul tuturor posibilităților din Vest, ușa către spectatorii celor două spații, cel de aici, obnubilat, și CELĂLALT, luminos. Trei actori cu trei valize, precum în Angajare de clovn, unde trei clovni bătrâni speră la o revenire scenică; aici, eroii se produc în fața publicului, în manieră tragic-comică, reliefându-și năzuințele, deșertăciunea și dorul de rădăcini.
Copleșitor mesajul de adâncime al textului și implicit al descifrării lui scenice, atât ca viziune regizorală, cât și ca abordare a ludicului, prin dimensionarea jocului actoricesc, relevând reperele de umanitate și adevăr, universul uman debusolat și atributele sale ascunse. Substanța spectaculară, fragilă sau provocatoare uneori, naște în spectator trăiri intense, răscolitoare, ce invită la profunde reflectări asupra realităților sociale, culturale, spirituale, absurde, de cele mai multe ori, ambalate într-un comic amar. "Recurgînd la metafora unui tren de lux care nu mai circulă (este vorba despre celebrul Orient-Express) [...] piesa Occident Express este de asemenea o călătorie inițiatică în sens invers, în lumea Balcanilor (atât de departe, de necunoscută și nu prea iubită), o radiografie lucidă a capitalismului sălbatic care a înlocuit în Est utopia comunistă.", sunt cuvintele lui Alain Timár.
Occident Express
de Matei Vișniec
Regie: Alain Timár
Scenografie și light design: Sebastian Rațiu
Asistent regie: Antonia Mihăilescu
Distribuție: Cristina Florea, Cătălin Ștefan Mîndru, Horia Butnaru